جدال آماری تحلیلی دولت و دانشگاه

استاندار : ادعای تعطیلی 80درصد واحدهای صنعتی کذب محض است/عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند: 56 درصد از واحدهای صنعتی راکد هستند

شرایط اقتصادی و ومعیشتی مردم آذربایجان شرقی از منظر کارشناسان علمی و اقتصادی چندان قرابتی با وضعیت ایده آل ندارد. هرچند بر اساس آماری که مسئولین ارشد استان ارائه می کنند نرخ هایی نظیر بی کاری کاهش و نرخ هایی نظیر مشارکت اقتصادی مردم افزایش یافته است اما ظاهرا اساتید دانشگاه نظر دیگری دارند.
کد خبر: ۳۲۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 06 November 2016
به گزارش تابناک تبریز، شرایط اقتصادی و ومعیشتی مردم آذربایجان شرقی از منظر کارشناسان علمی و اقتصادی چندان قرابتی با وضعیت ایده آل ندارد. هرچند بر اساس آماری که مسئولین ارشد استان ارائه می کنند نرخ هایی نظیر بی کاری کاهش و نرخ هایی نظیر مشارکت اقتصادی مردم افزایش یافته است اما ظاهرا اساتید دانشگاه نظر دیگری دارند.
همین 5 شنبه گذشته بود که اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه رفع موانع تولیدی مصالح خانگی ، گفت :ادعای تعطیلی 80 درصد از واحدهای تولیدی استان کذب محض است .او با بیان این که هرکس صنعت استان را تحقیر کند انسان حقیری است، گفت: امروز تولیدکنندگان ما اعلام می‌کنند که مشکلی در فروش محصولات خود ندارند، اما در این شرایط برخی شهرک‌های صنعتی ما را به آرامستان تشبیه می‌کنند که مایه تاسف است.

از طرف دیگر یک استاد دانشگاه ، در جمع دانشجویان دانشگاه  سهند بدون اینکه اشاره ای به سخنان استاندار داشته باشد وضعیت صنایع استان را نا مطلوب ارزیابی کرده و به ایضاح دلایل این وضعیت پرداخته  افزود :


متاسفانه صنایع ما به غیر از تعداد معدودی از صنایع، حدود 40 سال از تکنولوژی دنیا عقب است و البته مشکلاتی که ما در صنعت داریم، بحث نانو و بایو و غیره نیست.
به نقل از ایل ،دکتر سعید فاتحی فر  ریشه اصلی این وضعیت را نه تحریم ها بلکه مدیریت ضعیف دانسته می گوید کارشناسان می گویند اگر قطعاتی که مورد نیاز است در اختیار صنعت گران قرار گیرد، دیگر این همه ضایعات نخواهند داشت، و باور کنید این دیگر ربطی به تکنولوژی و غیره ندارد، مستلزم مدیریت خوب است که متاسفانه ما نداریم.


انتخاب غیراصولی مدیران یکی از مسائلی است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه را کم رنگ می کند و البته آیین نامه های وزراتی هم در عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، مهم است.
بسیاری از مسوولان به صورت غیرمستقیم نوکران خارج هستند

معتقدم بسیاری از مسوولان غیرمستقیم نوکران خارج هستند، به ظاهر دارند کار درستی انجام می دهند و معتقد به نظام هستند ولی بصیرت کافی ندارند.

ما نوکر بی جیره و مواجیب کشورهای اروپایی و آمریکایی شده ایم!

چون مقاله می نویسیم و آن ها چاپ می کنند ولی چون ما تکنولوژی لازم را نداریم، همان هایی که دارند، از همین مقاله استفاده می کنند و روز به روز پیشرفت می کنند و ما هم در مواقعی مجبوریم چون تکنولوژی کشورهای غربی با مقاله های ما افزایش یافته است، مواد مورد نیازمان را به قیمت چند برابر از آن ها خریداری کنیم! یعنی به همین طریق به همان کشورها کمک کرده ایم زور بیشتری بگویند.

ایراداتی که صنایع ما دارند

 بعضی موقع ها تصمیم هایی که برای کشور گرفته می شود در همین حد است که فلان کس به خانومش قول داده برود کشور فرانسه و فلان مانتو با فلان مارک را برایش بیاورد و اگر کارشناسی صنعتی را به همان نفر واگذار می کند، قبول نمی کند چون سفرش کنسل می شود! مبنای تصمیم گیری ما در کشور همین می شود و فکر نکنید چنین اتفاقاتی نمی افتد.

بی اعتمادی به مسوولین در کشور بالا رفته است

متاسفانه در جامعه کنونی ما اعتماد به مسوولین کمتر شده است. بی اعتمادی آنقدر بالا رفته که کارهای مثبت هم جواب نمی دهند.

ما سال گذشته، شاهد انجام پایش در صنعت استان بودیم، 8 هزار صنعت ثبت شده در استان وجود دارد، 3500 تا فقط فعال هستند که درصد فعالیت هایشان بین 10 تا 90 درصد می باشد.

آدم سیاسی نیستم و نمی خواهم از یک دولت هم طرفداری بکنم، اما هر دولتی که می آید فقط آمار و ارقام میدهد که فلان تعداد صنعت است و غیره، وای به حال دولت های آینده که با این اعداد و ارقام سر و کار خواهند داشت!

کمبود نقدینگی درد صنعت کشور نیست بلکه مدیریت ها مشکل دار هستند


الان 70 شرکت دانش بینان در استان ما تاسیس شده که هیچ سنخیتی با صنایع موجود در استان ما ندارد، و در این در حالی است که ما قطب صنعت کشور می باشیم.
هزینه بالای یک میلیارد دلار برای پالایشگاه و پتروشیمی تبریز تا 5 سال آینده برای سرپا ماندن!

برای 5 سال بعد اگر پالایشگاه و پتروشیمی تبریز بخواهند سرپا بمانند و حتی انتظار پیشرفت هم نداشته باشیم باید بالای یک میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
آقای استاندار تعطیلی 80% واحدهای صنعتی کاملا درست می باشد . و به عمد 40 سال عقب نگهداشتید صنایع استان را
شما هم بخاطر سیاست تو این پست فعالیت می کنید.
نا گفنه نماند شما و آقای عرب باغی امانت دار خیلی خوبی هستید. دریغ از یک نوع فعالیت و آبادی ، همونجور که مونده نگهدارین................
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار