فعالیت 19 درصد شاغلان یزد در کارگاه‌های ریسک درجه یک

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد از فعالیت 19 درصد شاغلان استان یزد در کارگاه‌های ریسک درجه یک خبر داد.
کد خبر: ۳۰۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 07 October 2016

به گزارش تابناک یزد،علی رضایی  در جلسه شورای سلامت استان یزد اظهار داشت: بر اساس اطلاعات و آمار، سالانه 440 هزار نفر در اثر مواجهه با مواد شیمیایی خطرناک جان خود را از دست می‌دهند، ضمن اینکه 12 نوع از سرطان‌ها نیز با فاکتورهای شغلی و عوامل محیطی مرتبط است.

وی بیان کرد: در کشور ما سرطان دومین عامل مرگ و میر است و سرطان‌های پوست و مثانه شایع‌ترین سرطان‌های حاصل از شرایط محیطی و بهداشتی کار است.

رضایی، بیماری‌های مزمن ریوی را از دیگر عوامل بیماری‌زا در محیط‌های کاری برشمرد و افزود: این بیماری غیرقابل بازگشت و ناتوان کننده است.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد با ارائه تعاریفی از کارگاه‌های ریسک درجه یک و دو بیان کرد: در کارگاه‌های ریسک درجه یک، مهم‌ترین عوامل خطرساز، فلزات سنگین، اسیدهای معدنی، نمک‌های سرب، سیلیس، روغن‌های تصفیه نشده و ... هستند که از جمله صنایع مرتبط با این مواد می‌توان به صنایع ریخته‌گری اشاره کرد.

رضایی یادآور شد: کارگاه‌های ریسک درجه یک در استان، دو درصد از کل کارگاه‌ها در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی، صنوف و ... را تشکیل می‌دهند که این آمار شامل 205 واحد است و 19 درصد جمعیت استان یزد در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: 28 درصد از جمعیت شاغلان استان یزد نیز در کارگاه‌های درجه 2 مشغول فعالیت هستند.

رضایی، شهرستان‌های یزد، اردکان، اشکذر و بافق را دارای بیشترین کارگاه‌های ریسک درجه یک دانست و افزود: صنعت و معدن، محیط زیست و جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت در این واحدها قول همکاری و مساعدت داده‌اند.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد تصریح کرد: پیشنهاد می کنیم کمیته‌ای دائمی با عضویت نمایندگان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دستگاه‌های دست‌اندرکار تشکیل شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: صدور پروانه‌های بهره‌برداری جدید و تمدید مجوزهای قبلی برای کارگاه‌های ریسک درجه یک منوط به ارائه گواهی صلاحیت بهداشت باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار