پیش بینی تولیدهشت هزارتن دانه روغنی کلزا

کد خبر: ۲۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 28 April 2015
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال چهار هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته که پیش بینی می شود بیش از 8 هزار تن تولید این محصول را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا،حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: پیش بینی می شود برداشت کلزا از نیمه دوم اردیبهشت ماه در مازندران آغاز شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مراکز خرید کلزا در شهرستان هایی که کشت این محصول انجام می شود دایر شده و در شهرستان هایی که کشت این محصول کم است مراکز سیار در نظر گرفته شده تا نسبت به خرید کلزا از کشاورزان اقدام کنند.

عنایتی، مسایل بازرگانی از قبیل مراکز خرید، قیمت خرید و شیوه خرید را از عوامل کاهش سطح زیر کشت کلزا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارقام op، هایولا 401 و 308، ظفر و آرجی اس از ارقام رایج کشت کلزا است گفت: به دنبال ارقامی هستیم که مقاومت بیشتری داشته باشند و معرفی ارقام جدید کلزا که زودرس تر از ارقام رایج هستند در دستور کار قرار دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کلزا را زراعت مهم برای تناوب محصولات زراعی از لحاظ اقتصادی دانست و افزود: کلزا محصولی است که در تناوب با اکثر محصولات قرار می گیرد که ناگزیریم به سمت گیاه دانه روغنی کلزا برویم.

عنایتی ادامه داد: کلزا زراعتی است که مدیریت پذیری بالایی دارد و می تواند جایگزین اکثر محصولات باشد و پایداری تولید در محصولات زراعی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی از دیگر کشورها تامین می شود.

گفتنی است توسعه زراعت کلزا در زمین های شالیزاری در جهت استفاده بهینه از امکانات آبی و خاکی است که بلااستفاده رها می شود و کلزا نه تنها جایگزین زراعت دیگری نمی شود بلکه باعث بهبود سیستم کشت شالیزار نیز خواهد شد که با تولید ارقام جدید و کاهش میزان مواد مضر در روغن و کنجاله کلزا سیر صعودی توسعه کشت آن شدت گرفته به طوری که سرعت رشد تولید آن بعد از معرفی ارقام جدید از تمام دانه های روغنی بیشتر است.

لازم به ذکر است دانه های روغنی تامین کننده روغن خام داخلی شامل سویا، آفتابگردان و پنبه دانه می باشند و سایر دانه های روغنی سهم ناچیزی را تشکیل می دهند و با وجود این که کلزا سال ها قبل وارد ایران شده و تحقیقاتی روی آن انجام شده ولی سطح زیر کشت آن افزایش قابل توجهی نداشته است
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار