به گزارش تابناک مازندران، گردشگری دریایی از بخشهای سودآور صنعت گردشگری محسوب میشود که در استانهای شمالی ایران به ویژه مازندران این نوع گردشگری در حوزه دریای خزر در طی سالهای فراوان همچنان در دست ارگانهای مختلف بدون نتیجه قرار گرفته است و انگار این سرمایه کلان بدون تصدی است.
طرح ناقص سالمسازی دریا در کنار نبود امکانات و خدمات مورد نیاز برای تفریح دریایی و کمتوجهی مسئولان به این بخش، از امکانات و تفریحهای دریایی مانند غواصی، موج سواری، ماهیگیری در آبهای عمیق، آکواریوم دریایی و گردش در دریاموجب شده این استان بهره چندانی از گردشگری دریایی نبرد.
کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینهساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد.
آنان آزادسازی حریم دریا و مشخص شدن مسئول اصلی ساماندهی دریا را از اولویت های برنامههای متصدیان این امر میدانند و بر این باورند که رفع نقاط ضعف تاسیسات اقامتی، برخورد جدی با ساخت و سازهای بیرویه در ساحل، خرید کشتی و افزایش تعداد آژانسهای مسافرتی دریایی و برگزاری تورهای مختلف در دریا میتواند در جذب این دسته از گردشگران موثر باشد.
این که چرا نمیتوانیم به درستی از این سرمایه فراوان طبیعی به مانند دیگر کشورها استفاده کنیم قابل تامل است.
گردشگری دریایی در مازندران رونق ندارد
حمید علیزاده یکی از مشاوران هتل های بینالمللی فعال در عرصه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی با اشاره به جایگاه گردشگری مازندران می گوید: در تمام دنیا منطقهای مانند مازندران با این تعداد جاذبههای طبیعی ویژه یافت نمی شود.
وی تصریح می کند: دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان است که مانند آن دیگر وجود ندارد، با شناخت کافی از جذابیتهای این دریاچه، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، هر توریست داخلی و خارجی مشتاق به یک بار بازدید از این دریاچه میشود.
این فعال گردشگری دریایی خاطرنشان می کند: متاسفانه شرایط موجود این دریاچه، عدم وجود چشماندازهای مناسب، پیادهسازی ناموفق طرحهای سالمسازی، نبود مکانهای تفریحی مناسب در حوزه استحفاظی ایران و سوءمدیریتها منجر به فرصت سوزی در زمینه رشد گردشگری دریایی در خزر شده است.
علیزاده می گوید: گردشگری دریایی به مجموعه فعالیتهای تفریحی وسرگرمی گفته میشود که در محیطهای دریایی دور از ساحل انجام میگیرد، هر چند این نوع گردشگری با گردشگری ساحلی شباهت دارد اما تفاوتهای فراوان آن موجب به جدایی این دو شاخه از یکدیگر شده است.
وی خاطرنشان می کند: فعالیتهای تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آبهای عمیق و دور از خشکی انجام میگیرد و به تجهیزات، امکانات و آموزشهای ویژهای نیاز دارد و با خطرهای بیشتری نیز همراه است.
این فعال گردشگری دریایی می افزاید: فعالیتهای تفریحی آبی چون غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، اکواریوم دریایی و ماهیگیری در آبهای عمیق از مهمترین جذابیتهای گردشگری دریایی است اما فعالیتهای مربوط به شنا در سواحل، حمام گرفتن، ورزشها و سرگرمیهایی که در محدوده ساحل انجام می شود در زمینه گردشگری ساحلی قرار میگیرد.
علیزاده می گوید: هرچند گردشگری دریایی در مازندران رونق ندارد اما دریا و ساحل شنی آن انگیزه سفر بسیاری از گردشگران داخلی به استان است.
وی تصریح می کند: مازندران با توجه به فرصتهای فراوان دریای خزر نتوانسته است از صنعت گردشگری استفاده کند، هر چند حرکتهایی برای توسعه صنعت گردشگری صورت گرفت اما سهم گردشگری دریایی به دلیل سالها بی توجهی مسئولان بسیار ناچیز است.
این مشاور هتل بین المللی در نور می افزاید: فعالیتهای تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جتاسکی، آکواریم دریایی و ماهیگیری در آبهای عمیق از مهمترین جذابیتهای گردشگری دریایی هستند اما مهمترین موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود وجود هتلهای باکیفیت در سطحی گسترده است.
علیزاده درباره مهمترین ضعف مازندران در توسعه توریست دریایی، خاطرنشان می کند: دریا نعمتی است که باید به آن توجه شود اما کمبود امکانات تفریحی، عدم توجه به پاکیزگی محیط دریا و ساحل و از همه مهمتر کمبود هتلهای بینالمللی، ضعفهای بزرگی است که مانع از بهرهبرداری نسبت به این موضوع میشود.
وی با تاکید بر اینکه ورود شرکتهای خصوصی با حمایت دولت برای سرمایهگذاری می افزاید: حمایت های دولتی و خصوصی میتواند این چالشها را از میانببرد.
این فعال در زمینه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی در مازندران با اشاره به اینکه از سرمایهگذار حمایت نمیشود، می گوید: در استان مازندران برای گرفتن مجوز یک سرمایهگذاری باید تعرفههای فراوانی را گذراند.
علیزاده تاکید می کند: توسعه اقتصادی در استان مازندران نیازمند جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در بخشهای مختلف به منظور تقویت زیرساختها و ایجاد مقدمات لازم برای این امر مهم محسوب میشود.
وی می گوید: جذب سرمابهگذران خارجی میتواند امنیت شغلی در منطقه ایجاد کند و منطقه آزاد کیش میتواند مثال خوبی در این زمینه باشد.
علیزاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا تا به این لحظه نخستین کشتی تفریحی که باید در سال گذشته آغاز به کار میکرد، هنوز به دریا وارد نشده است، اظهار می کند: کشتی از سوی سرمایهگذار تهیه شده است اما اسکلهای برای پهلو گرفتن آن وجود ندارد.
وی می افزاید: برای ساخت اسکله نیز نیازمند مجوزهای فراوانی بودیم که در نهایت گرفته شد، اما مشکلی در این فصل در ولگا وجود دارد.
این فعال در زمینه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی ادامه می دهد: این کشتی به دلیل اینکه باید برای رسیدن به خزر از ولگا عبور کند و ولگا در بیشتر روزهای سال به شدت یخ زده است، کشتی نمیتواند از آن عبور کند، بنابراین منتظر هستیم تا یخهای ولگا آب شود و آن کشتی را به کشور وارد کنیم.
وی خاطرنشان می کند: تا زمانی که مراحل ساخت هتل به پایان برسد این کشتی را به تورهای گردشگری اجاره میدهیم تا بتوانند خدمات گردشگری دریایی بیشتری به مردم ارائه دهند.
علیزاده می افزاید: کشتیهای مدرن تفریحی با امکانات رفاهی خود توانستند به یکی از ارکان اصلی و تقویتکننده صنعت گردشگری هر کشوری به شمار آیند به گونهای که بسیاری از کشورها و شرکتهای گردشگری بینالمللی با ایجاد روابط بسیار نزدیک با دیگر کشورهای ساحلی و مناطق مستعد برای گردشگری دریایی اقدام به برقراری خطوط کشتیرانی تفریحی میکنند.
باتوجه به توانمندی بسیار فراوان کشتیهای گردشگری امروزه هر منطقهای که دارای رودخانه یا دریای قابل کشتیرانی باشد در واقع یک ظرفیت بسیار مناسب برای جذب گردشگران دریایی است.
به همین دلیل، شاید این کشتیهای دریایی یا همان کروزها را گنجهای شناوری برای رونق صنعت گردشگری کشورها محسوب کنند.
به همین دلیل یک باور ملی برای توسعه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و انتقال آن به جامعه و فعالان صنعت گردشگری، حذف دیدگاههای ناصحیح در برخورد با گردشگران خارجی، حمایت قانونی از سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب منابع پیشبینی شده در قانون برای رونق این بخش، تغییر نگرش نسبت به ایران در بازارهای هدف گردشگری از طریق تبلیغات، تکمیل و اصلاح چرخه اقتصاد بخش گردشگری میتواند در رونق بخشیدن به این صنعت موثر باشد.