آخرین وضعیت سدها و دِبی رودخانه های خوزستان از زبان وزیر نیرو

دریچه های سد دز، بیش از 12 سال بدلیل خشکسالی ها هیچگاه باز نشده بود و به همین دلیل نگرانی هایی وجود داشت اما خوشبختانه هر3 دریچه بازشد
کد خبر: ۲۱۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱ 14 April 2016
وزیر نیرو دقایقی قبل در گفتگو با گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه 2 که از محل سد دز انجام شد گفت: امروز جلسه ستاد مدیریت بحران برگزار شد و در لین جلسه معاون اول رییس جمهور دستورات لازم را صادر کردند.

به گزارش تابناک خوزستان، حمید چیت چیان گفت: در این جلسه ضمن بررسی گزارش های هواشناسی، تامین آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان و قطعی موضعی برق در برخی از این مناطق مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

وزیر نیرو افزود: از 23 فروردین تا امروز در خوزستان در نتیجه بارندگی ها بیش از 1 میلیارد مترمکعب روان آب در کرخه و مارون و دز و کارون داشتیم که در دز بیش از نیم میلیارد مترمکعب آب جریان یافته است.

وی گفت: دبی دز صبح امروز به حدود 8 هزار مترمکعب رسید که تاکنون سابقه نداشته است.

وی تاکید کرد: شایعه تخریب و آسیب به سد دز مطلقا صحت ندارد و تمام قسمت های مختلف سد و نیروگاه، بدنه و تاج و محل سرریز و خروجی های آنرا بازدید کرده ایم.

وزیر نیرو گفت: دریچه های سد، بیش از 12 سال بدلیل خشکسالی ها هیچگاه باز نشده بود و به همین دلیل نگرانی هایی وجود داشت اما خوشبختانه هر3 دریچه بازشد.

 چیت چیان گفت: دیروز و امروز که 400میلیون مترمکعب آب وارد سد دز شد نیمی از آن ذخیره و نیمی از طریق سرریز و خروجیها جریان پیدا کرده و این آبی که رهاشده در رودخانه دز جریان یافته و بزودی وارد کارون و تا ظهر فردا به اهواز خواهد رسید.

این عضو هیات دولت تاکید کرد: از مردم اطراف خواهش کرده ایم کنار رودخانه های دز و کارون را کاملا تخلیه کنند.

وی ادامه داد: در عین حال همه شرایط کاملا تحت کنترل است و تمام شاخص های پایداری تحت نظارت و کنترل کارشناسان است.

بگفته وی در حال حاضر دبی دز به 2300 مترمکعب در ثانیه رسیده، سیلاب فروکش کرده و خروجی سد هم از 4800 مترمکعب در ثانیه به 3500 مترمکعب کاهش یافته است.

بگفته وی، ما باید مقداری زیاد آب از سد رها کنیم و از طرفی نباید این آب به مقدار زیادی جریان یابد چون اگر جریان آب از 3500 در اهواز برسد موجب سیلاب در این شهر و آسیب رسانی به تاسیسات این شهر می شود  و لذا باید بین این دو نقطه را پیدا و سیلاب را کنترل کنیم.

این مقام مسوول به وضعیت سد کرخه هم اشاره کرد و گفت: 2000مترمکعب در ثانیه، سیلاب ورودی کرخه است. 3 میلیارد و 300 میلیون مترکعب در کرخه  ذخیره شده و تا 2میلیارد مترمکعب دیگر گنجایش دارد و لذا مردم دشت آزادگان و و شهرهای مسیر کرخه آرامش خاطر داشته باشند که هیچ جریان سیلی آنان را تهدید نمی کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: شدت بارشها از این پس به متطقه دهدز و سدکارون منتقل می شود و تافردا ظهر این شرایط را در خوزستان خواهیم داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
اقای وزیر ان روزهایی که خوزستان دچار توفان های مهلک بود کجا تشریف داشتی وچرا نیامدی؟؟؟؟
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار