کاهش نزولات جوی و دلواپسی زارعان گرمی

نزولات آسمانی در فصل‌های آماده‌سازی محصولات برای اراضی نقش تعیین‌کننده دارد اما کاهش بارندگی در گرمی زارعان را با نگرانی روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۱۷۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 26 January 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نزولات آسمانی همیشه در فصل‌های آماده‌سازی، کاشت و داشت محصولات کشاورزی برای اراضی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند اما، کاهش بارندگی در این فصل سال در شهرستان گرمی، کشاورزان را با دلهره و نگرانی روبه‌رو کرده است.

کشاورزی و دامداری شغل عمده مردم شهرستان گرمی است و کشاورزان در مراحل سه‌گانه کاشت، داشت و برداشت با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که مبارزه با آفات، خشکسالی، قیمت بالای ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی خود انواعی از این مشکلات را شامل می‌شود.

امسال مشکل دیگری که بلای جان کشاورزان شده کاهش بارش در فصول کاشت بوده است نگرانی و دلهره کشاورزان در حالی بیشتر شده که پس از سه ماه کار و تلاش طاقت‌فرسا، نشانه‌ها و مشاهدات عینی کشاورزان از کاهش بارش برف و باران در سال جاری به نگرانی آنان از احتمال بروز خشکسالی در فصل زراعی آینده انجامیده است.

در حالی که حدود نیمی از فصل زمستان سپری شده مقدار بارش و بارندگی در این شهرستان بسیار ناچیز بوده و ارتفاعات این شهرستان تاکنون برف کمتری به خود دیده است.

لزوم بیمه کردن محصولات کشاورزی توسط زارعان

آمار مقایسه‌ای از مقدار بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته نیز چندین درصد کاهش را نشان می‌دهد و در چنین شرایط حساس و بحرانی بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند مرهمی برای درد این قشر زحمتکش باشد.

130 خانوار در استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل چندی پیش در جلسه ستاد راهبردی بیمه محصولات کشاورزی با تشریح مبانی قانونی تشکیل صندوق و مزایای عضویت در صندوق گفت: ماموریت صندوق در استان تحت پوشش قرار دادن 130 خانوار مشمول است و بر این اساس شکل‌گیری و فعالیت ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی در شهرستان‌ها یک ضرورت است.

رضا عبداللهی با بیان اینکه برای تحقیق ماموریت صندوق در استان نیازمند همکاری تنگاتنگ فرمانداران، بخشداران و ادارات و سازمان‌های خدمات‌رسان روستایی و همچنین فعالیت جدی ستادهای توسعه راهبردی بیمه اجتماعی در شهرستان هستیم، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید تمهیدات لازم از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سطح کشور برای تحت پوشش قرار دادن جامعه هدف کاملاً فراهم شده است و باید این فرصت را ارج نهاده و در تعمیم و گسترش بیمه اجتماعی روستایی از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان گرمی افراد کمتری عضو این صندوق هستند، افزود: آغاز فعالیت ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی در شهرستان گرمی می‌تواند یک گام اساسی در تعمیم و گسترش بیمه اجتماعی در این منطقه باشد.

13 هزار خانوار در روستاهای گرمی ساکن هستند

فرماندار گرمی نیز با بیان اینکه 13 هزار خانوار در روستاهای گرمی ساکن هستند و عمده درآمد و مشاغل روستاییان گرمی دامپروری و کشاورزی است خواستار تسهیل و تسریع در بهره‌مندی روستاییان و کشاورزان گرمی از پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شد.

میرعلی رحیمی‌زاد با بیان اینکه صنایع بزرگ و مادر در گرمی وجود ندارد و عمده مزارع این شهرستان دیم است بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان را فرصت مناسبی برای تامین پشتوانه و آتیه بیمه‌ای برای روستاییان و کشاورزان این شهرستان دانست.

وی گفت: جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مشاغلی مانند کشاورزی، باغداری، زنبورداری، پرورش‌دهندگان ماهی و غیره و هر شغلی که مجمع امور صنفی جامعه کشاورزان آن را تائید کند شامل این صندوق می‌شود.

فرماندار گرمی با بیان اینکه در این طرح دولت تدبیر و امید برای خدمتگزاری به جامعه روستایی به ازای هر بیمه شده دو برابر حق بیمه را می‌کند، تصریح کرد: فرهنگ بیمه و استفاده از بیمه در جامعه روستایی و عشایر ترویج نشده و باید روستاییان را تشویق کنیم که برای آینده خود اقدام به این کار کنند.

رحیمی‌زاد یادآور شد: ما تلاش می کنیم با یک برنامه‌ریزی مناسب و فرهنگ‌سازی، کشاورزان و روستاییان را تشویق کرده و آنها را به سمت بیمه شدن سوق دهیم و کل جامعه هدف را تحت پوشش قرار دهیم.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، شهرستان گرمی با 91 هزار نفر جمعیت در شمال اردبیل قراردارد و 63 درصد جمعیت این شهرستان ساکن روستا هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار