کنترل وزن با تخم کتان

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف دانه ‌های تخم کتان در کنترل وزن و سلامت سیستم گوارش تأثیر به سزایی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵ 10 March 2015
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف دانه ‌های تخم کتان در کنترل وزن و سلامت سیستم گوارش تأثیر به سزایی دارد.

به گزارش ایسنا؛ "زهرا خسروی" اظهار کرد: افزودن دانه های تخم کتان به رژیم غذایی روزانه، افزایش سلامت قلب و سیستم گوارش را به دنبال دارد و از طرفی این دانه ها سبب کنترل وزن شده و پیشگیری کننده از سرطان هستند.

وی افزود: تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش و کنترل وزن دارند بسیار مناسب است و خوردن تخم کتان 30 دقیقه پیش از خوردن وعده غذایی باعث پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که دانه های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می شود.

وی افزود: از آنجایی که تخم کتان حاوی فیبر بالایی است، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی باید از میزان کم شروع شود و مقدار آن به تدریج افزایش پیدا کند.

خسروی با بیان اینکه دانه های تخم کتان، طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، ادامه داد: تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: فیبر محلول موجود در تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول شده و از افزایش پلاکت در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی منجر شده، پیشگیری می کند.

وی با بیان اینکه فیبر موجود در تخم کتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند، گفت: تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند.

خسروی اذعان کرد: مصرف تخم کتان سیستم گوارش بدن را بهبود بخشیده و فیبر موجود در تخم کتان از بروز یبوست جلوگیری می ‌کند.

وی با اشاره به نقش تخم کتان در افزایش ایمنی بدن ادامه داد: ترکیبات موجود در تخم کتان سبب کاهش التهابات و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می ‌شود و تحقیقات اخیر نشان می‌ دهند که تخم کتان می‌ تواند سبب کاهش برخی ناهنجاری‌ های التهابی مانند آرتریت روماتویید، لوپوس و پسوریازیس شود.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: طبق تحقیقات انجام شده، تخم کتان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان بویژه سرطان ‌های روده و سینه دارد و این گیاه به علت دارا بودن آنتی اکسیدانهای مهمی همچون لیگنان ها که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند، می‌ تواند از رشد سلولهای سرطانی پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه بهتر است دانه های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب کنید، اظهار کرد: از آن جایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، ممکن است تخم کتانی که از قبل آسیاب شده، با گذشت زمان، اکسیده شود.

خسروی اضافه کرد: میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگسال که در مصرف آن محدودیت ندارند، یک قاشق سوپخوری در روز است و برای افراد جوان ‌تر، بیشتر از یک قاشق چای خوری در روز توصیه نمی‌ شود.

وی با اشاره به لزوم احتیاط برخی افراد در مصرف این دانهها ادامه داد: محققان معتقدند با وجود فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده‌ روی کرد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر هستند، زنان باردار و مادران شیرده و مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند نباید تخم کتان مصرف کنند، از طرفی افرادی که دچار بیماری هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلیکیستیک و فیبرویید هستند، نیز باید از مصرف تخم کتان خودداری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار