هرچند قوانین و ضوابطی برای مناسب‌سازی شهری برای تردد سالمندان و معلولان وجود دارد، اما این ضوابط در استان کرمانشاه در مقام اجرا ناکام مانده‌اند.
کد خبر: ۹۹۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 03 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بخش مهمی از موانع تبعیض‌آمیز در شهر‌ها موانع فیزیکی و عدم مناسب‎سازی محیطی است که گروه بزرگی از شهروندان اعم از جانبازان، معلولان و سالمندان را از حضور اجتماعی دور نگه می‌دارد.

هرچند ضوابط و مقررات شهر‌سازی و معماری برای معلولان و سالمندان در ایران وجود دارد، اما آنچه در طول این مدت طولانی کاملا مشخص و غیرقابل انکار است، ناکام بودن این دستورالعمل‌ها در مقام اجرا است و وضعیت فعلی معابر، ساختمان‌ها و فضا‌های عمومی گواهی بر این موضوع است.

این مشکل در استان کرمانشاه به شدت ملموس است و معابر شهری، پارک و ادارات با وضعیت سالمندان که بسیاری از آن‌ها از ویلچر و عصا استفاده می‌کنند، متناسب‌سازی نشده است.

از طرفی روند سریع و رو به رشد جمعیت سالمندی کشور ناشی از افزایش امید به زندگی، شاخص‌های رفاهی، کاهش میزان موالید و بهبود خدمات بهداشتی درمانی است و پیامد‌های ناشی از رشد سریع جمعیت سالمندی، ضرورت دخالت سیاستمداران و دولتمردان جهت تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز، اعم از بهبود شاخص‌های رفاهی و بهداشتی، توجه به مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کیفیت زندگی سالمندان و پیش بینی تمهیدات لازم جهت توسعه و تقویت فرهنگ سالمندی پویا و مولد را نشان می‌دهد و باید موضوع در سرلوحه اقدامات و برنامه‌های توسعه پایدار کشور قرار گیرد.

بهزاد مسعودی معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه با اشاره به ضرورت مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای استفاده سالمندان اظهار داشت: اقدام چشمگیر و قابل توجهی در راستای مناسب‌سازی در شهر کرمانشاه انجام نشده است و این اقدام تنها بر عهده شهرداری نیست و دستگاه‌های دیگر نیز باید ورود پیدا کنند و برنامه‌ریزی جامعی در این زمینه انجام شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار