مدیرکل حج‌ و زیارت خراسان‌ رضوی اعلام کرد؛
مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه اعزام زائران پیاده اربعین منوط به صدور مجوز از سوی کشور عراق است، گفت: افرادی به پیاده‌روی اربعین اعزام خواهند شد که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده و بیماری زمینه‌ای نداشته باشند.
کد خبر: ۹۹۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ 06 September 2021

به گزارش تابناک رضوی، جواد شاد درخصوص پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز کشور عراق دستورالعملی برای ورود زائران پیاده اربعین اعلام نکرده است و دستورالعمل‌ها متعاقبا از طرف آن‌ها اعلام خواهد شد، بنابراین در راستای پیش‌بینی اعزام زائران، سامانه «سماح» حج و زیارت راه‌اندازی شده است و افراد در این سامانه پیش‌ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند، اما اعزام زائران منوط به صدور مجوز ورود از سوی کشور عراق است.

وی ادامه داد: بنابراین شروع ثبت‌نام از ساعت ۹ دیروز برای افرادی که تمایل و اشتیاق به پیاده‌روی اربعین دارند در سامانه سماح و از طریق سایت اینترنتیhaj.ir آغاز شده است. بر این اساس افرادی اعزام خواهند شد که تا بیستم شهریورماه ۱۴۰۰ دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده، بیماری زمینه‌ای نداشته و توانایی عزیمت به این سفر را داشته باشند.

مدیرکل حج‌ و زیارت خراسان‌رضوی بیان کرد: پس از ثبت‌نام این افراد با توجه به اینکه سیستم به ثبت احوال و بهداشت و درمان متصل است، اطلاعات افراد پایش خواهد شد و افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت. به این ترتیب چنانچه دولت عراق به ما اجازه دهد، افراد اعزام خواهند شد.

ثبت‌نام در سامانه سماح رایگان خواهد بود

شاد خاطرنشان کرد: افراد هنگام ثبت‌نام در سامانه هیچگونه وجهی پرداخت نخواهند کرد و ثبت‌نام رایگان خواهد بود، اما افرادی که برای ثبت‌نام به دفاتر زیارتی مراجعه می‌کنند هزینه‌ای (۵۰ هزارریال) بابت حق‌الزحمه پرداخت خواهند کرد. بنابراین بر اساس مجوز کشور عراق و پروتکل‌هایی که برای اعزام افراد اعلام می‌کند، افراد اعزام خواهند شد و هزینه سفر که شامل هزینه بیمه، ویزا، صدور ویزا، هلال احمر است، متناسب با زمان سفر دریافت خواهد شد.

وی درخصوص افراد زیر ۱۸سال که واکسن کرونا دریافت نمی‌کنند، تصریح کرد: به این ترتیب درخصوص افرادی که اعزام می‌شوند و چگونگی صدور ویزا برای زائران، دولت عراق تصمیم‌گیرنده خواهد بود و لذا ما منتظر بخشنامه و دستورالعمل ابلاغی از سوی عراق هستیم.

در حال حاضر تمام مرزهای زمینی برای سفر به عراق تعطیل است

مدیرکل حج‌ و زیارت خراسان‌رضوی افزود: در حال حاضر تمام مرزهای زمینی برای سفر به عراق تعطیل است. بنا بر تصمیم اتخاذ شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت هیچ شرایطی زائران به مرزها مراجه نکنند. همچنین تصمیم‌گیری درخصوص سفر از راه‌های هوایی و زمینی نیز در پروتکل‌های و تصمیمات ابلاغی عراق قرار می‌گیرد و ما بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

شاد گفت: طی برنامه‌ریزی‌هایی که با راهنمایان و مدیران خواهیم داشت، دستورالعمل‌های نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدوین خواهد شد. مردم نیز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند، لذا ما نیز دستورالعمل‌هایی ابلاغ خواهیم کرد و زمینه آموزش از طریق شرکت‌ها و شبکه‌های مجازی نیز وجود دارد که در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار