رهبران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، شنبه‌شب در پایان نشست استانبول درباره سوریه، با صدور بیانیه‌ای مشترک، بر حمایت‌شان از حاکمیت و وحدت این کشور، و نیز بر آمادگی‌ برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تأکید کردند.
کد خبر: ۶۷۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 28 October 2018

به گزارش تابناک : بیانیه پایانی نشست استانبول، که در آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه،مشارکت داشتند، مشتمل بر بندهای ذیل است:

-تعهد بر حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی سوریه، و نیز پایبندی بر منشور سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه، و مخالفت با تلاش‌های جدایی‌طلبانه که حاکمیت، وحدت و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.

- حمایت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه، و تعهد بر «همکاری مشترک برای آماده کردن شرایطی، که به حل سیاسی منجر می‌شود که صلح و ثبات در سوریه» را برقرار می‌‌کند.

- تأکید بر این‌که راه‌حل بحران سوریه هرگز نظامی نیست و بلکه از طریق راهکارهای سیاسی مبتنی بر مذاکرات صورت می‌گیرد.

- ضرورت افزایش همکاری و هماهنگی بین تمام طرح‌های بین‌المللی مطرح شده با هدف مشارکت در دستیابی به راه‌حلی پایدار، ثابت و کارآمد برای بحران.

- برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم همکاری مشترک علیه تروریسم تا نابودی نهایی گروه‌های داعش، جبهه النصره، و افراد، گروه‌ها و سازمان‌های مرتبط با القاعده یا داعش و یا دیگر گروه‌هایی که در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار دارند.

- دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه تا پایان سال جاری میلادی، با هدف تحقق بخشیدن به اصلاحات در قانون اساسی و آماده کردن بستر برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف با نظارت سازمان ملل.

- استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره برقراری ثبات در منطقه ادلب، که در 17 سپتامبر 2017 در سوچی منعقد شد، و نیز تقدیر از «حصول پیشرفت‌هایی در ارتباط با تخلیه تسلیحات سنگین و خارج کردن گروه‌های افراطی از منطقه غیرنظامی» در این استان.

- مخالفت با استفاده از تسلیحات شیمیایی، از سوی هر طرفی در سوریه و یا هر مکانی در جهان که باشد، و نیز درخواست از طرف‌های درگیر در سوریه برای احترام گذاشتن به پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی.

- تامین شروط لازم در سراسر سوریه به منظور بازگشت داوطلبانه پناهجویان و آوارگان در امنیت کامل به محل زندگی خود در سوریه.

- درخواست از جامعه جهانی، از جمله سازمان ملل متحد و نهادهای فعال در امور انسانیِ ذی‌ربط به افزایش کمک‌ها به ملت سوریه.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار