نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نطق خود گفت: مردم از دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار کنترل و سر و سامان دادن به وضعیت اسفناک کنونی هستند در غیر اینصورت مشکلات اجتماعی آینده با چنین وضعیتی غیر قابل پیش بینی هست.
کد خبر: ۶۲۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 26 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در این چهل و دومین علنی شورای اسلامی شیراز شش دستور کار و یک طرح دو فوریتی در دستور کار قرار گرفت. سه دستور کار این جلسه مصوباتی بود که برای تایید به فرمانداری شیراز ارسال شده بود اما به دلیل عدم پذیرش توسط فرمانداری این مصوبات به صحن بازگردانده شده و اعضا پس از صحبت‌های مختلف در خصوص این لایحه‌ها باز هم رای بر مصوبه قبلی خود داده‌اند.

یکی از طرح‌هایی که به صورت دو فوریتی در جلسه چهل و دوم شورای شهر مطرح شد طرح تکلیف شهرداری‌ها به خرید کالای ایرانی بود.

این طرح به قدری حاشیه داشت که صدای رئیس شورا را نیز درآورد و سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی گفت: لایحه این طرح در با امضا هشت عضو شورای اسلامی شهر به عنوان طرح دو فوریتی در صحن شورا آمده است اما اکنون پس از به رای گذاشتن این لایحه با امضا هشت عضو به عنوان طرح دو فوریتی رای نیاورده است.

دستغیب اضافه کرد: حرف زدن راحت است اما عمل کردن سخت بوده است این که در شورای شهر چای خارجی قرار داده‌اند اگر خورده نشود اتفاق خاصی نخواهد افتاد این در حالی است که بخشی از بیکاری جوانان به دلیل مصرف افراد جامعه از کالاهای خارجی است و من به عنوان رئیس شورای شهر خجالت می‌کشم که نمایندگان مردم در شورا چای خارجی مصرف کرده اما چای ایرانی باید تبدیل به کود شود.

گفتنی است پس از صحبت رئیس شورای شهر اعضای شورا به اتفاق آرا لایحه طرح تکلیف شهرداری شیراز به خرید کالا‌های ایرانی و استان فارسی تصویب کردند.

تولید روزانه 10 تا 15 تن پلاستیک در فارس

سیروس پاک فطرت عضو شورای اسلامی شهر شیراز در نطق این هفته خود گفت: ما در حال حاضر در آستانه رقم زدن فاجعه زیست محیطی هستیم که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جدی جوامع بشری شده است.

پاک فطرت اضافه کرد: چالش بزرگی که پای انسانِ امروز را به بحرانی عمیق کشانده، موضوع مواد زائد جامد، بویژه پلاستیک است؛ این حقیقتِ بسیار تلخی است که امروزه کره زمین در حصر این مواد پلاستیکی به ناحق گرفتار شده است.

وی اضافه کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انواع ضایعات جسمی در استان فارس روزانه 10 تا 15 تن پلاستیک مصرف می‌شود.

سیروس پاک فطرت عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ما در حال حاضر در آستانه رقم زدن فاجعه زیست محیطی هستیم که تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های جدی جوامع بشری شده است.

پاک فطرت اضافه کرد: چالش بزرگی که پای انسانِ امروز را به بحرانی عمیق کشانده، موضوع مواد زائد جامد، به ویژه پلاستیک است؛ این حقیقتِ بسیار تلخی است که امروزه کره زمین در حصر این مواد پلاستیکی به ناحق گرفتار شده است.

وی بیانکرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انواع ضایعات جسمی از قبیل، ناباروری، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان از جمله تأثیرات منفی پلاستیک به شمارمی‌آیند. چرا که اکثر پلاستیک‌های معمول در بازار از فرآورده‌های نفتی و زغال سنگ تولید شده و سخت قابل بازگشت به طبیعت بوده و صدها سال زمان می‌برد تا تجزیه شوند. به عنوان مثال اگر بدانیم کیسه‌های پلاستیکی بیش از ده‌ها سال یا بطری های پلاستیکی 450 سال در طبیعت باقی خواهند ماند، درک عمق فاجعه‌ای که در آینده‌ای نه چندان دور به وقوع می‌پیوندد، چندان سخت نخواهد بود.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: در پنجاه سال گذشته تولید و مصرف جهانی پلاستیک افزایش چشمگیری داشته که کشور ما هم از این مسئله مستثنی نبوده است، چرا که براساس آمار موجود میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از سه میلیون تن در سال تخمین زده شده که سهم کلان شهر شیراز از دور ریز پسماندهای پلاستیکی در حدود 130 تن در روز و حدود 50 هزار تن در سال است

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در‌ کاهش مصرف پلاستیک گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد راه‌اندازی یک پویش با هدف ایجاد آگاهی، آموزش و برقراری مشارکت فعالانه به منظور دستیابی به "شیراز، شهر بدون پلاستیک" با هدف کاهش حداکثری تولید، توزیع ومصرف پلاستیک در شهر شیراز است.

مردم از دولت و نمایندگان خواستار کنترل وضعیت اسفناک کنونی‌اند

نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نطق خود گفت: مردم از دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار کنترل و سر و سامان دادن به وضعیت اسفناک کنونی هستند در غیر اینصورت مشکلات اجتماعی آینده با چنین وضعیتی غیر قابل پیش بینی هست.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: امروز کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز بیش از پیش مصرانه حول محور جذب اعتماد حداکثری و اعتماد عمومی شهروندان و انسجام بخش‌های متفرقه جامعه شهری شیراز، در راستای ایجاد همدلی برای آحاد جامعه، علی الخصوص جوانان و جذب سرمایه‌گذاری حداکثری، همراه با رویکرد انسان محوری، اشتغال‌زایی و ایجاد اعتماد عمومی در مدیریت شهری پافشاری می‌نماید.

وی افزود: مطمئنا در جهت رسیدن به اهداف گفته شده، ابتدا باید آسان‌سازی در راستای امور مربوط به ایجاد فضای کسب و کار و اهمیت دادن به شهروندان و بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد و این امر حتما بایستی همراه با مردم سالاری و لزوم بهره‌گیری از دانش، تخصص باشد که در کمیسیون شهرسازی و معماری در دست اقدام است.

امامی همچنین اشاره‌ای هم به مهاجرت نخبگان کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاهد ناامیدی، سرخوردگی و مهاجرت برخی نخبگان اقتصادی و دانشمندان اجتماعی بوده ایم که متاسفانه از شهر شیراز مهاجرت و به شهرهای دیگر استان‌های کشور و یا خارج از کشور جهت سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند، که مطمئنا این موضوع در برخی موارد به دلیل عدم درک متقابل مدیران شهری، کارمندان و پیچیدگی فضای کسب و کار و هزار تویِ صدور مجوزات لازم جهت ورود به عرصه تولید و کسب و کار اجتماعی بوده است.

وی عنوان کرد: یکی از ضروریات غیر قابل جایگزین برای احیاءِ رودخانه خشک شیراز یا همان خرم دره اجرای سد تنگ سرخ است که در صورت انجام شیراز جان تازه‌ای به خود گرفته و تحولی شگرفی در زندگی مردم و وضعیت اقتصادی آنها پدید خواهد آمد.

امامی افزود: بر اساس دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور مجوز اجرای سد تنگ سرخ صادر گرده و براساس موافقت‌نامه سازمان آب منطقه ای استان فارس و استاندار محترم و شهردار زحمت کش شیراز فاز اجرایی سد آغاز شده است و امید داریم با اهتمام و تلاش مجریان هر چه زودتر این سد که نقطه عطفی در زندگی اجتماعی و اقتصادی و تلطیف هوای شیراز و فضای سبز باغات قصرالدشت و کنترل سیلاب‌های ویرانگر این رودخانه است و در سال‌های اخیر هزاران میلیارد به اقتصاد شیراز خسارت وارد کرده است به مرحله بهره برداری برسد.

در ادامه نیز رئیس شورای شهر شیراز در نطق خود خواستار بازنگری شهردار این شهر در انتصاب برخی افراد ضعیف در پست‌های شهرداری شد.

وی در ادامه اظهار داشت: شهردار شیراز باید به نیروهای شهرداری به عنوان سرمایه‌های انسانی شهر شیراز توجه و اهتمام جدی داشته باشد و در راستای به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص برای پست‌های شهرداری از نیروهای موجود در شهرداری اقدام کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار