در افتتاحیه مسابقات تواشیح جامعه کار، تلاش و تعاون مطرح شد
قائم‌ مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: شعرهای مورد استفاده در گروه‌های تواشیح باید برگرفته از منابع معتبر دینی و فرهنگ اصیل ایرانی باشد.
کد خبر: ۵۱۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 01 November 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي، سیدابوالحسن فیروزآبادی ظهر امروز در نخستین دوره مسابقات کشوری تواشیح جامعه کار، تلاش و تعاون کشور که در حسینیه اعظم ثارالله(ع) ارومیه برگزار شد، با انتقاد از اینکه برخی شعرهایی که در گروه‌های تواشیح خوانده می‌شود با قرآن و عترت فاصله دارد، اظهار کرد: شعرهای مورد استفاده در گروه‌های تواشیح باید برگرفته از منابع معتبر دینی و فرهنگ اصیل ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه در مواردی داستان‌هایی در گروه‌های تواشیح گفته می‌شود که اصلا در تاریخ اسلام واقعیت ندارد، ادامه داد: برای این منظور باید در انتخاب محتوا و داستان شعرها در این گروه‌ها نهایت دقت را داشت تا در قالب یک هنر مفاهیم غلط به مردم انتقال داده نشود و تنها راهکار آن بهره جستن از منابع اصیل و معتبر اسلامی است.

قائم‌مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی محتوا، قالب و مخاطب را سه رکن اصلی تواشیح خواند و اضافه کرد: برای اینکه محتوا در قالب درستی به مخاطب ارائه شود ابتدا گروه‌های تواشیح باید بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و برای این منظور گروه‌های تواشیح به زبان و گویش‌های مختلف برای مردم برنامه اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه زبان بیشتر گروه‌های تواشیح عربی است، تصریح کرد: درست هست که اجرای تواشیح به عربی زیبا و دلنشین است ولی باید به این نکته توجه کرد شخصی که به زبان عربی آشنایی ندارد شاید از شنیدن شعر لذت ببرد ولی آن گونه که باید نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و مفهوم اصلی آن را دریافت کند.

فیروزآبادی با بیان اینکه شاید سابقه تشکیل گروه‌های تواشیح در ایران به 35 سال می‌رسد، عنوان کرد: تواشح یکی از روش‌های هنری برای تعظیم شعائر الهی است که در آن مسلمانان کنار هم جمع شده و به زبان هنری حس معنوی خود را تقویت می‌کنند.

وی با گذری به تاثیرات مداحی‌ها در جبهه‌های دوران دفاع مقدس در ایجاد شور و هیجان در مردم و توصیه پیامبر(ص) به اینکه برخی جنگ‌ها و موضوعات صدر اسلام شاعران به زبان هنر آن وقایع را بیان کنند، توضیح داد: در دورانی که با پیشرفت تکنولوژی انسان در حالت انزوا و خودمحوری به سر می‌برد با استفاده از هنر می‌توان انسان دور شده از معنویات را به این سو برگرداند.

این مقام مسئول تواشیح را یکی از هنرهایی دانست که می‌تواند در محیط کارگری برای رهایی از تکنولوژی، کار شهری و مشکلات زندگی شهری نقش‌آفرینی کند، اشاره کرد: اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی جزء نخستین ادارات بوده که پیش‌قدم شده است تا تواشیح را به بطن جامعه کارگری بیاورد و امیدواریم سایر نهادها این کار را انجام دهند تا با مشارکت اجتماعی آثار هنری خلق شود.

وی با بیان اینکه در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی انسان که بنا به گفته جامعه‌شناسان روزگاری حیوان ناطق نامیده می‌شد اکنون حیوان ابزارساز نامیده‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر یعنی انسان هر چه بیشتر خودمحور شده و از خدا و معنویات فاصله گرفته است و برای بازگشت به سوی خدا استفاده از راه‌های هنری مانند تواشیح نقش به سزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار