با اجرایی شدن طرح ریجستری(شناسه دار کردن تلفن همراه) از هفته گذشته بازار این کالا با ابهاماتی از جمله تکلیف دارندگان تلفن همراه، افزایش احتمالی قیمت گوشی و وضع گوشی های موجود در بازار که هنوز از آن استفاده نشده است، مواجه شد.
کد خبر: ۵۱۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸ 25 October 2017
این طرح در حالی اجرایی شده است که قاچاق تلفن همراه همواره مبادی اصلی ورود این کالا بوده است و ازاین رو با گسترش قاچاق بخش دولتی و مردم از این وضع متضرر می شدند، حال دولت طرح رجیستری تلفن‌های همراه را برای جلوگیری از قاچاق آن و شفاف‌سازی بازار واردات این کالای پررونق در دستور کار قرار داده و در نهایت در هفته گذشته این طرح رسماً اجرا شد.

از طرفی وجود 40 میلیون گوشی تلفن همراه  در بازار و تبدیل شدن موبایل به کالای اساسی  مصرف کنندگان نگرانی هایی به همراه دارد؛ از جمله اینکه با اجرای این طرح، تکلیف خریداران و فروشندگان گوشی های تلفن همراه که از مبادی غیر قانونی وارد شده اند چیست؟ و همچنین وضع گوشی های موجود در بازار و قیمت گوشی با اجرایی شدن این طرح به کجا می رسد؟

دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس با بیان اینکه  طرح ریجستری در مرحله پایش شبکه است، در خصوص جزئیات اجرای این طرح  به «افسانه» می گوید: این طرح  بعد از اتمام پایش شبکه که در حوزه وزارت ارتباطات است به مرور انجام می شود و از 5 آبان خود طرح ریجستری عملا انجام می شود.

* با اجرای طرح ریجستری قیمت های نامتعارف کنترل  و فروشنده ها متضرر نمی شوند

در حالی با شروع طرح ریجستری شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت تلفن همراه شنیده می شود که دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس هرگونه افزایش قیمتی در این زمینه را رد می کند و می گوید: اینکه برخی فروشندگان به واسطه اجرای این طرح بخواهند قیمت گوشی را افزایش دهند قابل پذیرش نیست و با آن مسلما برخورد می شود.

احمد احمدی زاده بابیان اینکه به دستگاه های نظارتی از جمله تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه ها ابلاغ شده است که دراین زمینه کاملا نظارت داشته باشند که ازسوء استفاده های افزایش قیمت پیشگیری کنند، تصریح می کند: در واقع با اجرای این طرح دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد چرا که فروشنده ها با اجرای آن طرح متضرر نمی شوند و دلیلی هم برای افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی کنترل کامل بازار به واسطه دستگاه های نظارتی وجود دارد و به خاطر این موضوع افراد سوءاستفاده گر اگر بخواهند قیمت را افزایش دهند ما کنترل نظارت و برخورد در راستای قیمت نامتعارف گوشی را داریم.

*در فاز اول دو مدل گوشی ریجستری  می شود

اینکه چه برندهایی مشمول طرح ریجستری می شوند، موردی است که احمدی زاده در این خصوص می گوید: هنوز مشخص نیست که چه نوع گوشی شامل ریجستری می شود اما ظاهرا در فاز اول دو مدل تلفن همراه شامل این طرح می شود.

وی خاطرنشان می کند: دقیقا مشخص نیست که چه مدل و برند هایی در فاز اول  ریجستری  هستند.

*طرح ریجستری ویژه موبایل های آکبند است

دلنگرانی بخشی از جامعه در رابطه با گوشی هایی که در دست دارند و اینکه  آیا درصورت قاچاق بودن با اجرای طرح دچار مشکل می شوند یا نه به دغدغه دارندگان تلفن همراه تبدیل شده است که دراین مورد هم دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس می گوید: در خصوص گوشی هایی که از قبل دارندگان خریداری کرده اند و قاچاق بوده است باید گفت که در این باره جای هیچ نگرانی نیست و شامل طرح ریجستری نمی شوند.

احمد زاده یادآور شد این طرح  شامل گوشی های آکبند و روشن نشده است و تا زمان اجرایی شدن این طرح اگر تلفن همراه روشن شود مانعی ندارد و با توجه به اینکه طرح ریجستری باید از جایی شروع شود اگر فروشندگان قبل از فروش تلفن همراه را روشن کنند ایرادی ندارد چراکه در نهایت این موانع بایدپشت سرگذاشته شود.   

*بیش از80 درصد تلفن همراه موجود در بازار قاچاق است

احمدزاده با اشاره به اینکه بیش از80 درصد گوشی های بازار بر اساس آمار ارائه شده قاچاق است، ابراز می کند: تلفن های همراه فعال شامل طرح ریجستری نمی شود و این طرح شامل گوشی های پلمب است.

سؤالی که پیش می آید این است که با وجود اینکه بیش از 80 درصد گوشی های در دست مردم و موجود در بازار قاچاق است آیا با اجرای طرح ریجستری در تامین گوشی از مبادی قانونی و کنترل قیمت آن با مشکل مواجه نمی شود؟

احمدزاده در این خصوص می گوید: از این به بعد با توجه به اینکه گوشی قاچاق نمی تواند وارد شود با تسهیل در امر صادرات و واردات گوشی همراه از طریق نمایندگی های مجاز که در ایران هستند، می توانند گوشی را به اندازه کافی و با تعرفه پایین (که در آینده اعلام می شود) وارد کنند.

*طرح ریجستری موجب امنیت بازار تلفن همراه  می شود

دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس در مجموع می گوید: با اجرای طرح ریجستری جای هیچ نگرانی برای خریداران و فروشندگان ندارد و این اتفاق در همه کشورها رقم خورده است و در واقع به نفع خود مردم است که گوشی های باضمانت بگیرند چرا که عمده گوشی هایی که الان وجود دارد کیفیت واقعی ندارند اما زمانی که به شکل رسمی وارد می شود مردم هم آسوده خاطر هستند که گوشی خریداری شده همان برندی است که متقاضی آن هستند و هم اینکه درکل این طرح امنیت بازار تلفن را به همراه را دارد.

*شناسه دار کردن تلفن همراه کنترل قاچاق و حمایت از تولید به همراه دارد

همچنین مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در خصوص این طرح می گوید: طرح شناسه دار کردن(رجیستری) تلفن همراه موجب کنترل قاچاق و حمایت از تولید می شود و از شهروندان می خواهیم با ما برای اجرای این طرح همکاری کنند. مهرداد سهرابی خاطرنشان می کند: هر چند هنوز این طرح به مرحله اجرای کامل نرسیده و گوشی های قاچاق در دست مردم همچنان خدمات می گیرند اما بهتر است در خرید گوشی به اصالت آن توجه بیشتری شود. به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس پس از اجرای کامل این طرح استفاده از گوشی‌ های قاچاق در داخل کشور به کلی غیرممکن می شود  چراکه ضرر استفاده از گوشی‌های قاچاق متوجه اقتصاد داخلی است و  این ضرر همیشه به طور غیرمستقیم متوجه خود مردم هم بوده است.  به گزارش افسانه؛ طرح شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه در کشور (رجیستری) درفاز نخست خود با پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل با هدف ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه های ترکیبی گوشی و سیم کارت در حال انجام است که  بعد از اتمام آن این طرح در برخی از مدل های تلفن همراه اجرایی می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار