شاعر و پژوهشگر قزوینی:
شاعر و پژوهشگر قزوینی گفت: غزل آیینه زندگی ما ایرانیان است و انتخاب این قالب برای کتاب ناردانه از سوی گردآورنده قابل ستایش است.
کد خبر: ۴۸۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 05 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، در مراسم رونمایی از کتاب «ناردانه» که با حضور علی داودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، حجت الاسلام حسینی مدیرکل اسناد استان، حمیدرضا ملازینل معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری قزوین، احد چگینی عضو شورای اسلامی شهر قزوین و مجید بالدران نویسنده و پژوهشگر در مرکز حوزه هنری قزوین برگزار شد از یاسر قنبر لو گردآورنده این کتاب تقدیر شد.

در این مراسم مجید بالدران گفت: با بررسی لحن شاعران مختلف می توان به تفاوت دیدگاه های آنها دست یافت در این کتاب که اغلب اشعار آن از شاعران نسل سوم و چهارم قزوین پس از انقلاب است انرژی و نوآوری شاعران جوان بسیار عجیب است.

بالدران، روحیه پیگیر و جسارت یاسر قنبرلو را درگردآوری عاشقانه هایی از شعرای قزوین قابل تقدیردانست وافزود: از آنجایی که این کتاب از نگاه یک شاعر نسل چهارمی گردآوری شده، شاهد فراوانی آثار شعرای نسل سوم و چهارم هستیم و این موضوع نشان می دهد از دیدگاه یاسر قنبرلو جریان جدی تر غزل متعلق به نسل زیر ۴۰سال است و بهتر بود این موارد در یک مقدمه توضیح داده می شد.

وی بااشاره به نوعی دسته بندی ازغزل معاصرایران ازلحاظ گرایش به ساختارغزل گفت:گروه اول ساختارگرایانی چون شهریار، رهی معیری و امیری فیروزکوهی هستند، درگروه دوم ساختارگریزانی همچون؛ ابتهاج و فروغ قرار دارند که به دنبال دمیدن روح جدید در کالبد همیشگی غزل هستند، در گروه سوم که اثری از نمونه های آنها در ناردانه وجود ندارد ساختارستیزانی چون؛ محمدعلی بهمنی، شفیعی کدکنی و منوچهرنیستانی قرار دارند که  بدون هیچ ترسی از ترکیب غزل با شعرآزاد به تعبیری غزلواره می سازند و بالاخره دسته چهارم آفرینش گران ساختار نو هستند که با تغییر هسته مرکزی و اسلوب دیرینه غزل و با بیانی غیرمتعارف به دنبال آشنایی زدایی می روند که سیمین بهبهانی و حسین منزوی از جمله این افرادند و درمجموعه شعر ناردانه نیز در اشعاری مانندغزل عشق از سروده های مهدی مردانی شاهد نمونه هایی از این دسته هستیم.

وی یادآورشد: غزل به عبارتی ایرانی ترین قالب شعری و نشان ایستادگی ما در برابر قصیده عرب است؛ ما ایرانیان با غزل گریه کردیم، با غزل در مقابل مغول ایستادگی کردیم، فریاد مشروطه خواهی سردادیم، به سپیده دم انقلاب رسیدیم و بیداد علیه جنگ تحمیلی و شکوه پایدار دفاع مقدس دردهه شصت را سر دادیم.

بالدران یادآورشد: در یک جمله غزل آیینه زندگی ما ایرانیان است و انتخاب این قالب برای کتاب ناردانه از سوی یاسر قنبرلو قابل ستایش است.

این پژوهشگر ونویسنده قزوینی گفت: برای بررسی جریان های غزل معاصر قزوین حتما باید به تبارشناسی غزل مدرن قزوین توجه شود به طور مثال طرح و ریشه یابی این موضوع که چرا در قزوین جریان موثر و مداوم غزل مدرن کمتر داشته ایم؛ می تواند در تکمیل این اثر بسیار موثر باشد.

یاسر قنبرلو گردآورنده کتاب ناردانه نیز در این مراسم با تقدیر از حمایت های حوزه هنری قزوین درتهیه این کتاب گفت: ناردانه با وجود تمام کاستی ها و نقص هایی که دارد در معرفی شاعران جوان بسیار موثر بوده است.

وی افزود:این کتاب نمایانگردغدغه مندی بخشی ازشاعران جوان قزوین است و امیدواریم در چاپهای بعدی بتوانیم با برطرف کردن نقص هایی چون نگارش مقدمه ای جامع و تبارشناسی از غزل در قزوین به اثرگذاری بیشتری برسیم.

مجموعه ناردانه با قطع رقعی، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در ۱۳۰ صفحه، سال ۱۳۹۶ در واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری قزوین تولید و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار