آرایش سیاسی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در مازندران نشان می‌دهد که گروه‌بندی و طیف‌های سیاسی در این حوزه چندان معنی ندارد اما برخی نامزدها روی جریان‌ها موج سواری می کنند.
کد خبر: ۴۲۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 14 May 2017
تابناک اصفهان- خبرگزاری مهر -بیش از ۱۵ هزار داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی در مازندران تأیید صلاحیت شدند که بررسی و پایش نگرش‌های سیاسی این افراد نشان می‌دهد که به معنای واقعی آنان را نه می‌توان اصلاح‌طلب و نه اصولگرا نام نهاد.

نبود احزاب کارآمد و پویا به‌ویژه در جریان انتخابات شوراها سبب شده تا داوطلبان شوراها در مازندران را نتوان منتسب به جریان خاصی قلمداد کرد، اگرچه برخی از داوطلبان خود را اصلاح‌طلب، اصولگرا، پایداری، وابسته به جبهه مردمی نیروی انقلاب اسلامی و غیره معرفی می‌کنند اما واقعیت این است که این وابستگی ریشه‌دار و عمقی نیست.

به تأکید کارشناسان و صاحب‌نظران، کارکرد عمرانی و شهری نهاد شورایی لزوم پرهیز از سیاسی شدن و تقسیم‌بندی سیاسی این نهاد را الزامی می‌سازد و بهتر است داوطلبان انتخابات شوراها نیز برای تقویت کارکرد عمرانی شوراها و شهرها تلاش بیشتری داشته باشند.

گرایش و طیف‌بندی سیاسی را در انتخابات شوراها به‌ویژه در مازندران قبول ندارم زیرا نهاد شورایی دارای سابقه محلی و منطقه‌ای است

شکرالله رضازاده سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مازندران و استاد دانشگاه گوید: گرایش و طیف‌بندی سیاسی را در انتخابات شوراها به‌ویژه در مازندران قبول ندارم زیرا نهاد شورایی دارای سابقه محلی و منطقه‌ای است و به‌صورت سازماندهی‌شده، طیف‌بندی سیاسی در آن وجود ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه می‌دهد: اگر با شوراها سیاسی برخورد شود، این نهاد مردمی کارکرد عمرانی و شهری خود را از دست می‌دهد و به بلندگوی سیاسی جریان‌های خاص تبدیل خواهد شد، از سوی دیگر مردم نیز توقع دارند تا کارکردهای سیاسی در شوراها ورود پیدا نکند زیرا فرصت ورود جریان‌های سیاسی در دیگر انتخابات نظیر مجلس و ریاست جمهوری مهیا است و باید در انتخابات شوراها مردم‌به‌دور از فرایندهای سیاسی و حزبی نمایندگانشان را انتخاب کنند.

شکرالله رضازاده درباره گرایش نامزدهای موجود انتخابات شوراهای اسلامی در شهرهای مازندران ازجمله ساری نیز گفت: به‌صورت مطلق نمی‌شود گفت که همه داوطلبان اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستند، بخشی ممکن است گرایش‌هایی داشته باشند اما به نظر می‌رسد غالب کاندیداها هرچند شاید اصلاح‌طلبی را قبول نداشته باشند اما سوار بر موجی شده‌اند و خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند درحالی‌که این اصلاح‌طلبی نیست.

انتقاد از عملکرد هیئت مرکزی و عالی نظارت بر انتخابات شوراها در مازندران

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنانش از عملکرد هیئت مرکزی و عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در مازندران انتقاد کرد و گفت: این شائبه وجود دارد که بخش اعظمی از کسانی که تأیید صلاحیت شده‌اند، گرایش به سمت اصلاحات دارند.

رضازاده تصریح کرد: برخی از نامزدهایی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تائید صلاحیت شده‌اند که مراجع چهارگانه صلاحیت آنان را رد کرده بود ولی هیئت مرکزی تأیید می‌کند و اگر این‌گونه باشد دیگر نیاز نیست کسی استعلام بگیرد و باید هیئت نظارت درروند تأیید صلاحیت، احراز سلامت و سلامت اخذ رأی و آرا نظارت کنند.

پایش طیف‌های سیاسی برخی داوطلبان انتخابات شوراها در مازندران حاکی از آن است که برخی افراد خود را متمایل به جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال میانه‌رو، راست و چپ سنتی و غیره نشان می دهند

پایش طیف‌های سیاسی برخی داوطلبان انتخابات شوراها در مازندران حاکی از آن است که برخی افراد خود را متمایل به جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال میانه‌رو، راست و چپ سنتی و غیره نشان می دهند اما غالب کاندیداها نگاه محلی و منطقه‌ای و غیر جناحی به نهاد شورایی دارند.

بررسی روند تبلیغات و تخلفات به‌گونه‌ای است که علاوه بر انتخابات شوراها به انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد و چاپ بنرها و آگهی‌نماهای بزرگ و نصب آن درجاهایی غیر از جایگاه‌های تعیین‌شده و استفاده از برخی عناوین و منصب‌ها، نارضایتی رقبای انتخاباتی را سبب شده است.

آنچه در تبلیغات اسلامی شوراها برخلاف انتخابات مجلس در مازندران دیده می‌شود اینکه هنوز لیستی از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی برای حمایت از نامزدهای شوراها به‌صورت سازمان‌یافته و منسجم منتشرنشده است.

جعفر قمی اویلی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سه هزار و ۸۹۸ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و چهار هزار و ۴۵ شعبه اخذ رأی انتخابات شوراها اسلامی شهری و روستایی در استان پیش‌بینی‌شده است.

وی بابیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی در هشت شهر استان به‌صورت مکانیزه خواهد بود، افزود: ۶۴۲ شعبه اخذ رأی از مجموع شعبات استان مازندران به‌صورت مکانیزه آرای مردم را جمع‌آوری می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار