مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان گفت: زمین‌لغزش از پدیده‌های خاص زاگرس میانی است.
کد خبر: ۴۱۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵ 29 April 2017
احدالله فاضلی مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان، اظهار کرد: بخش اعظم استان در بین رشته‌های زاگرس واقع شده و این رشته‌کوه یکی از واحدهای ژئوفولوژیکی ایران است.

وی با بیان اینکه این واحد یکپارچه‌ترین توده کوهستانی ایران است، افزود: یکی از اشکالی که به وفور مشاهده می‌شود دره‌های پرپیچ و خمی است که به صورت طولی معمولاً روی پهلوی تاقدیس‌های نامتقارن ایجاد شده و شرایط وقوع زمین‌لغزش را به وجود آورده‌اند.


فاضلی ادامه داد: لغزش لایه‌های زمین‌شناسی از فرآیندهای دامنه‌ای که در قلمرو زاگرس به وفور اتفاق می‌افتد و تقریباً می‌توان آن را از پدیده‌های خاص زاگرس میانی محسوب کرد.


مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان اضافه کرد: در این منطقه آب حاصل از بارش باران یا برف از طریق درز و شکاف‌های لایه‌های آهک رویی نفوذ کرده و به لایه‌های غیرقابل نفوذ مارن و شیل در زیر می‌رسند.


وی با بیان اینکه لایه‌های سست مارن یا شیل با جذب آب به حالت خمیری و لغزنده درمی‌آیند و این امر موجب ناپایداری لایه‌های آهک رویی می‌شود، گفت: در جاهایی که شیب دامنه زیاد باشد یا در اثر فرسایش کنار رود، پی دامنه خالی می‌شود و تکان ناشی از زلزله به وقوع بپیوندد لایه‌های آهک در اثر نیروی ثقل به طرف پایین حرکت خواهند کرد که نمونه آن در زاگرس میانی بارها اتفاق افتاده است.


فاضلی تصریح کرد: چنین فرآیندی ممکن است به صورت آرام یا ناگهانی صورت گیرد. در صورتی که این پدیده ناگهانی باشد لایه‌های فروریخته در برخورد با سطح زمین متلاشی شده و به صورت بلوک‌های خرد شده به اطراف پراکنده می‌شوند.


وی گفت: با توجه به اهمیت این پدیده، لزوم بررسی و شناخت هر چه بیشتر آن از سوی کارشناسان امری ضروری در جهت پیشبرد اهداف و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به شمار می‌رود.



منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار