کارشناس میراث فرهنگی سمنان خبر داد
یک کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه ۴۰ خانه بوم‌گردی در سمنان وجود دارد، گفت: بیشترین تخریب بناهای تاریخی در گذشته در سمنان انجام شده است و بانک مسکن باید جای وام تخریب، تسهیلات نوسازی و بهسازی پرداخت کند.
کد خبر: ۴۰۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 13 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، امیدعلی صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس درباره وضع بناهای تاریخی سمنان اظهار کرد: در گذشته مدیران توجهی به میراث فرهنگی نداشتند و آثار تاریخی را مزاحم خود می‌دانستند؛ بیشترین تخریب بناهای تاریخی از سال ۸۸ آغاز شد و آهنگ آن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ خیلی بالا گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار فرهنگی ما در این سال‌ها تخریب شد و اقدامات اساسی در برخورد با تخریب بناهای تاریخی در این سال‌ها از سوی مسؤولان ذی‌ربط صورت نگرفته است، ادامه داد: باید محرک‌های اقتصادی ایجاد کرد که آیا این بنای تاریخی به‌عنوان ثروت ملی این قابلیت را دارد که ارزش‌گذاری شود یا خیر.

این کارشناس میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه صندوق احیای بناهای تاریخی، این بناها را در اختیار بخش خصوصی قرار داد، افزود: دو سفره‌خانه سنتی در کومبله سمنان در این راستا احیا شد و خانه کلانتر در میدان ابوذر سمنان بعد از سال‌ها به بخش خصوصی واگذار شد.

صادقی با اشاره به اینکه خانه طاهریان پشت امامزاده یحیی (ع) به بخش خصوصی واگذار شده‌ است، اضافه کرد: بیش از یک میلیارد تومان برای بازسازی آن‌ها هزینه شده است و معادل همین مبلغ طی دو ماه آینده هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه امارت طاهریان به هتل سنتی و خانه کلانتر به سفره‌خانه سنتی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: با این اقدامات مردم و مسؤولان می‌فهمند که نباید این آثار تخریب شود؛ مدیریت شهری در گذشته از کوچک‌ترین امکانات هم در نوسازی این بناها استفاده نمی‌کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه بیشترین تخریب بناهای تاریخی در گذشته در سمنان انجام شد، اضافه کرد: بافت تاریخی سمنان در گذشته به خرابه تبدیل شده بود.

صادقی بیان کرد: از چهار سال پیش مسؤولان و خود مردم فهمیده‌اند که تخریب بافت تاریخی اقدام درستی نیست و مشارکت در مرمتبناهای تاریخی را شاهد بودیم.

وی در تشریح روند بازسازی بناهای تاریخی در سمنان اضافه کرد: هشت، ۹ نفر به شکل مشارکتی در زمینه نوسازی بافت تاریخی فعالیت دارند که بخشی از آن را مالک و بخشی را هم میراث فرهنگی با کمک بلاعوض انجام می‌دهد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه حمام قلی در بلوار قائم و خانه‌ای در دامغان ازجمله این بناهای در حال مرمت است، گردشگری را صنعت سوم جهان دانست و افزود: مردم فهمیده‌اند که با جذب گردشگر شغل ایجاد می‌شود و درآمدزایی صورت می‌گیرد و آن خانه تاریخی به ثروت تاریخی تبدیل می‌شود.

صادقی با بیان اینکه آب برای کشاورزی و صنعت در سمنان بسیار کم است، اضافه کرد: از خانه‌های تاریخی با ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب می‌توان اشتغال‌زایی و درآمدزایی کرد؛ ۴۰ خانه بوم‌گردی در سمنان وجود دارد که خود مردم این خانه‌ها را مرمت کردند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در گذشته دستور تخریب این بناهای تاریخی را داده‌اند، پشیمان شده‌اند، تأکید کرد:چند خانه مرمت شده و از کاربری جدید برخوردار شده‌ است و موزه تاریخی سمنان در بلوار باغ فردوس سمنان مردم را به خاطرات قدیمی‌شان سوق می‌دهد.

این کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی بانک وزارت مسکن اعلام می‌کند که به بافت‌های فرسوده وام تخریب و نوسازی می‌دهد، شاهد تخریب این بناها هستیم، اگر این بانک وام نوسازی و بهسازی پرداخت کند، این بناهای تاریخی تخریب نمی‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار