در راستای پیشگیری از تب‌برفکی و لمپی‌اسکین صورت می‌گیرد؛
کرمانشاه- مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز طرح واکسیناسیون ۱۲۰ هزار راس دام سنگین در استان کرمانشاه علیه بیماری‌های تب‌برفکی و لمپی‌اسکین خبر داد.
کد خبر: ۳۷۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 06 February 2017
به گزارش تابناک به نقل از مهر،   دکتر نادر پرور امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران از آغاز طرح واکسیناسیون کل جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری های تب برفکی و لمپی اسکین خبر داد.

وی افزود: این طرح در راستای پیشگیری از بیماری‌های مذکور بوده و به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص تعداد دام‌های جامعه هدف این طرح گفت: پیش بینی می شود در این طرح بالغ بر ۱۲۰ هزار راس دام سنگین در استان علیه بیماری‌های فوق مایه‌کوبی شوند.

وی اشاره‌ای نیز به علائم بیماری‌های فوق داشت و گفت: بیماری ویروسی لمپی اسکین از جمله بیماری های با سرعت انتشار بالا در جمعیت دام سنگین است که در صورت بروز با ایجاد تب، ندول و زخم های پوستی باعث اتفاقاتی چون کاهش تولید و تلفات دامی می شود.

پرور، خسارات اقتصادی ناشی از بیماری لمپی اسکین را قابل توجه دانست و گفت: در صورت بروز خسارت زیادی به بخش دامداری و دامپروری وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری از بیماری های اگزوتیک (خارجی) است و بومی کشور  نبوده که در سال ۹۳ وارد کشور شد و استان کرمانشاه نیز از خرداد ۹۳ درگیر بیماری شد.

وی یادآور شد: خوشبختانه با انجام اقدامات کنترلی و مقابله ای مناسب این اداره کل از سال۹۴ تا کنون موردی از بیماری در استان مشاهده وگزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عمده ترین راه انتقال این بیماری به دام گزش حشرات است.

وی یادآور شد: در سال گذشته کلیه جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده است.

پرور اشاره ای نیز به بیماری تب برفکی داشت و آن را یک بیماری ویروسی واگیردار ویژه حیوانات زوج سم اهلی و وحشی دانست.

وی افزود: این بیماری بومی کشور بوده و مهمترین بیماری دامی است که مردم محلی آن را به عناوینی چون طبقه و شلگه می شناسند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، تب، آبریزش دهان و بینی، لنگش، بی اشتهایی و کاهش تولید  را از علائم این بیماری برشمرد.

پرور خاطر نشان و تاکید کرد: دامداران عزیر در صورت بروز هریک از علائم فوق در دام های خود از طریق تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ آن را به شبکه دامپزشکی استان اعلام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار