يك تحليلگر روس در روزنامه كمرسانت برداشت روس ها از نبرد پالميرا را بيان كرد كه مي تواند به تحليل مدل محاسباتي همراهان ايران در نبرد سوريه كمك كند. مقاله زير را بخوانيد
کد خبر: ۳۴۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 13 December 2016
يك تحليلگر روس در روزنامه كمرسانت برداشت روس ها از نبرد پالميرا را بيان كرد كه مي تواند به تحليل مدل محاسباتي همراهان ايران در نبرد سوريه كمك كند. مقاله زير را بخوانيد

پالمیرا برای مسکو اهمیت بزرگ سمبلیک بدست آورده است. و اخبار دریافت شده از آن با اخبار پیروزمندانه از میدان نبرد حلب تفاوت فاحش دارد. نبردهای پالمیرا نشانه نگران کننده‌ای بود که باعث چند نتیجه‌گیری مهم مي‌شود:
اولاً معلوم شد داعش که بنظر می‌رسید بطور جدا از نیروهای اپوزيسيون اقدام می‌کند در واقع همراه با دیگر واحدهای مخالف عمل می‌کند. لحظه حمله به پالمیرا بطور اتفاقی انتخاب نشده بود. این حمله برای منصرف کردن توجه نیروهای دولتی سوریه از تصرف حلب ترتیب داده شد.
ثانیاً، بار دیگر معلوم شد قابلیت رزمی ارتش سوریه فوق العاده پایین است. در اولین حمله به پالمیرا فقط چند صد اسلامیست شرکت کردند ولی این تعداد برای فراری کردن نیروهای دولتی و تصرف انبارهای بزرگ اسلحه کافی بود.
ثالثاً واکنش فوری نیروی هوایی روسيه نشان داد: پالمیرا برای مسکو یک وادی صرف در صحرا بدون اهمیت راهبردی چندان نیست. پالمیرا به یک سمبل برای روسيه تبدیل شده است. به این معنی که مسکو طی عملیات پالمیرا میراث فرهنگی بشریت را از دست متعصبین اسلامی نجات داد. حالا اگر دوباره انفجار آثار باستانی در این شهر از سر گرفته شود این امر می‌تواند به وجهه روسيه لطمه بزرگی وارد کند.
در نهایت، شکست ارتش سوریه در پالمیرا نشان می‌دهد پیروزی در جنگ هنوز در کار نیست. حتی تصرف حلب باعث متوقف شدن جنگ نمی‌شود. بشار اسد در داخل و خارج از کشور دشمنان زیاده از حدی دارد و لذا نمی‌شود به متوقف شدن نبردها امید بست. پیروزی حلب باید برای آغاز مذاکره بکار گرفته شود. ولی این خطر هست که "احزاب جنگ" مسکو و تهران پس از تصرف حلب احساس اعتماد به نفس کرده و برای تصرف همه سوریه تلاش می‌کنند. این بدترین سناریو برای مسکو خواهد بود.
هرچند امید هست هم دمشق و هم تهران درک می‌کنند "ائتلاف شیعیان" به پاس چه کسی در حلب پیروز شد. و حتی خونگرم‌ترین افراد ناچار می‌شوند به نظر مسکو توجه کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :