به مناسبت مرگ فیدل کاسترو
عصر جمعه جهان شاهد مرگ بزرگترین چریک کمونیستی بود که به رهبری یک کشور در نزدیک ترین نقطه های مرزی ایالات متحده امریکا رسیده بود.یعنی درست در بیخ گوش مرکز کاپیتالیسم دنیا.
کد خبر: ۳۳۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 27 November 2016
تصویر مرتبط 
سرویس بین الملل تابناک تبریز،عصر جمعه جهان شاهد مرگ بزرگترین چریک کمونیستی بود که به رهبری یک کشور در نزدیک ترین نقطه های مرزی ایالات متحده امریکا رسیده بود.یعنی درست در بیخ گوش مرکز کاپیتالیسم دنیا.

هرچند انقلاب کوبا مرهون اندیشه های چپ و کمونیستی و البته فضای ضد استعماری دهه های 50 و 60 امریکای لاتین بود اما رهبری فیدل جوان، خود به اندازه تمامی عوامل دیگر سبب ساز این انقلاب گریدده بود.
 

کاسترو و بحران اتمی

کاسترو به تنهایی توانست در دهه 1960 دو ابر قدرت را تا آستانه جنگ اتمی به پیش برد. در اوت ۱۹۶۲،اتحاد شورویدرکوبااقدام به ساختن سکوهای پرتاب موشک‌های میان برد کرد. جان کندیرئیس جمهور ایالات متحده آمریکابه محض آگاهی از حضور موشک‌های روسی، در پیام خود در شب ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ آماده باش نیروهای آمریکایی را اعلام و حرکت کلیه کشتی‌های شوروی به مقصد کوبا را ممنوع اعلام کردبا پذیرش درخواست کندی از سوی کرملین در ۲۸ اکتبر بحران موشکی کوبا که جهان را تا آستانهٔجنگ اتمیپیش برد، پایان یافت و در مقابل، ایالات متحده نیز موشک‌های اتمی خود را از ترکیه خارج کرد.

فیدل یک مارکسیست تمام عیار بود. هرچند با هردو گرایش معروف این مکتب زاویه داشت. فیدل نه مانند لنین معتقد به لزوم حصول شرایط ذهنی برای انقلاب بود و نه مانند مارکس معتقد به حصول شرایط مادی . کاسترو می گفت باید چریک وار بجنگی و شرایط را برای انقلاب آماده کنی.

هرچند خوان رِینالدو سانچس محافظ شخصی او می گوید فیدل زندگی دوگانه ای داشت بطوریکه او بدور از چشم مردم کوبا یک جزیره کوچک در کوبا را شخصا خریداری کرده و ثروت زیادی هم از قبل رهبری کشور بدست آورده است اما بهرحال او امرزو چهره در خاک کشیده است .

جشن در میامی

از طرفی در هاوانا پایتخت کوبا 9 روز عزای عمومی اعلام کرده اند از طرف دیگر در میامی امریکا ، هزاران کوبایی که با انقلاب کاسترو رابطه چندانی نداشتند و توسط فیدل از این کشور اخراج شده اند جشن و پایکوبی براه انداخته اند. کوبایی های مقیم امریکا که سیاست های مارکسیستی را موجب از بین رفتن تمامی ارزش های انسانی می دانند از رفتن کاسترو شادمان هستند. جشن آنها به این امید است که برادرش رائول ، نسبت به دوران سابق سیاست های معتدل تری اتخاذ کرده و زمینه بازگشت آنها به وطن فراهم شود.

اوباما

رییس جمهور امریکا که شدیدا به دنبال گفتگو و حل مسایل چالشی امریکا با کشورهای متخاصم با این کشور بود ، بمناسبت فوت کاسترو در تویتر خود این واقعه را تسلیت گفته و اذعان نموده است که تاریخ در مورد فیدل قضاوت خواهد کرد.

ترامپ

دونالد اولین واکنش رسمی خود در مورد مسائل سیاست خارجی را با مرگ کاسترو گره زده است. او در توئیتر خود نوشته است فیدل کاسترو مرد. هرچند قبلا در اظهاراتی در دوران کمپین انتخاباتی خود شدیدا به اوباما بخاطر مذاکرات خود با هاوانا انتقاد کرده بود اما اکنون اظهار امیدواری کرده است که بتواند گفتگو های بهتری نسبت به دوران اوباما را با طرف کوبایی داشته باشد. البته ترامپ کاسترو را یک دیکتاتور می داند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :