ظریف وعده داد اسناد محرمانه وزارت خارجه تا شهریور 1356 نیز به زودی آزادسازی شوند.
کد خبر: ۳۳۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴ 17 November 2016
70 هزار سند محرمانه در وزارت خارجه ایران، آزادسازی شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار عصرایران،‌ در مراسمی در دفتر مطالعات وزارت خارجه ایران، آزادسازی 70 هزار سند محرمانه این وزارتخانه اعلام شد.

در این مراسم که با حضور و سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همراه شد شماری از مهمترین اسناد محرمانه آزاد شده نیز رونمایی و در معرض دید حاضران و بازدیدکنندگان قرار گرفت. این اسناد مربوط به نامه نگاری های محرمانه میان سفارتخانه های ایران، وزارت خارجه و نهادهای دیگر از جمله دفتر مخصوص شاهنشاهی و نخست وزیری است.

آزادسازی 70 هزار سند محرمانه وزارت خارجه ایران از دوره مظفرالدین شاه تا شهریور 1320 (+عکس)

آزادسازی اسناد محرمانه وزارت خارجه ایران براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1363 صورت می گیرد.

براساس این قانون، اسناد کشف تاریخی با قدمت بالای 30 سال و اسناد طبقه‌بندی شده بالای 40 سال تحت ضوابطی آزادسازی و در اختیار عموم قرار می گیرد.

به گفته ظریف،‌ به دلیل شرایط دوران جنگ 8 عراق علیه ایران، این روند با وقفه 20 ساله صورت گرفت.
این اسناد محرمانه آزادشده مربوط به دوره مظفرالدین شاه تا شهریور 1320 است. 
شهریور 1320 مقطع اشغال ایران در جنگ جهانی دوم از سوی نیروهای نظامی بریتانیا و روسیه، پایان سلطنت رضاخان و آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی است.

ظریف همچنین خبر داد که وزارت خارجه به دنبال آن است اسناد کشف و طبقه‌بندی تا شهریور 1356 نیز به تدریج آزاد شوند.

 
آزادسازی 70 هزار سند محرمانه وزارت خارجه ایران از دوره مظفرالدین شاه تا شهریور 1320 (+عکس)

وزیر خارجه ایران در این مراسم گفت: اگرچه شرایط خاص دوران جنگ تحمیلی و وجود موانع اداری در سال‌های پس از آن، یک وقفه 20 ساله را در اجرای این قانون ایجاد کرد اما خوشبختانه با تلاش همکاران ما در مرکز اسناد وزارت خارجه و تصویب شورای عالی نظارت بر انتشار اسناد، امکان آزادسازی حدود 70 هزار سند محرمانه تاریخی تا مقطع شهریور 1320 فراهم شده است.

مرکز اسناد وزارت خارجه ایران 115 سال قبل همزمان همزمان با اولین قانون تاسیس وزارت امور خارجه ایران تاسیس شد و هم اکنون حدود 50 میلیون سند را در اختیار دارد. قدیمی‌ترین سند موجود در این مرکز نیز متعلق به سال 868 هجری شمسی (1463 میلادی) است. 

در بسیاری از کشورهای جهان، در بازه های زمانی معین، اسناد محرمانه، آزاد و در اختیار بررسی عمومی به ویژه رسانه ها پژوهشگران و سندپژوهان قرار می گیرند.

تصویر برخی از اسناد محرمانه آزاد شده در وزارت خارجه ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار