اهالی محله دروازه کازرون از دشواری گرفتن وام و نوسازی خانه هایشان می گویند.
کد خبر: ۳۲۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ 12 November 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:وام گرفتن یک جفت کفش آهنی می خواهد؛ به ویژه اگر بخواهید برای نوسازی خانه تان وام بگیرید.
امروز، خانه های فرسوده با سقف هایی که با یک زمین لرزه ممکن است بر سر شهروندان فرو بریزد، به بخشی از تصویر شیراز تبدیل
شده است.
چه اینکه تقریبا یک سوم بافت مسکونی شیراز را بافتهای فرسوده تشکیل میدهند. چه اینکه، زمین لرزه تنها در شهرک سعدی می تواند به اندازه بم ،خسارت جانی به بار بیاورد.
آنچه این فرایند را پیچیدهتر می کند، این است که بسیاری از ساکنان این خانه ها نه صاحب خانه بلکه اجاره نشین هستند و بیش از اینکه در اندیشه زندگی در خانه ای نوساز و زیر سقفی امن باشند، فکرشان درگیر معیشتشان است. اما تعداد جمعیت ساکن در خانه های فرسوده هم کم نیست.
برخی آمار از این حکایت می کند که باید چیزی در حدود 500 هزار تن از شیرازی ها ساکنان خانه های لرزان باشند. این یعنی یک سوم جمعیت پنجمین کلانشهر ایران.
پولی که صرف ساخت مسکن مهر شد و کسی از آن بودجه بزرگ برای نوسازی بافت های فرسوده استفاده نکرد به کنار، اکنون افزون بر مشکلات مالی و دردسرهای دریافت وام، مشکلاتی چون نداشتن سند و ناهماهنگی برای تجمیع خانه ها به گره کوری در برابر نوسازی بافت فرسوده شهر شیراز تبدیل شده است.
چالش های نوسازی بافت فرسوده
خانم ریاست فر در خانهای 40 ساله در دروازه کازرون زندگی می کند. او را وقتی میبینیم که سبد چرخدارش که پر از میوه است را روی زمین می کشد و در یکی از کوچههای اطراف دروازه کازرون به سمت خانه اش می رود؛ او می گوید: منزل ما بالای چهل سال قدمت دارد.
چند سال پیش این خانه مرمت شده اما پس از آن دیگراقدامی نکرده ایم به دلیل تخریب برخی قسمت های خانه از جمله سقف، لوله کشی آب و ... در واقع منزل ما فرسوده است که من با وجود 60 سال سن دیگر توانایی ترمیم خانه را ندارم.
ریاست فر بیان می کند: قسمت هایی از خانه تخریب میشود و به صورت موقت آن را تعمیر می کنیم
وی در این باره که چرا برای نوسازی خانه شان وام نمی گیرد هم می گوید: درمورد وام و تسهیلات بافت فرسوده متاسفانه هیچ اطلاعی ندارم و همسرم هم تا به حال متوجه شرایط این وام نشده است.
او با گلایه از نوسازی نشدن خانه های محله اش میگوید: خانه های فرسوده مجاور منزل ما بسیار نا امن هستند و عبور و مرور در کنار این بافت ها نیز بیشتر در زمستان و روزهای بارانی و برفی بسیار خطرناک است اما تا به حال هیچ اقدام جدی از سوی شهرداری و دیگر نهادها در این منطقه برای ترمیم بافت فرسوده مشاهده نکرده ایم فقط صحبتهایی را شنیده ایم که چندین سال است عملی نشده است.
مجتبی یاسایی فر در محله دروازه کازرون عطاری دارد. او می گوید: در چند سال اخیر چندین بار نامه های از دفاتر تسهیل گری مبنی بر اینکه ملکهایمان را ادغام کنیم و ساختمان سازی با همسایه ها انجام بدهیم به منزل ما آورده شده.
او اضافه می کند: همچنین در مسجد محله هم چندین بار جلسه های مختلفی با همین موضوع برگزار می شود که متاسفانه در بیشتر موارد همسایهها در جلسه شرکت نمی کنند و عمده دلیلی هم که بیشتر عنوان می کنند این است که خانه های آپارتمانی کوچک و نفس گیر است و هرگز قابل مقایسه نیست و همچنین باید عنوان کنم که خود من هم حاضر نیستم حیاط خانه و استقلالم را درمنزل کنونی ام از
دست بدهم.
او در ادامه می گوید: آپارتمان نشینی مختص افرادی است که زیاد در خانه حضور ندارند و فقط به عنوان خوابگاه از منزلشان استفاده می کنند.
نرخ سود های مختلف برای وامی یکسان
پس از این شهروندان سراغ یکی از سرمایه گذاران میرویم که در عرصه نوسازی خانه های فرسوده در بافت های قدیمی شیراز فعال است؛ او که نمی گذارد نامش را منتشر کنیم می گوید: درصد سود با توجه به بازار فعلی بسیار زیاد است و برای سرمایه گذاران آن چنان منفعتی ندارد به نظر من با توجه به وضعیت اقتصادی نرخ سود باید 8-9 درصد باشد تا همه بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی در ادامه اضافه میکند: با سود 18 درصد ممکن است بسیاری از مالکان و سرمایه گذاران از گرفتن وام صرف نظر کنند.
او در مورد چگونگی نحوه گرفتن وام می گوید: من پس از گرفتن پروانه ساخت از طرف ستاد تسهیل گری، مقدمات اولیه کار را انجام داده ام و با گرفتن معرفی نامه و تکمیل مدارک لازم به بانک مراجعه کرده ام همچنین پس از انجام روال معمول اخذ وام، شخصی با سمت ارزیاب از طرف بانک برسر پروژه حاضر شد و عنوان کرد تا زمانی که چهار سقف را نزنید قسط اول به شما تعلق نمی گیرد و طبق قانون هم اکنون درگیر ساخت پروژه و تکمیل سقف شده ایم، امیدواریم که وام را در این مرحله به دست بیاوریم.
مشیر احتشام سرمایهگذار دیگری است که وام را به تازگی دریافت کرده است درمورد روند گرفتن وامش این گونه بیان میکند: پس از تکمیل مدارک لازم و اقدام به اخذ وام حدودا دو ماه طول کشید تا موفق به گرفتن وام شده ایم البته لازم است عنوان کنم که بسیار پیگیری
کرده ام.
او درادامه اضافه می کند: عمده دلیل سرعت در روند پرداخت وام پیگیری شدید من بوده اما متاسفانه چنان که قرار بود وام با سود 12 درصد باشد اما نشد.
این سرمایه گذار در مورد شرایط نرخ سود وام دریافتی خود می گوید: پس از مراجعه و تکمیل کارهای مربوط متوجه شده ایم وام با سود 24 درصد شامل ما شده است این در حالی است که اگر به هر بانک دیگری هم برای گرفتن وام مراجعه میکردم با همین نرخ سود وام را دریافت
میکردم.
او با اظهار ناراحتی اضافه می کند: این رقم سود بسیار بالا و نا متعارف است همچنین سرمایه گذاران هیچ گونه تمایلی به انجام پروژه با این نرخ سود
ندارند.
وام های بی دردسر بافتهای فرسوده؟
پس از شنیدن سخنان مردم وگلایه های سرمایه گذران سری به مسئولان زدیم تا از وضعیت تسهیلات بافت های فرسوده جویا شویم.
محمد علی معین رئیس دفتر خدمات نوسازی و تسهیل گری درمورد تسهیلات و امتیازات بافت های فرسوده می گوید: پس از وقوع زلزله بم ، دولت راهکار و تصمیم های تازه ای برای بافت فرسوده کل کشور تصویب کرد.
هم اکنون در 11 محدوده شیراز دفترهای تسهیل گری فعال هستند. معین در مورد وام ها و تسهیلات بافتهای فرسوده اضافه می کند: روند کار این چنین است که مالکان ابتدا با مراجعه به دفاتر تسهیلگری و یا شهرداری اقدام به گرفتن پروانه ساخت می کنند و پس از گرفتن مجوز پروانه باید از طریق سیستم ثبت نام کنند و معرفی نامه را کسب کنند هم اکنون بانک مسکن و برخی از شعب این بانک با ما همکاری می کنند. مالکین با در دست داشتن معرفی نامه و سند ملکی به بانک ها مراجعه می کنند. همچنان اگر افراد وام گیرنده از ما در انجام روند وامگیری کمک بخواهند مسئولین این امور به آنها کمک می کنند و بیشتر اقدامات اولیه را انجام می دهیم.
او در ادامه می افزاید: نرخ وام های ما برای هر بافت فرسوده 50 میلیون تومان است. که معمولا با اقساط 4 ماهه قسط بندی می شود همچنین پرداخت قسط اول از زمان پیریزی به حساب مالک واریز می شود. اما اقساط به صورت مساوی نیست هر قسط مطابق با پیشرفت پروژه پرداخت
می شود.
معین می گوید: هم اکنون تمام پروژه ها و حتی افراد جا مانده از سال قبل مشمول گرفتن وام شده اند و تمامی اقدامات لازم تا کنون انجام
شده است. لازم به ذکر است بیان کنم تاکنون تمامی پروانههای ساخت که مراجعه کردهاند به بانک معرفی شدند و پیگیر گرفتن وام هایشان
هستند.
رئیس دفتر خدمات نوسازی و تسهیل گری در نهایت بیان می کند: مردم معمولا برای دریافت اطلاعات و آگاهی از شرایط تسهیلات بافت های فرسوده کمتر مراجعه می کنند.
اما با انتشار خبری از رسانه ها و نشریات با افزایش سطح مراجعه کنندگان روبرو می شویم که معمولا پیگیرمراحل گرفتن وام و...
می شوند.
با مراجعه به چند شعب بانک مسکن و سخنان ضد و نقیضی که اعتبار برای پرداخت وام ندارند و حتی امسال هیچ اطلاعیه مبنی بر پرداخت وام نوسازی دریافت نکرده اند به سراغ مهدی قامت ،معاون رئیس دایره اعتبارات در بانک مسکن شعبه اطلسی می رویم.
او می گوید: برای تشویق مردم در مناطق بافت فرسوده به تجدید بنا ، تسهیلات و امتیازاتی در نظر گرفته شد.
از جمله اشاره می کنم به وام های مربوط به نوسازی بافت های فرسوده که هم اکنون پرداخت می شوند و اعتبارات لازم برای پرداخت وام هم موجود می باشد. وی در مورد نرخ سود وام نوسازی اظهار میکند: هم اکنون وام نوسازی با نرخ سود 18 درصد به مالکین بافت فرسوده اختصاص می گیرد مالکینی که مراحل ثبت نام را گذرانده اند و معرفی نامه دارند. تمامی مالکین باید از کانال عمران و بهسازی عبور کنند و معرفی نامه کسب کنند.
او اضافه می کند: لازم به ذکر است تمامی شعب بانک مسکن دارای اعتبار برای وام بافت های فرسوده نیستند و تنها چندین شعبه اعتبار لازم را دارند و اقدام به پرداخت وام کرده اند.همچنین برای تمرکز این وام ها به چند شعب بانک مسکن بودجه اختصاص
داده ایم.
وی در پایان عنوان می کند: مراجعین باید تمامی مدارک لازم را کامل کنند و سپس درخواست وام کنند مدارک لازم برای اخذ این وام سند مالکیت مناسب و تفکیک شده همچنین پروانه ساخت است و نیازی به ضامن و سپرده گذاری در بانک نیست. در این میان، مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز، جواد بهادری می گوید: با توجه به رکود مسکن در کشور و شیراز ،روند نوسازی پیشرفت چشمگیری داشته است.
این سیر صعودی به دلیل اقدامات بسیاری است که انجام داده ایم از جمله جلب اعتماد مردم و همچنین جلب مشارکت مردم منجر به پیشرفت در این پروژه شده است.
وی در ادامه می گوید: از سال گذشته تاکنون دفاتر تسهیل گری افزایش پیدا کرده است هم اکنون 5 دفتر تسهیلگری در حال تجهیز است و به نوعی تعداد دفاتر 2برابر شده.
بهادری در مورد استقبال مردم می گوید: استقبال خوب مردم در این منطقه ها نسبت به روند ساختمان سازی در دیگر منطقه ها که جزء بافت فرسوده نیستند بسیار قابل ملاحظه است و تمامی این مسائل با تقویت در بخش فرهنگی و اجتماعی در این مناطق محقق شده.
وی می افزاید: طبق آمار دفاتر تسهیل گری، تقریبا ما بین 3- 5 برابر بیشتر از مناطق دیگر فعال هستیم. موانعی در ابعاد مختلف قابل بررسی است که بحث مشارکت مردمی و همراه شدن مردم مستلزم تلاش بسیاری است. یکی از مسائل و موانع بر سر نوسازی همراهی مردم است.
او همچنین به نقش دولت اشاره می کند و بیان میکند: نقش دولت درخصوص تسهیلات و امتیازاتی که به این مناطق اختصاص داده بسیار پر رنگ است و نیز بحث وام و نرخ سود بانکی است که از دولت انتظار می رود طبق قانون در بافت فرسوده بخشی از بهره و سود بانکی را متقبل شود و با درصد کمتری به مالکین این بخش وام تعلق بگیرد.
متاسفانه دولت تاکنون همکاری چشمگیری در این قسمت نداشته است و به عنوان کلام آخر باید بیان کنم اگر دولت و بانک ها همکاری بیشتری در این روند کنند عملکرد بهتر و مثبت تری به دست می آوریم.
اینک، آنچه اهمیت دارد این است که بتوان بخش عمدهای از جمعیتی که در خانههای فرسوده شیراز زندگی می کنند را صاحب خانه هایی نوساز کرد؛ اما بعد از آن هم تازه یک مشکل دیگر خود را نشان
می دهد؛ عمر خانه ها در کشور ما به قدری کم است که تا بخواهیم خانه های فرسوده را نوسازی کنیم،
خانه های نوساز کنونی فرسوده می شوند. به راستی با این وضع باید چه کارکرد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار