تهدید بی سابقه عبادی خطاب به اردوغان؛
نخست وزیر عراق اخیار هشدار جدی به ترکیه داده است که نیروهای خود را از از مرز عراق به دور نگاه دارد تا مانع از درگیری میان دو کشور شود. حید العبادی صراحتا بیان کرده است که عراق خواهان آغاز جنگ با ترکیه نیست. این اظهارات عبادی بعد از آن بیان شد که ترکیه اقدام به مستقر کردن تانکها و خودروهای زرهی و خمپاره انداز در مرز خود با عراق کرد.
کد خبر: ۳۲۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 02 November 2016
نخست وزیر عراق اخیار هشدار جدی به ترکیه داده است که نیروهای خود را از از مرز عراق به دور نگاه دارد تا مانع از درگیری میان دو کشور شود. حید العبادی صراحتا بیان کرده است که عراق خواهان آغاز جنگ با ترکیه نیست. این اظهارات عبادی بعد از آن بیان شد که ترکیه اقدام به مستقر کردن تانکها و خودروهای زرهی و خمپاره انداز در مرز خود با عراق کرد.

به گزارش «تابناک» در حالی که نیروهای عراقی اکنون به دروازه های موصل رسیده و خود را برای یک نبرد سخت در دل شهر با تروریست های داعش آماده میکنند، تنش ها بین عراق و ترکیه بر سر این نبرد افزایش یافته است. ترکیه از ابتدای شروع عملیات آزاد سازی موصل خواهان بر عهده گرفتن نقشی در این عملیات و تحت ائتلاف مبارزه با داعش بوده است.

اما همواره مقامات عراقی و حیدر العبادی با این درخواست ترکیه مخالفت کرده و اخیرا نیز از این کشور خواسته است تا نیروهای نظامی خود را از مرز عراق و نزدیکی شهر موصل دور کند. روز گذشته نخست وزیر عراق در کی مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که در صورتی که ترکیه وارد خاک عراق شود، نیروهای نظامی اش نابود خواهند شد. وی تاکید کرد که عراق خواهان مقابله و جنگ با ترکیه نیست اما اگر تقابلی رخ دهد عراق برای این موضوع آماده است. حید العبادی تاکید کرد که در این صورت عراق ترکیه را به عنوان دشمن خود تلقی کرده و همانند دشمن با این کشور رفتار خواهد کرد.

افزایش تنش ها بین آنکارا و بغداد بر سر نبرد موصل و احتمال درگیری نظامی بین دو کشور

این تهدید جدی و بی سابقه حیدر العبادی همزمان بود با اعلام روز سه شنبه مقامات ترکیه مبنی بر فرستادن تانک ها و تجهیزات نظامی به مرز جنوبی این کشور با عراق. این کاروان که گفته میشود متشکل از 30 تانک و خودروی نظامی است به گفته منابع خبری اکنون در نزدیکی استان آدانا در جنوب ترکیه میباشد.

فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه با اشاره به حضور نیروهای کرد در منطقه و عراق گفت که این اقدام ترکیه بخشی از آمادگی این کشور برای تحولات مهمی است که در منطقه در حال رخ دادن است. وی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که ترکیه قبل از آنکه هر اتفاقی رخ دهد خود را برای آن آماده میکند و این اقدام نیز بخشی از این آمدگی به حساب می آید.

تنش ها بین ترکیه و عراق در حالی بالا میگیرد که اکنون بیش از 2 هفته از آغاز عملیات آزاد سازی موصل میگذرد و نیروهای عراقی و پیشمرگه های کرد در آستانه ورود به شهر موصل قرار گرفته اند. اکنون نیروهای عراقی به گفته فرماندهی مشترک عملیات در 3 کیلومتری فرودگاه شهر موصل هستند.

این عملیات شامل به کارگیری ده ها هزار سرباز عراقی، پلیس فدرال عراق، نیروهای نظامی کرد و سربازان شیعه و سنی نظامی در عراق است. در این میان بارها ترکیه درخواست کرده است که نیروهای نظامی خود را برای این عملیات ارسال کند اما همواره این موضوع با مخالفت جدی عراق مواجه شده است.

یکی از دغدغه های بزرگ ترکیه در رابطه با عملیات موصل، حضور نیروهای کرد در این عملیات است که چنانچه بعد از عملیات اداره موصل را به دست بگیرند، این موضوع میتواند دردسری تازه برای ترکیه و در مرزهای جنوبی این کشور باشد. زیرا دولت آنکارا حزب کارگران کردستان را به همراه شاخه نظامی آن یعنی PKK یک گروه تروریستی میداند.

از سوی دیگر بیرون ماندن ترکیه از یکی از مهمترین عملیات های منطقه ای و در نزدیکی مرزهایش، آن هم در حالی که هم کردها و هم نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در آن نقشی فعال و پررنگ دارند، تلویحا به معنی عدم دخالت دادن ترکیه به عنوان یکی از مدعیان نقش آفرینی در منطقه در تحولات آتی آن است. از همین روی اردوغان به دشت در پی ورود به این عملیات و نقش آفرینی در آن است، و پیش از این نیز چندبار تا آستانه ورود بدون مجزو به عملیات موصل پیش رفته است.

اکنون اما در حالی که نیروهای عراقی خود را آماده ورود به مرکز شهر موصل میکنند، ترکیه تنش تازه ای برای این عملیات به وجود آورده است و تهدید جدی نخست وزیر عراق معنای ویژه ای دارد. آنگونه که به نظر میرسد در آخرین مراحل انجام عملیات، تریکه فرصت نقش آفرینی در آن و تعیین تکلیف برای آینده موصل را به سرعت از دست میدهد و همین امر میتواند اقدام به حرکت پر ریسک و خطر را از سوی آنکارا افزایش دهد.

از همین روی است که حیدر العبادی با یک تهدید صریح و مستقیم هشدار میدهد که چنانچه ترکیه بخواهد با نیروی نظامی وارد خاک عراق شود، جنگ با ترکیه در راه خواهد بود. موضوعی که در صورت عدم خویشتن داری و به خرج دادن عقلانیت از سوی آنکارا، میتواند وجوه جدی تری به خود بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار