معاون وزیر راه و شهرسازی:
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۱۳۰ هزار هکتار از بافت‌ شهرهای کشور که در ۵۴۴ شهر وجود دارند درگیر مسائل و مشکلات و چالش‌هایی هستند که دارای عدم ایمنی، فقر شهری، فقدان هویت و مسائل زیست محیطی فراوان هستند.
کد خبر: ۳۱۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 11 October 2016
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، محمد سعید ایزدی در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای کشور که در استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در سطح 495 شهر، بافت‌های فرسوده میانی با وسعتی بالغ بر 56 هزار هکتار و در سطح 68 شهر، بافت‌های تاریخی با وسعت 25 هزار هکتار و در 91 شهر، سکونتگاه‌های غیر رسمی بالغ بر 48 هزار هکتار شناسایی شده ‌اند.

وی افزود: در مجموع حدود 130 هزار هکتار از بافت‌ شهرهای کشور که در 544 شهر وجود دارند درگیر مسائل و مشکلات و چالش‌هایی هستند که دارای عدم ایمنی، فقر شهری، فقدان هویت و مسائل زیست محیطی فراوان هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جمعیتی بالغ بر 19 میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و مساحت این محدوده‌ها چیزی بالغ بر 30 درصد از شهرهای کشور است.

ایزدی درباره تدابیر اندیشیده شده و تسهیلات مورد نیاز برای رفع مشکلات در کلانشهرها گفت: برای این مناطق با تفکیک گونه‌ای که این محدوده‌ها دارند تلاش بر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برسانیم تا خود وارد عرصه شوند، این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات است که در این زمینه تسهیلاتی برای خرید با امتیاز ویژه در عرصه بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: صندوق یکم وامی با 8 درصد در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می‌دهد و این میزان وام در بسیاری از شهرها رقمی بالغ بر 80 درصد هزینه خرید یک ساختمان است و از طرفی دیگر تسهیلاتی از قبیل وام نوسازی، وام تسهیلات ودیعه مسکن و وام مقاوم سازی در اختیار ساکنان قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت نهاد تسهیل‌گر و نهاد توسعه‌گر در امر تسهیلات بیان کرد: نهادهای تسهیل‌گر به عنوان واسطی بین مردم، دستگاه‌ها و مسئولان هستند که یکی از نهادهای تسهیل‌گر در محله زینبیه اصفهان آغاز به کار کرد که می‌تواند واسطی بین مردم و دستگاه‌های مربوطه باشد، امید است بتوانیم این نو از مکانیزم تسهیل‌گری را از طریق نهادهای خودیار مردمی ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: ابزار دوم توسعه‌گر است، یعنی یک نهاد تخصصی که می‌تواند تجمیع کننده مجریان در عرصه ساخت و ساز باشد و به عنوان یک نهاد تخصصی وارد عرصه نوسازی و بهسازی شود با نهاد تسهیل‌گر وارد مذاکره شده و با مشارکت در چارچوب ضوابط و طرح‌ها و تامین منابع وارد عرصه ساخت و ساز شوند و دولت پشتیبان این جریان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار