یادداشت//دکتر علیرضا رضاخواه
بحران و جنگ در سوریه به لحظه سرنوشت ساز نزدیک می شود. فتح حلب می تواند آغازی بر پایان ۵ سال جنگ داخلی در سوریه و بازگشت آرامش به خاورمیانه باشد. اما این چیزی نیست که اتحاد عربستان، ترکیه و همپیمانان غربی شان خواستارش باشند.
کد خبر: ۳۰۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 06 October 2016
بحران و جنگ در سوریه به لحظه سرنوشت ساز نزدیک می شود. فتح حلب می تواند آغازی بر پایان ۵ سال جنگ داخلی در سوریه و بازگشت آرامش به خاورمیانه باشد. اما این چیزی نیست که اتحاد  عربستان، ترکیه و همپیمانان غربی شان خواستارش باشند.

تروریست های خوب ( به زعم آمریکا) متشکل از ارتش آزاد و گروه های انشعابی ازالقاعده و داعش هستند.
فتح حلب به معنی حذف تروریست های خوب از میدان است. تفسیر چنین تحولی از منظر نظم و توازن بین المللی به معنی برتری محور مقاومت در منطقه و شکست دیگری برای بلوک غرب در مقابل بلوک شرق بعد از الحاق کریمه به روسیه می باشد.

بی جهت نیست که این روزها شاهد  دست و پا زدن تروریست ها و همپیمانان منطقه ای و فرا منطقه ای آنها هستیم. منابع خبری از طرح ناتو برای حمله به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش با بیش از ۸۰۰ جنگنده و مشارکت ۱۴ کشور و حمایت مالی عربستان خبر داده اند. همزمان روسیه خبر نصب سیستم پدافند موشکی خود در سوریه را تایید کرده و دو ناو رزمی خود را نیز به سوریه فرستاده است. از همین رو است که تحلیل گران این روزها از احتمال وقوع یک جنگ فراگیر، جنگ جهانی سوم در سوریه خبر می دهند.

 پنتاگون می گوید حمله به نیروهای ارتش سوریه به درگیری با روسیه خواهد انجامید، اما ظاهرا شکاف جدی در حلقه تصمیم ساز واشنگتن ایجاد شده است. از سوی دیگر اروپایی ها نیز با وجود سروصدای زیاد بعید به نظر می رسد بخواهند در سوریه با روس ها سرشاخ شوند، آنها در موضوع اوکراین که برایشان حیاتی تر بود از چنین اقدامی پرهیز کردند.

آمریکا رسما مسکو را تهدید می کند که در صورت از میدان به در شدن تروریست های خوب به سراغ تروریست های بد خواهد رفت.تهدید آمریکا مبنی بر در امان نبودن شهرهای روسیه نکته جالبی است! آمریکایی ها یکبار گروه های متنوع و از جمله گروه های افراطی اسلامگرا را در افغانستان تقویت کردند.  آمریکایی ها برای مقابله با مسکو، شورشیان افغانستانی را به موشک های ضد هوایی دوش پرتاب مجهز کردند.درست است که در آن جنگ شوروی شکست خورد، اما از پیروزی افراطیون اسلامگرا هم افغانستان رنج برد و تا هم اکنون هم رنج  می برد، و هم موجب شد تا آمریکا اولین واکنش و نتیجه اقداماتش را در نیویورک و در ١١ سپتامبر درو کند! اینک آمریکا در حال تکرار همان اشتباه  است.
 
 
دکتر علیرضا رضاخواه، کارشناس روابط بین الملل/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :