تابناک: امسال هم شهرداری ها در برخی شهرها مانند تهران و اصفهان طرح تخفیف صدور پروانه ساختمانی را به اجرا درآورده اند که این طرح ها با تایید شورای اسلامی شهر قرار است در این دو کلانشهر اجرایی شود.
کد خبر: ۲۹۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 07 September 2016
تابناک اصفهان: طرح های رونق مسکن در کشور نیاز به بهسازی دارد. باید پذیرفت هزینه های قابل توجهی در خصوص مسکن در این سال ها انجام شده است اما بازدهی لازم طرح های حوزه مسکن متناسب با این حجم سرمایه گذاری و هزینه نبوده است.

تا زمانیکه قیمت مسکن متناسب با درآمدهای مردم شود شرایط برای رونق تولید در بخش مسکن و خروج از رکود فراهم می شود که در این راستا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور مشکلات بسیاری وجود دارد که امکان مرتفع کردن آنها در شرایط رکود میسر نیست.

رکود حاکم بر کشور که اولین ضربه های خود را به بخش ساختمان و ساخت و ساز وارد ساخت، نه تنها مردم و متولیان مسکن بلکه شهرداری ها را نیز درگیر خود ساخته است و اکنون کمبود درآمد های شهرداری در بسیاری از شهرهایی که گذشته آنها با رونق ساخت و ساز روبرو بود، مدیریت شهری را با چالش روبرو ساخته است.

با ناامیدی دولت و شهرداری‌ها از بخش مسکن تا سال گذشته، شهرداری‌ها به سوی جلب سرمایه‌های بخش خصوصی برای تامین درآمدهای شهری پیش رفتند، اما این بخش هم به دلیل رفع نشدن نقص‌های قانونی برای حضور برخی بخش ها در اقتصاد شهری همچنان با مشکلاتی روبرو است و آنگونه که باید توقع مدیریت شهری برای تحقق درآمد را فراهم نساخته است.

اما از نیمه های دوم سال گذشته شهرداری ها و دولت در اقدامی مشترک اقدام به تحریک بازار مسکن به ویژه ساخت و ساز کردند، از یک سو دولت تسهیلاتی را برای سازندگان مسکن در نظر گرفت و از سوی دیگر شهرداری ها نیز تخفیف در صدور پروانه ساختمانی را در دستور کار خود قرار دادند.

این مسئله در سال گذشته نتوانست بازار مسکن را بر خلاف پیش‌بینی ها به حرکت درآورد و نقدینگی اندک در دست مردم همچنان یکه‌تاز تعیین تکلیف بازار مسکن باقی ماند.

اما با وجود تجربه نه چندان موفق شهرداری‌ها در این زمینه امسال هم شهرداری ها در برخی شهرها مانند تهران و اصفهان طرح تخفیف صدور پروانه ساختمانی را به اجرا درآورده اند که این طرح ها با تایید شورای اسلامی شهر قرار است در این دو کلانشهر اجرایی شود.

از سویی دولت نیز روز گذشته بسته جدید تسهیلاتی خود در خصوص خرید مسکن در شهرها را رونمایی کرد و از پرداخت وام های با بازپرداخت 12 ساله با تغییر در اقساط آن خبر داد.

اما با این وجود احمد تولی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استا اصفهان اعتقاد دارد: پیش بینی می‌کردیم در سال ۹۵ رونق نسبی در بازار مسکن رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون نیز آینده روشنی برای مسکن تصور نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال یا سال آینده در بازار مسکن اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد، تصریح کرد: برنامه ریزی دولت هم در این مدت به سمت و سوی رونق مسکن نبود.

رئیس انجمن مسکن سازان اصفهان بیان داشت: در این مدت وزیر هم برنامه خاصی در این حوزه نداشت و تنها روی بافت های فرسوده برنامه ریزی کرده بود که در این زمینه هم اقدام عملی شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: اگر چه تسهیلات متفاوتی با عناوین وام بافت فرسوده، وام خانه اولی ها وام با سپرده گذاری ها برای تحریک بازار مسکن تصویب شده اما این راهکارها هم نتوانسته استقبالی مردم را در پی داشته باشد.

تولا بیان داشت: با توجه به شرایط کشور، این نگرانی وجود دارد که این مختصر قول‌هایی هم که در عرصه اقتصادی و مسکن داده شده، به فراموشی سپرده شود .
 
 با اینکه هنوز زمان زیادی از اقدام همزمان دولت و شهرداری ها برای تحریک بازار مسکن نگذشته است و برای قضاوت در این خصوص زود است اما به نظر می رسد حجم نقدینگی بسیار کم موجود در جامعه، نتواند بازدهی مورد نظر دولت و شهرداری ها برای بخش مسکن را ایجاد کند مگر اینکه دولت در یک سال باقی مانده از عمر خود، دست از مدل اقتصادی خود در اداره کشور بردارد.
 
احمد تولا اما سیاست تخصیص وام های مختلف با عناوین متفاوت را شکست خورده می داند و گفت: تخصیص وام‌ مسکن خیلی نمی‌تواند در رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد که البته پیشنهاداتی از سوی انبوه سازان مسکن شده، اما هنوز بروز و ظهور پیدا نکرده است.

تولا اعلام کرد: لازم است عناوین از وام های مسکن برداشته شود و این وام آزاد برای تمام افراد داوطلب باشد و رقم وام نیز آزاد باشد و افراد بتوانند به صورت قسطی خریدار خانه باشند.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار