اقتصاد مقاومتی یکی از کلیدواژه‌هایی است که طی سال‌های اخیر با تاکیدات مقام معظم رهبری به دایره واژگان اقتصادی کشور وارد شده و در بخش‌های مختلف دارای تعریف‌هایی است و در شهرها نیز این امر ابعاد مهمی را شامل می‌شود که در حیطه وظایف و اختیارات شهرداری‌ها است.
کد خبر: ۲۹۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 06 September 2016
به گزارش تابناک قم، مدیریت اقتصاد و فعالیت‌های این بخش در کشور ما به دلیل وجود تحریم‌ها و فشارهای دشمنان در بخش‌های مختلف از اهمیت بسیاری ویژه‌ای برخوردار است. طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی با فشارهای ظالمانه و تحریم‌های سخت علیه ملت ایران، دشمن سعی داشته تا حرکت آن‌ها را در مسیر تحقق آرمان‌های اسلامی خدشه دار کند؛ اما در این بخش خوداتکایی به منابع داخل و مقاومت در برابر شرایط سخت اقتصادی ملت ایران را از برهه‌های مختلف تاریخی در طول سال‌های گذشته عبور داده و پیشرفت‌های شگرفی را در بخش اقتصادی محقق ساخته است.

دشمن پس از انقلاب اسلامی تصمیم بر فشارهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی بر ملت ایران گرفت. پس از آغاز جنگ تحمیلی علیه ملت ایران تنها کمتر از دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و فشارهای متعدد نظامی بر کشور، حرکت‌های زورگویان در بخش اقتصادی و جلوگیری از ارسال برخی کالاهای اساسی و تأمین نیازهای ضروری کشور آغاز شد. دشمن احساس می‌کرد که انقلاب اسلامی همچون برخی حرکت‌های مقطعی دیگر مردم دنیا که بدون پشتوانه و رهبر بود؛ چون کودکی قابل تربیت بوده و با کمی فشار می‌توان ملت ایران را از مسیر اصلی اسلام و انقلاب دور کرد. اما از همان ابتدا جوانان و زنان و مردان این مرز و بوم با تحمل فشارهای سخت اقتصادی، دست بر زانوان خود زده و گامی بلند در راستای پیشرفت کشور برداشتند تا جایی که کشور در بسیاری از بخش‌ها از دیگر مناطق دنیا بی نیاز شد.

اما اکنون طی سال‌های اخیر باز هم شاهد هستیم که نگاه‌ها به دشمن و دیگر کشورهای جهان بیشتر شده و باز هم برخی مسوولان دل در گرو دیگران برای تأمین نیازهای کشور و تحقق پیشرفت روزافزون دارند. بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در نامگذاری‌های خود مسائل اقتصادی، توجه به تولید داخلی، اقتصادی مردم محور، به کارگیری نیروی ایرانی و... را جزو اولویت‌های کشور دانستند. از سال 87 بود که نامگذاری سال‌ها رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفت و رهبر انقلاب نگاه‌ها را به حرکت خودمحور در حوزه اقتصاد تشویق کردند. اما پس از دو سال ایشان در 16 شهریور 89 بود که در دیدار کارآفرینان کشور، کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» را وارد دایره واژگان اقتصاد کشور کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار اظهار کردند: ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معناش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسؤولان کشور تحریم‌ها را دور می‌زنند، تحریم‌کنندگان را ناکام می‌کنند؛ مثل موارد دیگری که در سال‌های گذشته در زمینه‌های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی یکی عذرخواهی کنند. چند مورد یادتان هست لابد دیگر. حالا جوان‌ها نمی‌دانند. در این ده بیست سال اخیر، از این کارها چند بار انجام دادند. این دفعه هم همین جور است. البته تحریم برای ما جدید نیست، ما سی سال است تو تحریمیم. همه‌ این کارهایی که شده است، همه‌ این حرکت عظیم ملت ایران، در فضای تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کاری نمی‌توانند بکنند. خب، ولی این دلیلی است برای همه‌ مسوولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینی، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم؛ که کشور ایران حقیقتاً امروز یک کارگاه عظیمی است. همه خودشان را باید موظف بدانند.

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین در دیدار عیدانه جمعی از مسؤولان کشور در تشریح ابعاد اقتصاد مقاومتی گفتند: اقتصاد مقاومتی یک کلّ فراگیر است که از عرصه‌ علمی تا عرصه‌ فعالیت‌های فنّی، تا عرصه‌ خدمات، تا عرصه‌ بازرگانی و صادرات و واردات، تا عرصه‌ آموزش در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها، همه را شامل می‌شود... البته نبایدهایش مهم‌تر است. نبایدهای اقتصاد مقاومتی مهم‌تر است. یک کارهایی را نباید کرد. شناسایی این نبایدها خیلی مهم است. بعد جرأت اقدام این نبایدها خیلی مهم است. در زمینه‌ بازرگانی نمونه‌های مهمش هست، ‌در زمینه‌های صنعتی و فنّی همین‌جور، در زمینه‌ آموزش دانشگاه‌ها همین‌جور. اقتصاد مقاومتی معنایش این است که انقلاب نشان بدهد که هویّت درونی این کشور و این ملت قادر است خود را اداره کند و رشد بدهد و تعالی بدهد. این معنای اقتصاد مقاومتی [است]. این باید تحقق پیدا کند.

یکی از بخش‌های اتکا به مردم در رونق اقتصادی و فعالیت‌های این بخش در عهده شهرداری‌ها است. شهرها ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دارند که بخش اعظم آن در اختیار شهرداری‌ها است و مدیران شهرها می‌توانند با اتخاذ برنامه‌ها و راهبردهای صحیح و عملیاتی خوداتکایی و نقش محوری مردم را افزایش دهند.

در شهر قم نیز مدتی است که با نامگذاری سال 95 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گزارشاتی از فعالیت در راستای تحقق این رکن مهم به گوش می‌رسد. به طور کلی یکی از بخش‌های مهم شهرها که در اختیار شهرداری‌ها است، پروژه‌های عمرانی بوده که بخش عمده منابع را در اختیار می‌گیرند. این بخش ظرفیتی ویژه دارد تا با دریافت اصول اقتصاد مقاومتی بتوان آن را به شکلی عملی محقق ساخت.

شهردار قم در این خصوص با بیان اینکه مردم محور اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: تصدی 80 درصدی دولت در حوزه اقتصاد زمینه سختی را در تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کرده اما بخش خصوصی باید به دنبال اجرای مؤلفه‌های این مهم در کشور باشد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد لزوم تدوین نقشه راه برای حرکت صحیح در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و با بیان اینکه مدیریت جهانی، تمرکززدایی شهری و فناوری روز سه رکن مورد توجه شهرداری در بخش اقتصاد مقاومتی است، افزود: با رشد شهرنشینی در کشور اقتصاد شهری رشد قابل توجهی پیدا کرده و در این زمینه می‌توان گام‌های اساسی برداشت.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در خصوص ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: نامگذاری سال‌های اخیر، تاکید بر حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اصلاح الگوی مصرف و... از جمله مسائلی است که عنایت رهبری به بحث اقتصاد مقاومتی رهبری و ضرورت تحقق شاخصه‌های مرتبط با آن را نشان می‌دهد.

شهردار قم با تاکید بر نقش رونق فعالیت‌های بخش خصوصی در شکل‌گیری اقتصادی پویا و بالنده افزود: در این زمینه شهرداری قم با اصلاح رویکردها و ضوابط، حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده و پروژه‌های سرمایه گذاری را ساماندهی کرده و سعی در جذب سرمایه گذار با نگاه حمایتی ویژه برای توسعه زیرساخت‌های شهری قم دارد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم نیز در این خصوص نقش شهرداری را در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار داد و گفت: تأمین مصالح و امکانات داخلی در پروژه‌های عمرانی و همچنین کاهش زمان پروژه‌ها از مواردی است که می‌تواند شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در پروژه‌های عمرانی شهری را محقق سازد.

علیرضا قاری‌قرآن با بیان اینکه تمام امکانات و مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی شهر قم از امکانات داخلی تأمین می‌شود، افزود: در بخش هزینه و فایده نیز سعی داریم پروژه‌ها را در حداقل زمان و با زمان‌بندی مشخص راه اندازی کنیم تا برگشت اقتصادی بهتر و سریع‌تری داشته باشد.

وی گفت: همچنین اجرای سریع‌تر پروژه‌های عمرانی از جنبه‌های اجتماعی نیز اثرات مناسبی دارد که ذهنیت شهروندان را نسبت به خدمات شهری بهبود می‌بخشد.

شهر امروز کارگاه عمرانی است و مدیران در بخش‌های مختلف در حال توسعه خدمات و شاخص‌های شهری هستند و این امر بستری مناسب برای تحقق ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. البته در این زمینه شورای اسلامی شهر قم نیز راهکارها و ضوابطی را پیش روی مدیران شهر قرار داده که آن‌ها با اتکا بر این موارد بتوانند بستر مناسب‌تری برای تحقق شاخص‌های اقتصاد مردم محور در شهر داشته باشند که امید است مدیران با بهره گیری از این شاخص‌ها شهری در ترازهای ملی و بین المللی با اتکاء به ظرفیت‌های داخلی را ایجاد کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار