کد خبر: ۲۵۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹ 22 June 2016
باورهای اشتباهی در ارتباط با مصرف مواد مخدر در میان جوانان و خانواده‌ها وجود دارد که لازم است با فرهنگ‌سازی درست افراد جامعه متوجه اشتباه خود شوند و افراد زمینه نابودی زندگی خود و خانواده خود را فراهم نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، اعتیاد به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی است که از آن به‌عنوان بلای خانمان‌سوز یاد می‌شود و خود زمینه آسیب‌های اجتماعی دیگر را فراهم می‌کند.

بی‌تردید همه افرادی که درگیر اعتیاد شدند از ابتدا فکر نمی‌کردند معتاد می‌شوند و یا شاید حتی از نام اعتیاد هراس داشتند و یا برخی بعد از معتاد شدن نیز آن را کتمان می‌کنند؛ برخی حتی با وجود اینکه مواد مصرف می‌کنند اعتقاد دارند با سایر معتادان تفاوت دارند و هر وقت بخواهند می‌توانند آن را کنار بگذارند.

درست است مصرف مواد برای افراد لذت به همراه دارد اما این لذت در چند دقیقه نخست مصرف خلاصه شده و بسیار زودگذر است؛ چه بسا برخی افراد با تجربه این احساس زودگذر زندگی خود را نابود می‌کنند.

باورهای اشتباهی در ارتباط با مصرف مواد مخدر در میان جوانان و خانواده‌ها وجود دارد که لازم است با فرهنگ‌سازی درست افراد جامعه متوجه اشتباه خود شوند و افراد زمینه نابودی زندگی خود و خانواده خود را فراهم نکنند.

* اعتیاد بسیاری از جوانان با باور «من معتاد نمی‌شوم»

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باورها در واقع کنش عاطفی درونی هستند که رفتار و نگرش از آن شکل می‌گیرند و مجموعه‌ای از باورها در بین جوانان زمینه‌ساز اعتیاد است.

رمضان‌علی گلچوبی بیان کرد: براساس بررسی‌هایی که در بین معتادان قبل از اعتیاد انجام شده، باور آنان این بوده که من معتاد نمی‌شوم و اعتماد به نفس و توانایی من با بقیه فرق دارد در صورتی‌که هیچ فردی از ابتدا قرار نبود معتاد شود.

وی ادامه داد: بسیاری افراد با این باور که هیچ فردی با یک بار مصرف معتاد نمی‌شود در مسیر اعتیاد قرار گرفتند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران یادآور شد: اعتقاد بسیاری از جوانان این است که اعتیاد مربوط به افراد ضعیف‌النفس بوده و افراد قوی و بااراده درگیر اعتیاد نمی‌شوند.

گلچوبی اضافه کرد: باور غلط دیگر در میان جوانان اینکه یک‌بار مصرف تفننی هیچ اشکالی ندارد و من اراده دارم و به‌راحتی می‌توانم مواد را کنار بگذارم و من خیلی وابسته نشدم و ظرفیت دست من است؛ در حالی‌که تقریباً تمامی افراد از مصرف تفننی شروع کردند، زمانی به خود آمدند که اعتیاد تمام کارکردهای تحصیلی، شغلی و حتی خانوادگی آنان را از بین برد.

وی با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند که اعتیاد منجر به تسکین درد می‌شود که این اعتقاد بیشتر در سنین بالاتر و مناطق روستایی وجود دارد، گفت: شاید مصرف مواد در کوتاه‌مدت درد را تسکین دهد ولی چه بسا این تسکین درد در درازمدت موجب از کار افتادن عضو بدن شده و در نتیجه سلامتی فرد را به مخاطره می‌اندازد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه برخی جوانان نیز اعتقاد دارند اگر غذای خوب مصرف کنند می‌توانند اعتیاد خود را پوشش دهند، گفت: تغذیه و لباس خوب برای چند ماه نخست می‌تواند اعتیاد آنان را پوشش دهد ولی بعد از این مدت قیافه ظاهری بهم می‌ریزد و وابستگی روانی که مواد ایجاد می‌کند بسیاری از کارکردهای زندگی فرد را به‌مرور از بین می‌برد.

گلچوبی با اعلام اینکه باور غلط  دیگر در میان جوانان این است که من دوست مصرف‌کننده دارم اما خودم معتاد نیستم و به‌راحتی نیز می‌توانم معاشرت کنم اما درگیر مواد نشوم، افزود: ولی آمارها نشان می‌دهد 60 درصد افرادی که درگیر اعتیاد شدند از طریق دوستان به این جرگه وارد شدند؛ در واقع دوستان با صحبت‌های مکرر و برخی در حالت مشکلات و ناراحتی زمینه اعتیاد فرد را فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: باور غلط دیگر مصرف شیشه موجب لاغری و افزایش تمرکز می‌شود؛ در واقع درست است که در کوتاه‌مدت منجر به افزایش تمرکز شده ولی در درازمدت: ظرفیت‌های مغزی، به‌دلیل از بین رفتن سلول‌های مغز کاملاً کارکرد را از دست می‌دهد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران ادامه داد: همچنین مصرف شیشه برای لاغری افراد نیز سلول‌های عضلانی بدن را از بین می‌برد نه اینکه موجب از بین بردن چربی بدن می‌شود.

* عادی‌سازی بحث اعتیاد در جامعه

گلچوبی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد باورهای غلط خانواده‌ها در مورد اعتیاد، اظهار کرد: باور غلط خانواده‌ها بحث عادی‌سازی آن است به این معنا که بیشتر افراد جامعه اعتقاد دارند بحث اعتیاد در جامعه بسیار رواج دارد و این پدیده موجب عادی‌سازی مصرف مواد شده و به‌دنبال آن مصرف مواد افزایش یافته و از قبح آن کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در محافل خانوادگی می‌گویند جامعه را اعتیاد فرا گرفته است، یادآور شد: این سخن در میان کودکان موجب می‌شود افراد خود را یکی از مصرف‌کننده‌های مواد بداند و قبح این قضیه در میان خانواده‌ها شکسته شده در واقع آنان ناخواسته با عادی‌سازی موجب گسترش مواد در بین فرزندان خود می‌شوند؛ درحالی‌که آمارها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد افراد جامعه پاک و سالم هستند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند مصرف‌کننده مواد مخدر چهره تابلویی دارد، افزود: آمارها نشان می‌دهد از نخستین مصرف تا زمانی‌که خانواده متوجه مصرف مواد در فرزند خود شوند سه سال زمان برده و خانواده‌ها به نشانه‌های اولیه فرزندان خود ازجمله کج‌خلقی، مشکلات رفتاری و نشانه‌های جسمی بی‌توجه بودند و پس از گذشت سه سال متوجه اعتیاد فرزند خود شدند.

گلچوبی تصریح کرد: خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند فردی که معتاد است و مواد را به فرزندش تعارف می‌کند دارای قیافه‌ای خمیده و کنار خیابان است در صورتی‌که بسیاری از افرادی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند از لحاظ ظاهری با افراد عادی تفاوت چندانی ندارند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها تصور می‌کنند که مواد مخدر را فرد خلاف‌کار با موهای فرفری، کاپشن چرم، سبیل بلند و کفش پاشنه خوابیده به فرزند آنان تعارف می‌کند درحالی‌که نخستین مصرف مواد در فرد با دوست هم‌دانشگاهی و یا خانوادگی تجربه می‌شود که خانواده‌ها باید از فرزندان خود بیشتر مواظبت کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران اظهار کرد: تصور اشتباه دیگر خانواده‌ها این است چون من خانواده‌ خوبی هستم و در آن معتاد به‌وجود نمی‌آید؛ در صورتی‌که بسیاری افراد در خانواده‌های خوب پرورش یافتند ولی با لغزش‌های جزئی در محیط‌های دوستانه و اجتماع تبدیل به معتاد شد که باید به رفتار فرزندان در محیط بیرون از منزل توجه کافی شود.

گلچوبی ادامه داد: باور غلط دیگر خانواده‌ها این بوده که مصرف‌کننده‌های مواد مخدر اغلب افراد بیکاری هستند ولی آمارها نشان می‌دهد تقریباً نیمی از افراد معتاد به نوعی شغل دارند و الزاماً افراد بیکاری نیستند ولی به‌دلیل تفنن و مسائلی از این قبیل درگیر اعتیاد شدند.

وی اضافه کرد: تصور اشتباهی مبنی بر اینکه بیشتر مصرف‌کننده‌های مواد مخدر افراد فقیری هستند در جامعه وجود دارد در حالی‌که اعتیاد در تمامی سنین، گروه و سطح تحصیلات وجود دارد.

* سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران افزود: باور غلط دیگر اینکه بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند سیگار و قلیان ارتباطی به اعتیاد ندارد در صورتی‌که دروازه ورود به اعتیاد هستند؛ افرادی که درگیر اعتیاد شدند چند سال قبل با سیگار و قلیان کشیدن به سمت اعتیاد پیش رفتند.

گلچوبی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نقش دوستان و همسالان فرزندان خود را در دوره نوجوانی جدی بگیرند و شیوه‌های صحیح برقراری ارتباط صمیمانه با فرزند را در دستور کار خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید از  نیازهای رشدی فرزندان در سنین مختلف آگاه بوده و موضوع بسیار مهم اینکه فرزندان بیشتر از رفتار و کردار یاد بگیرند تا گفتار و آموزش الگوی خوب بودن در خانواده و جامعه از طریق پدر و مادر و بزرگ‌ترها می‌تواند بهترین سرمش برای فرزندان باشد.

وی در پایان گفت: افراد می‌توانند سؤالات و مسائل خود را با شماره‌ تلفن‌های 1480 مشاور خانواده بهزیستی و یا 09628 صدای مشاور اعتیاد در میان بگذارند.

به گزارش فارس، همه ما می‌دانیم که اعتیاد آسیب‌های فراوانی به‌ همراه دارد و حتی خود فرد معتاد نیز منکر این موضوع نیست، اما باورهای اشتباهی در جامعه وجود دارد، یکی از باورها اینکه یک معتاد هیچ‌گاه نمی‌تواند ترک کند، این اعتقادات و باورها موجب می‌شود فرد هیچ‌گاه تلاش نکند چرا که اگر خود اراده کند می‌داند که جامعه این موضوع را نمی‌پذیرد درحالی‌که بسیاری از افراد جامعه موفق به ترک شدند و سال‌های سال است که پاک ماندند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار