تابناک: بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال حوض است. هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه تشکیل یافته است، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند.
کد خبر: ۲۱۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 22 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، حمام های بزرگ و کوچک علیقلی آقا در محله بید آباد اصفهان (مسجد سید کنونی) توسط شخص علی قلی آقا از درباریان دو پادشاه عصر صفوی شاه سلیمان و شاه سلطان حسین در مجموعه ای که خود بانی آن بوده است به سال ۱۱۲۵ هجری قمری برپا شده و وقف مسجد و مدرسه گردیده است.



 این بنای زیبای عصر صفوی که به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و علاوه بر آنکه کلیه ویژگی های حمام های ایرانی را داراست از ارزش های خاص تاریخی، هنری برخوردار بوده شامل حمام بزرگ و کوچک و دارای تزئینات کاشی هفت رنگ و معرق و آهک بری زمان صفویه ونقاشی های دوران قاجار است که در دوره های بعدی هنگام تعمیرات افزوده شده است.



این حمام از نوع معماری سبک اصفهان در اواخر عصر صفوی است. بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال حوض است. هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه تشکیل یافته است، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند.



شکل قاعده سربینه حمام بزرگ، به شکل هشت ضلعی منتظم طراحی شده است و در اطراف سربینه سکوهایی طراحی شده که فضاهای پشت آنها با طاق نماهای مدور تزیین یافته و همچنین گنبد میانی سربینه بر هشت ستون بزرگ سنگی استوار است.



 تزیینات سقف حمام به صورت رسمی بندی است و نورگیرهای سقف به صورت منظم از فضای اطراف به سمت مرکز سقف به صورت منظم طراحی شده‌اند که در مواقع مختلف روز با ایجاد سایه روشن بر زیبائی تزیینات سقف می‌افزاید.این بنا به تازگی به عنوان موزه مردم شناسی اصفهان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار