بررسی کاربرد اینترنت
ورود اینترنت به زندگی خصوصی افراد،تحولی بزرگ بشمار میرود.تحولی که کمتر کسی به آن فکر میکند.افرادی که از اینترنت استفاده میکنند کمتربه تاثیرات آن بر روی رفتار،نوع زندگی و تعاملات اجتماعی خود متوجه میباشند.
کد خبر: ۱۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱ 23 March 2015

 ورود اینترنت به زندگی خصوصی افراد،تحولی بزرگ بشمار میرود.تحولی که کمتر کسی به آن فکر میکند.افرادی که از اینترنت استفاده میکنند کمتربه تاثیرات آن بر روی رفتار،نوع زندگی و تعاملات اجتماعی خود متوجه میباشند.

به نظر میرسد هر وسیله و هر تکنولوژی فرهنگ مختص خود را داشته و برای بهرمندی از آن نیازمند اموزشهای اولیه میباشد.متاسفانه در کشور ما تکنولوژی و اسباب و وسایل زودتر از فرهنگ آن در دسترس عموم قرار میگیرد.در نتیجه تک تک افراد از گزند تبعات آن بی نصیب نمیشوند.

البته باید اذعان داشت که نوع استفاده از هر وسیله ایی مهم میباشد.استفاده صحیح و مناسب از اینترنت نه تنها بد نیست بلکه متصل شدن به اقیانوس بیکران اطلاعات و پیوستن به دهکده جهانی میباشد.

به گزارش تابناک ارومیه،گزارش‌ها حاکی از این است که چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند.از مجموع افرادی که در سراسر جهان بدون اینترنت هستند ۳٫۲ میلیارد نفر در ۲۰ کشور زندگی می‌کنند.

براساس مطالعاتی که به تازگی انجام شده، حدود یک میلیارد و ۶۳ میلیون نفر در هند بدون اینترنت هستند که یک چهارم کل افراد بی بهره از اینترنت جهان را در خود جای داده است.

همچنین ۷۳۰ میلیون نفر در چین، ۲۱۰ میلیون نفر در اندونزی، ۱۶۲ میلیون نفر در پاکستان، ۱۴۶ میلیون نفر در بنگلادش و ۱۰۸ میلیون نفر در نیجریه به اینترنت دسترسی ندارند.

نتایج یک بررسی تازه که توسط موسسه Pew Research انجام شده نشان می دهد دسترسی به اینترنت در جوامع در حال توسعه اثرات قابل تاملی بر افکار عمومی دارد.

به گزارش تک کرانچ، در سال های اخیر شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک برای تسهیل دسترسی به اینترنت سرمایه گذاری‌های گسترده ای به عمل آورده اند و بدین منظور از ارسال بالن و پهباد به آسمان هم دریغ نکرده اند،اما مشخص نیست که ساکنان کشورهای در حال توسعه این اقدامات را مفید به حال خود می دانند یا خیر.

اگر چه اینترنت برقراری ارتباط میان انسان ها را تسهیل می کند، اما به جاسوسی دولت ها از شهروندانشان کمک می کند و برای تهدید به خشونت و سرقت و به خطر انداختن امنیت انسان ها هم قابل استفاده است. علیرغم همه این مشکلات اکثر افراد ترجیح می دهند باز هم به اینترنت دسترسی داشته باشند.

بررسی های Pew Research نشان می دهد در جوامع در حال توسعه اکثریت 64 درصدی مردم و از جمله افرادی که کاربر اینترنت نیستند می گویند اینترنت تاثیر مثبتی بر آموزش دارد. 53 درصد هم حس می کنند تاثیر اینترنت بر روابط انسانی مثبت است.

52 درصد هم معتقدند تاثیر اینترنت بر اقتصاد مثبت است. در مقابل تنها 29 درصد مردم این جوامع گفته اند که اینترنت تاثیر مثبتی بر امور اخلاقی داشته است. 42 درصد پرسش شوندگان در این جوامع اظهار داشته اند که تاثیر اینترنت بر اخلاق انسان ها منفی بوده است.

البته افرادی که به اینترنت دسترسی دارند احساس بهتری نسبت به تاثیر اجتماعی آن داشته اند. به عنوان نمونه 65 درصد از کاربران اینترنت در کشورهای در حال توسعه معتقدند اینترنت تاثیر مثبتی بر روابط شخصی دارد، اما این رقم در مورد افرادی که کاربر اینترنت نیستند به تنها 44 درصد می رسد. 60 درصد افراد تحصیل کرده هم به این تاثیر اعتقاد دارند.

مهم‌ترین کارکرد اینترنت در مورد 86 درصد افراد برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده است و 82 درصد آنها از این ابزار برای حضور در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. 54 درصد برای مطالعه اخبار سیاسی، 46 درصد برای مطالعه اخبار حوزه سلامت، 42 درصد برای دریافت اطلاعاتی در مورد دولت یا خدمات گوناگون، 35 درصد برای کاریابی، 22 درصد برای پرداخت پول، 15 درصد برای خرید و 13 درصد برای شرکت در کلاس های آنلاین از اینترنت استفاده می کنند.

آمار استفاده از اینترنت در ایران نشان میدهد۵۳ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

براساس این آمار ۵۳ میلیون نفر در ایران، ۴۰ میلیون نفر در ترکیه ، ۴۱ میلیون نفر در مصر و درآمریکا ۵۰ میلیون نفر( ۱۵٫۹ درصد جمعیت) از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که بدون اینترنت هستند با یکسری موانع مواجه‌اند که شامل ایجاد انگیزه برای استفاده از اینترنت، درآمد کم و عدم امکان پرداخت هزینه، توانایی های فردی و نداشتن سواد استفاده از اینترنت و نبود زیرساخت‌ها برای اتصال از جمله این موارد هستند.

در کنار مصر،‌ هند، ‌اندونزی و تایلند بزرگترین چالش در فیلیپین برای عدم دسترسی به اینترنت نبود انگیزه برای استفاده از این امکان است.

کاربرد اینترنت در ایران :

نگاهی اجمالی به آمار و ارقام کاربران اینترنت در کشور و تحلیل مهارت آنها برای تعامل با فضای مجازی، نکات جالبی را روشن می‌سازد.

ضریب نفوذ اینترنت ایران با حدود 75 میلیون نفر جمعیت و حدود 40 میلیون کاربر اینترنت، برای سه ماهه اول امسال 53.29 درصد گزارش شده است.

نوار شمالی کشور (استان مازندران) بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را با دو میلیون و 800 هزار کاربر و با رنج 92.64 درصد به خود اختصاص داده است.

بعد از این استان، پایتخت با ضریب نفوذ 76.93 درصدی و 9 میلیون و 300 هزار کاربر اینترنت قرار گرفته است.

اصفهان، خوزستان و سمنان نیز به ترتیب استان‌های دیگری هستند که در رده سوم تا پنجم بیشترین ضریب نفوذ استانی قرار گرفته‌اند.

حال نگاهی به نوع فعالیت کاربران اینترنت که شاخص‌های فاوای کشور احصاء کرده است، می‌اندازیم که ارقام آن برحسب درصد است:

دریافت اطلاعات بابت کالا و خدمات: 58.3

دریافت عکس، فیلم، ویدئو، موزیک و بازی: 41.1

ارسال و دریافت رایانامه: 37.5

دریافت نرم‌افزار: 30.2

اینترنت بانک: 23

دسترسی به شبکه‌های اجتماعی: 21

کاریابی: 8.3

تلفن اینترنتی: 0.8

با توجه به اینکه 34.87 درصد جامعه کاربری اینترنت ایران در اختیار مردان و 27.6 درصد در اختیار زنان است که از این میان 58.3 درصد از این جوامع را جوانان 15 تا 24 سال تشکیل می‌دهد، باید گفت که بیشترین توانمندی مردان جوان در اینترنت که بیشترین کاربران فضای مجازی کشور با ضریب نفوذ اینترنت 53.29 درصدی هستند، "کپی و انتقال فایل" است.

در این بین آذربایجان غربی از لحاظ بهرمندی از اینترنت ،از سایر استانهای کشور از لحاظ آماری در رده های پایین قرار دارد.اما آن میزان استفاده از اینترنت نیز تبعاتی برای استفاده کنندگان و استان داشته است.

امیرعلی مشهدی نجفی مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری آذربایجان غربی در این خصوص اظهار داشت: براساس داده های به دست آمده در سرشماری سال 90 حدود 294 هزار و 426 نفر از جمعیت استان به طور معمول یک بار در سال از اینترنت استفاده می کنند که این رقم در مقایسه با سایر استان ها ضعیف است.

به گزارش (سال 91)خبرنگار مهر، پرویز علیزاده در جلسه رسیدگی به پرونده‌های فتا و آشنایی با جرایم رایانه‌ ای با اشاره به افزایش وقوع جرایم رایانه‌ ای در سطح کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی، اظهار داشت: بیشتر کاربران رایانه و اینترنت در کشور جوانان، نوجوانان و افراد کم‌ تجربه هستند که مورد سوء استفاده‌های جنسی، مالی و هتک حرمت قرار می‌گیرند.

وی ارائه آموزش را مهمترین راه مقابله با جرایم رایانه ‌ای دانست و افزود: بدون بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و ارائه آموزش از سوی متولیان امر و ارگان‌ها در آینده با مشکلات جدی در این زمینه روبرو می‌شویم.

علیزاده با بیان اینکه دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و داده‌های رایانه‌ای از طریق نفوذ به کارت‌های بانکی با 33 درصد، بیشترین آمار ارتکاب این گونه جرایم را شامل می‌شود، گفت: هتک حرمت و نشر اخاذی 30 درصد، کلاهبرداری رایانه‌ای 16 درصد، تخریب داده‌های رایانه‌ای توسط موساد شش درصد و تکثیر غیرمجاز اطلاعات رایانه‌ای و سایر موارد رایانه‌‌ای 10 درصد هستند

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال 88 آمار جرایم رایانه‌ای در سطح کشور 500 فقره گزارش شده است، تصریح کرد: این آمار در سال 89 به یک‌هزار و 35 فقره و در سال 90 به چهار هزار فقره افزایش یافته است که نشانگر افزایش ارتکاب جرایم رایانه‌ای و عملکرد ضعیف مسئولان در این زمینه است‌.

وی با اشاره به افزایش فحشای اینترنتی، مشتری ‌یابی و هرزه‌نگاری در اینترنت، ادامه داد: امروزه اینترنت به عنوان ابزاری برای خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق و همسریابی از طریق چت تبدیل شده است.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی با تاکید بر ساماندهی کافی‌نت‌ها ‌و مراکز رایانه‌ای گفت: تشکیل کارگروه تخصصی از طریق پیامک، ارائه مجوز به سایت‌های فعال و افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، ارگان‌ها و نهادهای پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای در حال حاضر مهم‌ترین عامل مبارزه با این جرایم است.

دادستان ارومیه نیز با بیان اینکه امروزه زندگی در فضای مجازی به یک امر اجتناب ‌ناپذیر مبدل شده است، اعلام کرد: ارائه آموزش به مردم و به خصوص والدین به منظور کنترل فرزندان باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: ارائه آموزش از طریق رسانه‌های گروهی و ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی به منظور آگاهی عموم از پیامدهای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به مردم و ساماندهی کافی‌نت‌های غیرمجاز و قانون‌مند کردن آنها باید در دستور کار وزارت ارشاد، دادگستری و نیروی انتظامی استان قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار