با داوری هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل؛
مجرد، ضمن قدردانی از فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری اردبیل، بیان کرد: امیدواریم این حرکت فرهنگی، هنری استمرار داشته باشد و با تبیین و گسترش موضوع سوگواره، موجب رشد تفکر و تاثیر بسیار بالای این موضوع عظیم دینی و انقلابی در جامعه شود.
کد خبر: ۱۳۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 25 November 2015

با پایان کار داوری، آثار منتخب سوگواره عکس و نقاشی عاشورایی شهرداری اردبیل انتخاب شد.

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اردبیل، داوری آثار سوگواره عکس عاشورایی و ایستگاه نقاشی کودک شهرداری اردبیل توسط حسین آزاد و رحمان مجرد، از هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل صورت گرفت.

رحمان مجرد؛ از داوران جشنواره با اشاره به اینکه، آثار رسیده در بخش ایستگاه نقاشی به تعداد 88 و در بخش عکس 353 اثر بود، گفت: یکی از بحث های مهم در"هنر عکاسی عاشورایی"تکرار آن به صورت مداوم و همه ساله است و این تکرار شدن ها به نوعی کار عکاسان را سخت و در عین حال روح و خمیر او را نوازش می دهد و عکاس را به اصالت های فراموش شده فرا می‌خواند.

وی افزود: سختی کار از این بابت است که در طول سال های گذشته، عکاسان حرفه ای و آماتور، اکثر زوایا و قاب بندی ها را انجام داده و ثبت کرده اند و حتی برای حرفه ای ها هم، انتخاب زاویه ای جدید، نگاهی نو و حتی نگرشی متفاوت، بسیار سخت است.

مجرد ادامه داد: در عکس‌های این سوگواره؛ برخی عکاسان برای بیان مفاهیم عاشورا با زبانی خاص و رسا، جستجو و تلاش کرده بودند، و در این میان، تلاش برخی به نتیجه رسیده و عکس های برخی دیگر، چه در بحث ساختار و چه در طرح ایده و موضوع و مضمون، خام بود.

مجرد؛ بحث مهم دیگر در هنر عکاسی عاشورایی را تاثیر آن پس از نمایش آثار بر مخاطبان و جامعه دانست و گفت: پرچم ها، نقوشی که بر علم ها حک شده و در یک کلام، فرهنگ تصویری عاشورا در سال های اخیر یکی از مسائلی بوده که ذهن مرا به خود مشغول ساخته است. به نظر می رسد عکس عاشورایی در عین اینکه یک اتفاق هنری به حساب مي آید، باید به طور خودآگاه و ناخودآگاه بر فرهنگ تصویری عاشورا تاثیرگذار باشد و توان تغییر یا دست کم تصحیح آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ تصویری عاشورا در سال های اخیر خیلی مناسب پیش نرفته است و شمایل کشی ها و تصویرهای بی ارزش و حتی اشتباه را در بین عکس ها زیاد می بینیم. و شایسته است؛ تحریفات و خرافات وارد شده به واقعه عاشورا و مستتر در عزاداری ها، بصورت جداگانه بررسی و در قالب تحقیق، پژوهش و دوره های آموزشی با دعوت از کارشناسان، در بین دانشجویان، علاقمندان و جامعه ارائه گردد.

مجرد، ضمن قدردانی از فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری اردبیل، بیان کرد: امیدواریم این حرکت فرهنگی، هنری استمرار داشته باشد و با تبیین و گسترش موضوع سوگواره، موجب رشد تفکر و تاثیر بسیار بالای این موضوع عظیم دینی و انقلابی در جامعه شود.

مجرد با تحلیل آثار این سوگواه به عکاسان جوان یادآور شد: توجه بیشتر به جلوه های هنری و عنصر ابداع و نوآوری و پرهیز از شعارزدگی و تکرار مکررات و نگاه تقلیدی در کنار اهمیت بیشتر به ثبت لحظات و احساسات از زوایای غیرکلیشه ای و توجه به مبانی اندیشه ای، جامع نگری، ثبت عظمت و وسعت وقایع و پرهیز از نگاه بسته و تک زاویه ای در نگرش عکاسان این سوگواره جای تامل دارد.

وی ادامه داد: توجه بیش از پیش به سوژه های جانبی و اتفاقات حاشیه ای و توجه شایسته به عناصر هنری در اجراء یک اثر می تواند به غنای آثار عکاسی هنرمندان جوان با محوریت عزاداری امام حسین(ع) کمک نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار