کرمان به‌عنوان یکی از 4 استان امن برای سرمایه‌گذاران معرفی شده و زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان فراهم شده است، مسؤولان دولتی و پارلمان بخش خصوصی پای کار رفع موانع سرمایه‌گذاری آمده‌اند و «کرمان بهشت سرمایه‌گذاران است».
کد خبر: ۱۱۳۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹ 09 November 2023

به گزارش تابناک کرمان؛ مهسا حقانیت: آخرین پایش امنیت سرمایه‌گذاری در کشور نشان می‌دهد کرمان جزو ۴ استان امن برای سرمایه‌گذاری‌ست و این در حالی‌ست که کرمان را با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد می‌توان «بهشت سرمایه‌گذاران» نامید. اینکه کرمان رتبه نخست سرمایه‌گذاری خارجی را به‌دست آورده است شاید بیانگر این باشد که خارجی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که کرمان بهشت سرمایه‌گذاری ایران است.

استاندار کرمان: از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم

در این گزارش به بخشی از ظرفیت‌های کرمان برای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم که توسط مسؤولان دولتی و دست‌اندرکاران بخش خصوصی طی هفته جاری در رویداد کیش اینوکس «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور» ارائه شد.

استاندار کرمان می‌گوید: کرمان، استانی معدنی و کشاورزی است و ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف دارد.

محمدمهدی فداکار ادامه می‌دهد: نقش کرمان در تولید ناخالص داخلی «جی‌دی‌پی» کشور بیش از آن چیزی‌ست که اعلام می‌شود، زیرا بخشی از صادرات مربوط به کرمان از سایر استان‌ها انجام می‌شود.

وی می‌گوید: باید طرح جدیدی برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان صورت گیرد و استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید، دیجیتال و پلتفرم‌ها از این دست اقدامات است.

استاندار کرمان اضافه می‌کند: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز بسته طرح‌های سرمایه‌گذاری استان را آماده کرده که این طرح‌ها دارای بازده بسیار خوب و با دوره‌های زمانی بسیار مناسب برای برگشت سرمایه است.

فداکار می‌گوید: طرح‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان داریم و وظیفه ما به عنوان دولت در استان انجام اقدامات لازم برای صدور مجوز‌ها و پشتیبانی از طرح‌ها و کمک و تسهیل فرآیند‌های سرمایه‌گذاری است.

برای ارتقای رتبه کسب و کار کرمان جنگیدیم

وی با اشاره به ارتقای رتبه کسب و کار استان کرمان از ۳۱ به ۱۱ تصریح می‌کند: این اتفاق خوبی است و مجموعه استان برای این رتبه جنگیده است، اما ارزش این را داشت که وقتی سرمایه‌گذار به کرمان می‌آید، کمتر معطل شود و ما برایش مانع نباشیم و امیدواریم بتوانیم همین‌طور پیش برویم و به رتبه‌های بالاتر برسیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در پایین‌دست فولاد در استان دارای صرفه اقتصادی‌ست، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت زیادی در استان کرمان برای سرمایه‌گذاری در فولاد داریم و می‌توانیم کار جدید در این بخش انجام دهیم.

فداکار از تدوین سه بسته گردشگری در استان کرمان خبر می‌دهد که می‌توانند مبنای سرمایه‌گذاری باشند و این بسته‌ها را شامل مجموعه آبشار و ارگ تاریخی راین، مجموعه آبشار و ارگ تاریخی کشیت در دل کویر و آبگرم سیرچ ذکر می‌کند.

وی همچنین از وجود زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی خورشیدی، گردشگری سلامت، فناوری و ارتباطات، زیرساخت تکنولوژی و توسعه در تولید، فروش و گارانتی سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید: سند اقتصاد دیجیتال استان کرمان در حال تدوین است و به دنبال این هستیم که ۱۰ درصد از سهم اقتصاد دیجیتال کشور را داشته باشیم.



نباید در کرمان بیکاری داشته باشیم.

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری با همکاری کارگروه سرمایه‌گذاری و کارگروه رفع موانع تولید استان خبر می‌دهد.

امیر حسن‌زاده از اکتشاف، صنایع پایین دستی و مهارت به عنوان راهبرد استان کرمان نام می‌برد و می‌گوید: تیم اقتصادی استان کرمان با حضور مسؤولان دولتی، فعالان بخش خصوصی و افراد موثر شکل گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: رتبه کسب و کار استان کرمان از ۳۱ به ۱۱ ارتقا یافته است و باید به زیر ۱۰ برسد، زیرا در استانی مانند کرمان با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف نباید بیکاری داشته باشیم.

پیشنهادات جذاب معاون استاندار کرمان برای سرمایه‌گذاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاروزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع پایین دستی به کرمان بیایند.

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را به صورت جدی در دستور کار داریم، زیرا دولت سیزدهم پای کار آمده است و می‌خواهد، کار کند، تصریح می‌کند: به مدیران دستگاه‌های استان کرمان گفته‌ایم باید از اتاق‌ها و از پشت میزشان بیرون بیایند و در استان قدم بزنند و به امور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران رسیدگی کنند.

وی یادآور می‌شود: دستگاه قضایی و قرارگاه سازندگی سپاه نیز در استان کرمان پای کار حمایت از سرمایه‌گذاران هستند و تاکنون اقدامات خوبی با همکاری آن‌ها برای رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برداشته‌ایم.

حسن‌زاده با یادآوری سابقه ۵۰ ساله معدن‌کاری در استان کرمان می‌گوید: باید صنایع پایین‌دستی را در استان کرمان به صورت جدی دنبال کنیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشیم و اگر این مهم محقق شود، مسائل مربوط به اشتغال رفع می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت نیرو‌های مهارتی و پیگیری برای نوگشایی رشته‌های تخصصی صنعتی در استان کرمان خبر می‌دهد.

دعوت از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای حضور در کرمان

در همین حال رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان می‌گوید: لیست وسیعی از پروژه‌ها را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان تعریف کرد و باید به مدلی از سرمایه‌گذاری برسیم که کرمان به جایگاه واقعی خود در این حوزه برسد.

سید مهدی طبیب‌زاده بیان می‌کند: اردیبهشت‌ماه سال آینده همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با دعوت از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در سطح بین‌المللی در کرمان برگزار می‌شود و لیست متنوعی از فرصت‌های سرمایه گذاری ارائه می‌شود.



نگرش مدیران کرمان در حوزه سرمایه‌گذاری تغییر کرده است

مریم فدایی‌قطبی از فعالان بخش گردشگری هم در به بیان فرصت‌های گردشگری استان کرمان می‌پردازد و می‌گوید: استان کرمان شاید به نظر بیاید در بیابان محصور شده است، اما هزاران سال به واسطه ویژگی استراتژیکی که در پهنه ایران بزرگ داشته و اقتصاد جغرافیایی که دارد همیشه مورد توجه حاکمان بوده است بنابراین انباشتی از میراث ارزشمند در سرتاسر استان پراکنده شده باشد.

وی با بیان اینکه سه هزار سال تاریخ معماری ایران در انواع مختلف را در استان کرمان تجربه می‌کنیم، ابراز می‌کند: اقلیم‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف را در استان کرمان داریم.

فدایی‌قطبی ادامه می‌دهد: مدیریت کلان استان در همه سال‌ها همیشه مدیریتی قوی و نزدیک به حلقه مدیریت کلان کشور بوده است، اما نگاه به توسعه استان، نگاه گردشگری نبوده است هرچند رشدی که در جنبه‌های دیگر داشته، قابل‌قبول و تحسین برانگیز است.

وی از تغییر نگرش مدیران استان کرمان به سمت توسعه گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: گردشگری می‌تواند یکی از فاکتور‌های مهم در حکمرانی جدید استان کرمان باشد.

کرمان ۱۴۰۷ متفاوت است

فدایی‌قطبی خاطرنشان می‌کند: سرزمین ناشناخته کرمان، سرزمینی است که کمتر از ۵ سال دیگر بسیار از آن خواهیم شنید و بازار جدیدی را در حوزه گردشگری تعریف خواهد کرد و توان گردشگری ایران در جنبه‌های مختلف را افزایش می‌دهد و درآمد حاصل از گردشگری در کرمان طی دو سال آینده ۵ برابر می‌شود و این نویدی برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به ارتقای فاکتور‌های گردشگری در استان کرمان از رشد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ثبت ۹ اثر ثبت جهانی، ایجاد اکوپارک‌های یگانه و یونیک به‌عنوان فرصت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نام می‌برد که سودآور است. فدایی‌قطبی همچنین بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در استان کرمان در زمینه‌های مختلف ازجمله اقیانوس شن، باغ‌های ایرانی، منظر‌های شهر‌های ثبت جهانی بم و میمند، مجموعه تاریخی شهر کرمان، سازه‌های آبی و قنات، تمدن هلیل‌رود، بزرگترین مجموعه فسیل در زرند و دشتخاک، گردشگری سلامت و درمان را برای سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در معادن کرمان را از دست ندهید

در همین حال فتحی از فعالان بخش معدن هم می‌گوید: استان کرمان رتبه نخست ذخایر معدنی در کشور را دارد و معدن دارای مزیت‌های زیاد اقتصادی است و یکی از مناسب‌ترین فضا‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه معدن و صنایع معدنی بعد از پتروشیمی و پایه‌نفتی‌ها در رتبه دوم قرار دارد، ادامه می‌دهد: باید به سمت سرمایه‌گذاری برای ارزش‌افزوده صنایع معدنی برویم و سهم استان کرمان از صنایع معدنی حدود ۶۰ درصد است و صنایع معدنی در سند توسعه استان دیده شده که نشان می‌دهد، مسوولان نگاه ویژه‌ای به این صنایع دارند.

فتحی با بیان اینکه ۴ زون معدنی دارای پتانسیل بالای کشور در استان کرمان وجود دارد و یک سبد بزرگ ذخیره معدنی داریم که شرایط یونیک و منحصربه فردی برای سرمایه‌گذاری به‌وجود آورده است، می‌افزاید: بیشترین استخراج معادن را در استان کرمان داریم و کرمان همچنین بزرگترین تولیدکننده کنستانتره، گُندله و مس کاتُد است.

وی یادآور می‌شود: بر اساس افق ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد تولیدات زنجیره فولاد کشور در استان کرمان است و بر پایه این افق باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی را به چهار بخش اکتشاف، استخراج، فرآوری صنایع وابسته و پایین‌دستی تقسیم کنیم. این فعال بخش معدن می‌گوید: سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کرمان با وجود زیرساخت و امکانات موجود در این خطه می‌تواند به ارزش افزوده زیادی منجر شود.

فتحی از وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن‌کاری دیجیتال، بازفرآوری مواد باطله معدنی، تولید مصالح ساختمانی با استفاده از باطله‌های معدنی در استان کرمان خبر می‌دهد و می‌افزاید: بیش از ۵۰۰ میلیون تن باطله در استان کرمان بر اساس تکنولوژی قدیم فرآوری شده است.

وی می‌گوید: در حوزه مس نیز در استان کرمان شرایط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری داریم و نیازسنجی و مطالعات خوبی انجام شده است.

خبرگزاری فارس پای توسعه استان ایستاده است

این گزارش در واقع «مشتی بود نمونه خروار» از ظرفیت‌های کم‌نظیر و شگفت سرمایه‌گذاری در استان کرمان، اما خبرگزاری فارس در گزارش‌های بعدی خود به جزییاتی بیشتر از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان خواهد پرداخت تا نقش خود برای توسعه هرچه بیشتر استان را ایفا کند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار