کد خبر: ۱۱۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 02 July 2023

دیپلماسی آموزشی و افزایش تعامل با دانشگاه های کشورهای منطقه برنامه جدید و جدی دولت است که نمونه عینی آن را می توان در جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه نوشیروانی به عنوان تنها مرکز عالی صنعتی دولتی شمال کشور باجذب اولین دانشجوی خارجی از شبه جزیره عربستان دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیپلماسی منطقه‌ای فعال دولت سیزدهم در عرصه علم و فناوری نیز روندی پیش‌رونده داشته و انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی میان دانشگاه‌های کشور با همتایان خارجی خود نمونه‌هایی از فعال شدن رایزنی‌های علمی در این دوره است.

دیپلماسی علمی به معنای شکل‌دادن به ارتباطات و همکاری‌های علمی بین کشورها است تا بستری مشترک بر پایه دانش و خرد برای حل عالمانه مشکلات مشترک و مشارکت برای مقابله با معضلات ملی و جهانی فراهم شود.

با این هدفها، نوعی پیوند بین رایزنان علمی و سیاسی برقرار می‌شود تا زمینه برای فعال شدن دیپلماسی علمی فراهم شود؛ امروز با سرعت گرفتن روند تولید علم و فناوری، دیپلماسی علمی و به دنبال آن تبادل اطلاعات و تازه‌های دانش بیش از پیش یافته است.

دیپلماسی علمی کشور ایران نیز هماهنگ با رشد علمی و فناوری و کسب رتبه ۱۵ علمی جهان فعال است و در مسیر یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیش می‌رود.

رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری» کشور با اشاره به دورنمای ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، بر گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار