مدیر دامپزشکی فسا گفت: فاز سوم طرح مبارزه و پیشگیری بیماری تب برفکی برای ۱۵ هزار رأس دام سنگین در شهرستان فسا اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷ 05 March 2015

فرزین سلیمان‌پور با اشاره به این‌که مجموع دام‌های سبک و سنگین شهرستان فسا بین 465 تا 566 هزار رأس متغیر است، اظهار داشت: تعداد دام‌های سنگین 15 تا 16 هزار رأس است و تعداد دام‌های سبک هم به 450 تا 550 هزار رأس دام می‌رسد.

وی بیان کرد: تعداد رئوس دام سنگین و دام سبک در شهرستان فسا ثابت نیست و با توجه به آب و هوا و شرایط محیطی متغیر است.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان فسا با بیان این‌که طرح مبارزه و پیشگیری از بیماری تب برفکی برای دام سنگین هر سال در 3 فاز به عملیات واکسیناسیون رئوس گاو می‌پردازد، تصریح کرد: فاز اول این طرح خرداد ماه، فاز دوم پاییز و فاز سوم هم بهمن ماه هر سال اجرا می‌شود.

وی گفت: فاز سوم طرح مبارزه و پیشگیری از بیماری تب برفکی در رئوس دام سنگین(گاو) به مدت 3 هفته و برای جمعیت 15 هزار رأس گاو از 10 بهمن شروع شد و 10 اسفند هم خاتمه پیدا کرد.

سلیمان‌پور با بیان این‌که برای هر رأس دام سنگین یک دز واکسن شامل 5 سی سی تزریق می‌شود، افزود: طرح مبارزه و پیشگیری بیماری تب برفکی برای دام‌های سبک شهرستان فسا هم در هر سال یک مرتبه و در اسفند ماه اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که عملیات واکسیناسیون دام‌های سبک شهرستان فسا علیه تب برفکی از 14 اسفند ماه آغاز می‌شود، بیان کرد: این طرح حدود 3 هفته طول می‌کشد و در صورت عدم اجرا در موعد تعیین شده در طول عید نوروز 94 هم ادامه پیدا می‌کند.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان فسا گفت: در اجرای طرح پیشگیری و مبارزه بیماری تب برفکی دام سبک و سنگین شهرستان فسا تعداد 25 واکسیناتور فعال هستند و این طرح در قالب طرح مشترک بین بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: هر چند این طرح به‌طور یکسان و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده اجرا می‌شود اما شهرستان فسا در مسیر اجرا با مشکل مالی و اعتباری روبه‌رو است.

سلیمان‌پور گفت: هزینه تزریق واکسن تب برفکی به ازای هر رأس دام سبک 1500 ریال است که توسط دولت به حساب واکسیناتورها واریز می‌شود.

وی تهیه واکسن تب برفکی را به‌صورت مجانی و خرید خدمت ذکر کرد و گفت: در اجرای طرح مبارزه و پیشگری از بیماری تب برفکی عشایر منطقه فسا در اولویت هستند و مسیر اجرا طرح هم از دورترین منطقه فسا(چهل چشمه) به سمت مرکز شهرستان است.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان فسا ایجاد زخم در پا و سم دام، ایجاد تاول در پستان دام، کاهش شدید در میزان شیردهی دام و کاهش افت کیفیت گوشت دام را از مهمترین علائم بروز بیماری تب برفکی برشمرد و خاطرنشان کرد: تب برفکی بیماری مسری و ویروسی است که گستره انتشار زیاد دارد.

وی بیان کرد: در صورت مشاهده بیماری تب برفکی در رئوس دام، ضمن نمونه‌برداری و ارسال نمونه بیمار به آزمایشگاه، بر حسب نوع سوژه شایع شده واکسن مورد نیاز تأمین می‌شود.

فرزین سلیمان‌پور با بیان این‌که هر سال بر حسب نوع سوژه شایع شده نوع واکسن تب برفکی هم متغیر است، از دام‌پزشکان و دام‌داران خواست تا در صورت مشاهده بیماری تب برفکی در اسرع وقت نسبت به پیشگیری اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار