زباله‌های پلاستیکی در حال حاضر از کنترل خارج شده‌اند و استیروفورم یکی از بدترین انواع زباله‌های پلاستیکی است. آمریکایی‌ها در هر سال 25 میلیارد ظرف استیروفورمی را دور می‌اندازند. حدود دو میلیون تن از این مواد به زباله‌گاه‌ها راه پیدا می‌کند و تقریبا هرگز تجزیه زیستی نمی‌شوند. محققان می‌گویند که توانسته‌اند راه‌حلی برای مشکل استیروفورم پیدا کنند: خورده شدن توسط کرم‌ها.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 03 October 2015
محققان دانشگاه استنفورد به همراه محققان چینی به کشف جالبی دست پیدا کرده‌اند: یکسری کرم‌ها عاشق خوردن پلاستیک هستند. این نوع پلاستیک که استیروفوم یا پلی‌استیرین نامیده می‌شود در حقیقت برای برخی حیوانات سمی است. بنابراین این واقعیت که برخی کرم‌ها می‌توانند به طور انحصاری از این مواد پلاستیکی تغذیه کنند بسیار شگفت آور و مبهوت‌کننده است. این کرم‌ها علاوه بر این که می‌توانند این نوع پلاستیک‌ها را هضم کنند قادرند آنها را به گاز CO2 و ضایعاتی تبدیل کنند که می‌تواند به عنوان خاک محصولات زراعی به کار برده شود.

بعد از هضم پلاستیک کرم نیمی از استیروفوم را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند. بخش دیگر مواد پلاستیکی به صورت گلوله‌های کوچک دفعی غیرسمی دفع می‌شوند. در تمام آزمایش‌هایی که تاکنون به انجام رسیده ثابت شده است که مواد بازمانده از تغذیه کرم‌ها برای استفاده به عنوان کود و کمک به رشد محصولات زراعی مناسب هستند.

استفاده از این روش مسلما باعث کاهش ضایعات پلاستیکی موجود در طبیعت می‌شود و همچنین می‌تواند به تولید پلاستیک‌های زیستی جدیدی منجر شود که در زمین و دریاها انباشته نمی‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار