مسئول بعثه آيت الله جوادي آملي عنوان کرد:
حج با هويت ما، اعتقادات و باورهاي ما گره خورده و ما يک راه بيشتر نداريم و آن اقامه حج با حکمت، تدبير و با به کار گرفتن عقل و درايت جهان اسلام است. ما با تحريم حج، همه منافع عظيمي که خداي متعال در حج قرار داده است را از دست خواهيم داد از جمله وحدت امت اسلامي که اين خواسته آل سعود است.
کد خبر: ۱۰۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 30 September 2015
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي رئیس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء و مسئول بعثه آيت الله جوادي آملي در مدينه منوره و مکه مکرمه، پس از مراجعت از اين سفر، انتقاد از تفکر تحريم حج به بهانه فاجعه منا در تشريح جايگاه حج و فعاليت هاي بعثه بيان داشت: حج همواره از جايگاه والا و رفيعي در فرهنگ و مکتب غني و قوي اسلام داشته و دارد اما وقوع برخي از حوادث زمينه ساز فرصت بهتر براي شناخت عميق تر و بيشتر از موقعيت حج در عصر حاضر و شرايط کنوني براي امت اسلام به ويژه مسلمانان ايراني فراهم مي آورد. يکي از بيانات آيت الله جوادي آملي اين است گرچه در زيارات رسول گرامي اسلام و ائمه اطهار(ع) مي خوانيم که اينان حقيقت نماز و زکات را به پا داشتند و آنها را «اقامه» کردند اما هيچ کجا نداريم که آنها حج را «اقامه» کرده باشند چرا که اين فرصت در اختيار آنان قرار نگرفت تا حج را «اقامه» کنند که امام خميني(ره) عليه براي احياء حج و اقامه حج به پا خواست و اين حرکت تا امروز ادامه دارد.

وي افزود: حج امروز در اسارت آل سعود است، اگر حج اسير نبود و به درستي اقامه مي شد، عظمت و شکوه حقيقي آن به روشني، چشم همه جهان را خيره مي ساخت چرا که حج به تنهايي آن قدر جذابيت دارد که مي تواند منادي اسلام در همه جهان باشد و قلوب جهانيان را به سوي اسلام و معارف بلندش هدايت کند؛ انسان در حج حقيقت توحيد را مي بيند.

حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي خاطرنشان کرد: ما همواره با حج و سرزمين وحي تعامل روزانه داريم با کعبه زندگي مي کنيم؛ حيات و مماتمان با کعبه و با توحيدي است که از آن سرزمين آمده است، با جريان رسالت، امامت و ولايتي است که از آن سرزمين آغاز شده لذا بايد با يک مديريت و درايت خاص درباره آن صحبت کنيم؛ برخورد گزينشي، احساسي و مقطعي با موضوع حج که هويت جامعه اسلامي به آن بستگي دارد شايسته يک جامعه ديني و اسلامي نيست.

انتقاد از تفکر تحريم حج به بهانه فاجعه منا

وي با انتقاد از تفکر تحريم حج به بهانه فاجعه منا، اين تفکر را خواسته آل سعود دانست و افزود: حج با هويت ما، اعتقادات و باورهاي ما گره خورده و ما يک راه بيشتر نداريم و آن اقامه حج با حکمت، تدبير و با به کار گرفتن عقل و درايت جهان اسلام است. ما با تحريم حج، همه منافع عظيمي که خداي متعال در حج قرار داده است را از دست خواهيم داد از جمله وحدت امت اسلامي که اين خواسته آل سعود است.

رئیس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء بيان داشت: حج از آنجا که يک کنگره عظيم جهاني است بناست به درستي فرصتي را براي ارتباط همه دنياي اسلام به صورت سازنده، موثر و کارساز فراهم کند. منافع حج يک منفعت همگاني و متعلق به همه جهان اسلام است که در اين بين مهمترين منفعت حج ، وحدت جهان اسلام است؛ ما بايد از سنگر حج وحدت جهاني اسلام که خواستگاه توحيدي دارد را به نمايش بگذاريم که اگر حج اقامه شود اين اتفاق خواهد افتاد اما اکنون چون حج در اسارت است، وحدت جهان اسلام اتفاق نمي افتد.

وي با اشاره به برخي سختگيري هاي امنيتي و مغرضانه مامورين سعودي با حجاج به ويژه روحانيون و اعضاي بعثه هاي مراجع معظم تقليد گفت: اکنون شرايط حج به نحوي است که گفتگو کردن و ايجاد ارتباط بين حجاج کشورهاي مختلف امکان پذير نيست و با آن برخورد مي شود که نمي توان از اينگونه حجي، آن توقعات والا را داشت. اينکه امروزه آل سعود با حج چه مي کند و چه سوء استفاده هايي از منافع آن مي کند دردي است به مراتب بزرگتر و دردناکتر از آنچه در حادثه منا اتفاق افتاد؛ اين ابراجي که در کنار خانه خدا برافراشته شده و هيچ فلسفه وجودي ندارد و فضاي معنوي بيت الله را تحت تاثير خود قرار داده است نمونه اي از اينگونه اقدامات نسنجيده آل سعود است.

اقدامات آل سعود نه تنها اسارت حج بلکه استثمار حج است

وي با انتقاد از سوء مديريت سعودي ها در اداره حج گفت: اقدامات آل سعود نه تنها به اسارت بردن حج بلکه استثمار حج است، حجي که اينگونه توسط سعودي ها مديريت و اداره مي شود نمي تواند حج را اقامه کند و تنها يک سري اعمال و مناسکي است که برگزار مي شود بي انکه وحدتي در جامعه اسلامي ايجاد کند. که بايد براي اين مسئله چاره انديشي بشود.

حجت الاسلام جوادي آملي با اشاره به نقش مهم بعثه هاي مراجع عظام تقليد اظهار داشت: رسالت بعثه ها با اين وضعيت حج به خوبي روشن مي شود، مراکزي که بايد براي وحدت منتج از حج بينديشند، بعثه ها و نهادهايي است که توسط مراجع عظام تقليد شکل مي گيرد و لذا همه بعثه ها با يک هماهنگي و وحدت خاصي در طول مدت حج فعاليت مي کنند. بخشي از رسالت بعثه ها بيان احکام و انجام درست مناسک حج است. اما اين کوچکترين رسالت بعثه هاست اگر قرار است حج هدايتگر جهان اسلام، بلکه هدايتگر جهان بشري باشد وظايف بالاتري بر عهده بعثه ها قرار مي گيرد.

وي ايجاد تعامل بين مراکز علمي، تحقيقي و فرهنگي جهان اسلام را از جمله مهمترين رسالت بعثه هاي مراجع عظام تقليد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از عمده ترين رسالتهايي که بر عهده بعثه هاست اين است که بعثه ها بايد با توليد بسته هاي علمي و فرهنگي، آماده ارائه توليدات خود در اين حوزه ها به علاقمندان و مشتاقان از همه ملتها باشند.

مسئول بعثه آيت الله جوادي آملي با اشاره به سکوت کشورهاي اسلامي در قبال فاجعه منا و انتقاد از اين رويه گفت: عربستان با پول نفت، سلطه خود را بر کشورها تحميل کرده است و به کشورهاي ديگر اجازه اظهار نظر نمي دهد و به راحتي با پول، همه را ساکت مي کند و تنها ايران اسلامي آزاده شده به رهبري حضرت امام راحل است که در مقابل او ايستاده است لذا حتي بعضي کشورها که در اين حادثه کشته هاي بيشتري نسبت به ايران داده اند، سکوت کرده اند و اعتراضي نمي کنند.

حج و سرزمين وحي متعلق به همه جهان اسلام

وي با بيان اين نکته که حج و سرزمين وحي متعلق به همه جهان اسلام و بلکه همه جهان بشريت است، گفت: بايد همه متفکران و همه فرزانگان جهان اسلام در رشته ها و فنون مختلف در مديريت و توسعه حج نقش داشته باشند و براي اين مراسم باشکوه و جلال اسلامي چاره جويي کنند تا معارفي که مي تواند از اين سرزمين برخيزد، جهانگير و عالم گير شود. اگر اين مهم اتفاق بيفتد حج متحول خواهد شد، آل سعود به تنهايي اين قابليت را ندارد که حج را به صورت باشکوه و مناسب برگزار کند که حادثه منا نشانه اين بي قابليتي است که حجاج قبل از آنکه قرباني کنند، خود در اوج مظلوميت قرباني شدند.

وي در پايان با تسليت فاجعه منا به ساحت حضرت بقيه الله الاعظم و خانواده داغديدگان، از خداي متعال براي آنان صبر جزيل خواستار شد و تاکيد کرد: جامعه اسلامي يک راه بيشتر ندارد و آن احياء و اقامه حقيقي آن حج شايسته اي است که منابع وحياني ما آن را وعده داده است. مسلمانان نبايد اجازه بدهند که آل سعود حج را از معنويت به سوي ماديت ببرد و آن را استثمار کند. تنها در اين صورت است که ظرفيت هاي بالاي حج در ايجاد معنويت و اخلاق در جهان شکوفا خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار