شرط اول برای دریافت وام فرسوده برای مالکان متقاضی، به گفته معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، واقع بودن بنا در محدوده بافت فرسوده است؛ به عبارت دیگر تنها مالکانی که بنای آن‌ها در محدوده قرار دارد، می‌توانند اقدام به دریافت وام بافت فرسوده کنند.
کد خبر: ۱۰۳۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵ 22 February 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی هنوز در کرمانشاه محله‌هایی وجود دارد که خانه‌ها و مغازه‌ها بسیار قدیمی هستند، کوچه‌های باریک و تودرتو که از لحاظ ایمنی در شرایط بحرانی امکان امدادرسانی به آن‌ها وجود ندارد، در بافت فرسوده خطر ریزش ساختمان، آتش‌سوزی و.... وجود دارد.

به گفته فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه، ۳۶ محله دارای بافت فرسوده در شهرستان کرمانشاه شناسایی شده که ۱۴ محله باید در اولویت بستری و نوسازی قرار گیرد.

حدود ۳۰ درصد شهر کرمانشاه را بافت فرسوده و حاشیه‌نشین تشکیل می‌دهد که نیازمند بازسازی هستند، اما در سال‌های گذشته مالکان و ساکنان این مناطق تمایلی برای بازسازی واحدهای خود نداشته‌اند، این در حالی است که بافت فرسوده این شهر به گونه‌ای است که امکان ارائه بسیاری از خدمات را غیرممکن یا دشوار کرده و در صورت بازسازی براساس اصول شهرسازی به طور قطع امکانات بیشتری در اختیار ساکنان آن قرار می‌گیرد.

 

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اخیرا نرخ تسهیلات احیای بافت فرسوده کرمانشاه را اعلام کرد، وی از پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ٩.۵ درصد برای ساخت مسکن در بافت فرسوده خبر داد.

وی از هم استانی‌ها خواست از طریق ثبت‌نام در سامانه www.udrc.ir وزارت راه و شهرسازی و پس از تأیید توسط اداره کل راه و شهرسازی برای اخذ این تسهیلات اقدام کنند.

شرط اول برای دریافت وام فرسوده برای مالکان متقاضی، به گفته عبدالرضا غفوری معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، واقع بودن بنا در محدوده بافت فرسوده است؛ به عبارت دیگر تنها مالکانی که بنای آن‌ها در محدوده قرار دارد، می‌توانند اقدام به دریافت وام بافت فرسوده کنند.

وی به خبرنگار فارس، گفت: این طرح به سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی در راستای احیای بافت فرسوده شهری و تکالیف قانونی که برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده برمی‌گردد که در راستای بخشنامه‌ جدیدی به استان‌ها ابلاغ شده است.

غفوری اضافه کرد: از محل بند(ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تسهیلات خوب و قابل توجهی بابت نوسازی بخش مسکونی شهری پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود استقبال مالکان ساکن در بافت فرسوده نسبت به تسهیلات قبلی بهتر باشد.

وی با بیان اینکه هر واحد ساختمان دارای بافت فرسوده، مشمول تنها یک فقره وام بافت فرسوده خواهد بود، گفت: تسهیلاتی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی از محل بند (ب) با نرخ سوده ۹.۵ درصدی و باز پرداخت ۷ ساله(مجموع دوران مشارکت یعنی ساخت و فروش اقساطی) قابل پرداخت است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: علاوه بر مبلغ فوق بانک‌های عامل برای کلانشهرها ۱۰۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان دیگر از محل منابع داخلی خود به متقاضیان پرداخت می‌کنند و بر این اساس تسهیلات مذکور برای کلانشهر ۴۰۰ میلیون و برای سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده که نرخ سود تسهیلات براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد یود.

وی عملیاتی شدن این موضوع را در گرو موضوعات مختلفی دانست و گفت: باید موضوعات مختلفی دست به دست هم بدهند تا شاهد احیای منطقه و یا محله فرسوده باشیم که یکی از این موضوعات نوسازی واحدهای مسکونی است که در این خصوص شهرداری‌های بیشترین وظیفه را برعهده دارند و در کنار آن دستگاه‌های خدمات‌رسان به لحاظ خدمات زیربنایی آب و فاضلاب، برق و روشنایی معابر و... و همچنین خدمات روبنایی که واقعا ضرورت احیای این بافت‌ها است وظایفی برعهده دارند.

 

غفوری یادآور شد: محله تنها با تخریب و نوسازی مسکونی بافت فرسوده تا زمانی که خدمات مورد نیاز آن منطقه فراهم نشود، احیا نمی‌شود. ضرورت دارد دستگاه‌های متولی خدمات روبنایی در قالب یک طرح و اقدام مشترک ورود پیدا کنند.

وی اظهار کرد: این موضوع را طی یکی دو سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و برای هر اداره وظایفی تعریف شد که متأسفانه به دلیل مشکلات اعتباری تنها چند اداره محدود یک‌سری کارهای سطحی را انجام دادند.

غفوری افزود: همکاران شرکت بازآفرینی شهری ایران حال با توجه به جهش ۲.۵ برابری که در تسهیلات نسبت به سال گذشته صورت گرفته از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر هستند تا با تزریق اعتبارات مناسب از باب تسهیلات زیربنایی و روبنایی پروژه‌های محرک بافت را در مناطق تعریف کنند تا شاهد احیای این بافت‌ها باشیم.

این مسؤول معتقد است، کار کردن در بافت‌های فرسوده سخت است چون که علاوه بر کارهای فیزیکی نیاز به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم احساس می‌شود.

وی گفت: با ابلاغ این بخشنامه و پیگیری‌های کشوری و استانی خوش‌بین هستیم که در آینده نزدیک و میان مدت با اولویتی که براساس ضوابط مربوطه در راستای ستاد بازآفرینی شهری قابل پیگیری است؛ شاهد شکوفایی این مناطق و محلات باشیم.

وی در خصوص چگونگی اقدام متقاضیان، گفت: پیرو ابلاغیه‌هایی که توسط وزارت راه‌وشهرسازی به استان‌های صادر شده این تسهیلات هم‌اکنون قابل پرداخت است بدین صورت که متقاضیان بعد از مراجعه به سامانه و ثبت‌پروژه و تعریف آن، اگر محدوده مالکیت در محدوده بافت فرسوده و هدف بازآفرینی شهری به تأیید برسد بلافاصله به بانک عامل ارجاع و تسهیلات قابل پرداخت است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار