توصیه‌های مدیرعامل آتش‌نشانی کرمانشاه به هیات‌های مذهبی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه، از تمامی هیات های مذهبی خواست به منظور جلوگیری از آتش سوزی و هر گونه حادثه و خطر احتمالی در اماکن عزاداری ماه محرم، به توصیه های ایمنی توجه کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 21 October 2015
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه، از تمامی هیات های مذهبی خواست به منظور جلوگیری از آتش سوزی و هر گونه حادثه و خطر احتمالی در اماکن عزاداری ماه محرم، به توصیه های ایمنی توجه کنند.

آتشپاد دوم حجت الله جهانبخشی گفت: همه ساله در ماه محرم، محبان و ارادتمندان امام حسین(ع) اقدام به برپائی تکایا می کنند که بعضی اوقات به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و پیشگیری، دچار آتش سوزی و دیگر حوادث می شوند.

وی با بیان اینکه تکایای سوگواری باید در موقعیت مناسب و بگونه ای برپا شود که امکان دسترسی آتش نشانان هنگام حادثه احتمالی امکان پذیر باشد و باعث سد معبر و یا مختل کردن رفت و آمد خودروها نشود، افزود: استقرار بناهای تجمعی در همه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آنها دست کم به یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.

جهانبخشی افزود: برای محل تجمع عزاداران حتماً باید معبر خروج اضطراری علاوه بر ورودی اصلی و برای افراد سالخورده و اطفال و بانوان نیز حتماً باید مکانی در نزدیکترین نقطه به خروج بی خطر پیش بینی شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه با یادآوری اینکه راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان همه افراد باشد، اظهار کرد: در فضاهای تجمعی پر تراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه ها و نمازخانه ها به ازای 50 تا 300 نفر دو خروجی دور از هم، از 301 تا هزار نفر سه خروجی و بیشتر از هزار نفر چهار خروجی باید پیش بینی شود.

وی درباره توصیه های مربوط به موارد اتصالات برقی نیز با بیان اینکه اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق و استفاده از لامپ های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است، ادامه داد: قبل از برگزاری مراسم، شبکه برق، لوازم الکتریکی و وسایل گرمازا باید مورد بازرسی متخصصین صلاحیت دار قرار گیرد.

وی افزود: رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال( پرده، فرش، تابلوو ...) الزامی است و هر فیوز برق باید استاندارد بوده و باید از استفاده از فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جداً خودداری شود.

جهانبخشی با یادآوری اینکه دودکش، کوره بخاریها و دستگاه های گرماساز باید قبل از استفاده حتماً نظافت و از باز بودن مسیر دودکش، مجهز بودن به کلاهک و استاندارد و سالم بودن این وسایل اطمینان حاصل شود، گفت: در صورت استفاده از بخاریهای نفتی باید قبل از پر کردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن نمود و از بخاریهای کارگاهی، بدون دودکش، هیزم سوز، شعله عریان و بدون حفاظ و... در داخل تکایا استفاده نشود.

وی افزود: در صورت استفاده از بخاری های گازی و پس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آنها باید مراقب بود که شیر فلکه گاز، مورد دستکاری بچه ها و آسیب های فیزیکی قرار نگیرد.

وی همچنین رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال( پشتی، فرش، پرچم و ...) را الزامی دانست و افزود: دودکش نباید در مجاورت پرده و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.

وی با تأکید بر اینکه از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا اکیدا جلوگیری شود، ادامه داد: در قسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع تدارک دیده و قسمت طبخ نذورات در مکان مناسب و دور از محیط تکایا انتخاب شود.

جهانبخشی توصیه کرد: در کلیه قسمتهای به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسولهای آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان، با طریقه استفاده از آنها آشنا باشند و از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل طبخ غذا خودداری شود.

به توصیه وی در صورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندرهای گاز، مکان مناسب خارج از فضای عمومی برای این منظور در نظر گرفته شود و در صورتیکه از هیزم برای پخت و پز استفاده می شود، حتماً باید آب کافی و حداقل یک شیلنگ برای اطفاء آتش سوزی های احتمالی پیش بینی شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه یادآور شد: ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری است و بایستی به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان پانزده دقیقه در نظر گرفته شود.

جهانبخشی تصریح کرد: از استعمال دخانیات در داخل تکایا و دود کردن اسپند و عود و... با استفاده از زغال و منقل در داخل هیات و تکایا نیز باید جلوگیری شود.

وی گفت: حریم چادرهای تکایا باید جهت جلوگیری از تردد افراد غیر مسئول و یا احتمال انتقال آتش سوزی از بیرون کنترل شود.

وی ضمن توصیه به اینکه نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک در مساجد و حسینیه ها که به صورت دائمی می باشند الزامی است، تأکید کرد: در صورت بروز آتش سوزی در اینگونه اماکن مقدس توصیه می شود خونسردی خود را حفظ کرده و در وهله اول نسبت به خاموش نمودن حریق در صورت وسعت کم، با بستن شیر بخاری و یا گازی و با استفاده از خاموش کننده اقدام و همزمان نسبت به مطلع ساختن سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی که به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمت به شهروندان است از طریق تلفن 125 ستاد فرماندهی اقدام شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار