استان زنجان طبق گفته مسئولان به‌عنوان دومین استان گران در حوزه مسکن در کشور شناخته می‌شود که البته امیدواریم با تغییر و تحولات مدیریتی در استان قیمت مسکن و زمین در زنجان با روند کاهشی مواجه شود.
کد خبر: ۹۹۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 14 September 2021

افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در کشور در هشت سال گذشته بر همگان مشهود بود به طوری که هنوزم که هنوز است یکی از انتقادهای تندی که به دولت یازدهم و دوازدهم وارد است ضعف در حوزه مسکن و ساختمان است؛ حتی شکایت‌های متعددی از عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی شده که باید ببینیم روند رسیدگی به پرونده‌های ترک فعل مسئولان وقت، چگونه خواهد بود.

دولت روحانی در حالی در اواخر سال 98 طرح اقدام ملی مسکن را اجرا کرد که هجمه انتقادات از دولت روحانی به اوج خود رسیده بود و شاید اگر اصرارهای محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی نبود باز دولت تدبیر و امید اعتقادی به ساخت مسکن نداشت؛ اگر چه اجرای طرح اقدام ملی مسکن با انتقادات زیادی مواجه شد ولی حداقل این طرح توانست با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود و تا حدودی قیمت‌های افسارگسیخته مسکن در کشور را کنترل کرد.

لازم به ذکر است که پس از تغییر و تحولات در دولت و وزارت راه و شهرسازی و همینطور با روی کارآمدن رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی بسیاری از متقاضیان برای خانه‌دار شدن در آینده نزدیک امیدوار شدند و رای بالای اعتماد مجلس به رستم قاسمی مُهر محکمی بر توانایی قاسمی در حل مشکلات مسکن در کشور زد.

حالا با این تفاسیر، قیمت مسکن همچنان در کشور بالاست و حتی افزایش قیمت سیمان، میلگرد و فولاد در آخرین روزهای دولت روحانی سبب شد بازهم قیمت‌ها روند افزایشی به خود بگیرد. این موضوع بارها مورد انتقاد مدیرکل راه و شهرسازی استان قرار گرفت و از مسئولان و نمایندگان مجلس درخواست کرد که قیمت سیمان و میلگرد را کنترل کنند. طرح اقدام ملی مسکن که در سال 98 قرار بود به متقاضیان با قیمت 300 تا 350 میلیون تومان عرضه شود با گذشت کمتر از دو سال قیمت این مسکن‌ها به بالای 550 میلیون تومان رسیده است.

با تمام این‌ها متاسفانه در سال‌های گذشته قیمت مسکن و زمین در زنجان نسبت به استان‌های همجوار بسیار بالا بوده و همواره این موضوع مورد انتقادات شهروندان زنجانی قرار دارد؛ با اینکه زنجان جزء استان‌های کوچک کشور محسوب می‌شود ولی قیمت هر متر مسکن در برخی از نقاط شهر زنجان با مناطقی از کلانشهر تهران برابری می‌کند و این موضوع دقیقا حلقه مفقوده‌ای این معما است که این موضوع چگونه ممکن شده است.

سرپرست مدیر امور شعب بانک عامل استان زنجان به گران بودن مسکن در استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار استان زنجان دومین استان در حوزه گرانی مسکن در کشور است؛ آقایان عملکرد خوبی در حوزه مسکن در سال‌های گذشته نداشتند و باید دولت سیزدهم تاوان کم‌کاری‌های آنان را بدهد.

علی اکبر سیدهاشمی ابراز کرد: بنده بسیار خوش‌بین هستم که حضور دولت سیزدهم، تورم و گرانی‌ها را کنترل خواهد کرد؛ حضور نفرات انقلابی و کارآمد در راس دولت این امیدواری را در نزد مردم ایجاد کرده که مشکلات کشور ریشه‌کن خواهد شد.

حضور دلالان و واسطه‌گران در بازار

از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسن کرمی دادستان زنجان هم در تیرماه امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه با انتقاد از وجود دلالی‌های فراوان در حوزه زمین در زنجان گفت: متاسفانه قیمت‌های زمین در برخی از نقاط شهر زنجان به‌شدت رقم بالایی دارند و دلالان به‌راحتی با قیمت زمین‌ها بازی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با دلالان زمین به‌شدت برخورد خواهیم کرد، گفت: قیمت مسکن در شهرک کارمندان و گلشهر کاظمیه به طور غیرواقعی روند افزایشی گرفته و این دلالان هستند که قیمت‌ها را بیهوده بالا می‌برند.

حال با این تفاسیر امیدواریم با روی کارآمدن دولت جدید و تغییر و تحولات مدیریتی در کشور، قیمت‌های زمین و مسکن روند نزولی به خود بگیرد و از همه مهمتر دست دلالان و واسطه‌گران در بازار مسکن قطع شود. همینطور امیدواریم تهیه مسکن که یکی از اولویت‌های نخست جوانان برای امر حسنه ازدواج است توسط مسئولان فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار