رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان، گفت: یک راس آهوی دشت سهرین، همراه با سه بره از سوی محیط بانان در منطقه قره‌تپه این استان مشاهده شد.
کد خبر: ۹۷۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸ 27 June 2021

غلامرضا عباسی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زاد و ولد آهوان دشت سهرین حدود یک ماه قبل پایان یافته است و بره ها به تدریج پا گرفته و همراه مادران خود رویت می شوند.

وی با بیان اینکه سه قلوزایی این جانور زیبا به عنوان پدیده ای کم نظیر، هر از چندگاهی در بین آهوان دشت سهرین اتفاق می افتد، اظهار داشت: سه قلو زایی در بین جمعیت آهوان به صورت یک در هزار است و این گونه جانوری شاخص، اکثریت ۲ قلوزا و نیز یک قلوزا هستند.

عباسی تصریح کرد: امسال با توجه به پدیده خشکسالی حاکم بر منطقه دشت سهرین زنجان، سه قلو زایی آهوی این دشت برای محیط بانان بسیار غیرمنتظره بود چراکه زاد و ولد حیات وحش به گنجایش و ظرفیت منطقه بستگی دارد.

وی افزود: در زمان حاضر آهوان دشت سهرین زنجان که به خاطر تغییر کاربری زمین های منطقه، پراکندگی آنها در فیله خاصه نیز به چشم می آید در امنیت و آرامش کامل هستند و در معرض تهدید و خطر شکارچیان غیرمجاز و خاطی نیستند و محیط بانان نیز بطور شبانه روز مناطق تحت مدیریت را رصد و پایش می کنند تا امنیت و آرامش این گونه جانوری و دیگر حیات وحش به تهدید مواجه نشود.

رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان گفت: بطور معمول در فصل زاد و ولد که بر اساس قانون و مقررات شکار ممنوع نیز است، شکارچیان خاطی نیز دست از شکار غیرمجاز می کشند و آنهایی هم که مبادرت به شکار می کنند بدون هیچ اغماضی از سوی محیط زیست مورد اعمال قانون قرار می گیرند.

عباسی، افزود: حفظ و حراست از حیات وحش نیز که جزئی از طبیعت محسوب می شوند بر عهده همگان است و انتظار می رود مردم منطقه بیش از پیش محیط بانان را در این امر مهم یاریگر باشند.

به گزارش ایرنا، دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود با دامنه ارتفاعی ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ متر و میزان بارندگی سالانه ۵۰۰ میلیمتر و دمای متوسط ۱۱ درجه سانتیگراد این منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.

منطقه فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰ و یک هزار و ۳۶۰ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار