این روزها علاوه بر فرسودگی اتوبوس‌های شهری، کمبود حمل و نقل عمومی مطلوب در شهرزنجان به شدت خودنمایی می‌کند و نکته جالب موضوع اینجاست که بیش از ۳۰ دستگاه اتوبوس در پارکینگ شهرداری همچنان خاک می‌خورد.
کد خبر: ۹۴۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 02 March 2021

 

روزانه حجم قابل توجهی از رفت و آمدها در سطح شهر انجام می‌شود و بیشتر افراد حداقل از یک وسیله حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند. حجم بالای ترافیک یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از شهرها است بنابراین استفاده از حمل و نقل عمومی هم ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی دارد هم سبب کاهش ترافیک می‌شود به شرط این که دسترسی به این وسایل آسان باشد. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی حجم قابل توجهی از ترافیک را در شهرها کم می‌کند و این کار هم به اقتصاد خود استفاده کننده از این وسایل کمک می‌کند و هم به اقتصاد جامعه و هم موجب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

حمل و نقل عمومی عنصر حیاتی شهرها هستند اگر بخواهیم مردم را به استفاده از این وسایل سوق بدهیم و مردم تشویق به استفاده از این وسایل شوند باید امکانات این وسایل به روز و دسترسی مردم نیز به این وسایل عمومی آسان باشد؛ مخصوصاً استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای قشر کم درآمد و ضعیف بسیار مناسب است و اتوبوس یکی از این وسایل حمل و نقل عمومی است که هم ایمنی بیشتری دارد و هم ارزان قیمت است.

اما در شهر زنجان بیشتر استفاده کنندگان از این وسیله از خدمات آن ناراضی هستند مخصوصاً بعد از اعمال تغییرات دو سال پیش و عوض شدن مسیر اتوبوس‌ها که سبب کاهش تعداد آنها شده است و بیشتر گلایه مردم از کمبود اتوبوس مخصوصا در شهرک‌های اقماری و حاشیه شهر است و انتظارهای طولانی که برای آمدن اتوبوس می‌کشند. تعداد اتوبوس‌ها در این شهرک‌ها کاهش یافته و نسبت جمعیت استفاده کننده با اتوبوس‌های فعال تناسبی ندارد و تعداد اتوبوس‌ها به یک تا 2 دستگاه رسیده و همین امر سبب شده است تا تعدادی از مردم با خودروهای شخصی خود تردد کنند که همین موضوع سبب افزایش حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر می‌شود.

آنهایی هم که ماشین شخصی ندارند با هر وسیله‌ای شده خود را به مقصد می‌رسانند و تعدادی هم که توانایی مالی ضعیف دارند همچنان منتظر آمدن اتوبوس می‌مانند و این درحالی است که بیش از 30 دستگاه اتوبوس چندین ماه است که در پارکینگ شهرداری راکد مانده و خاک می‌خورد. حال سوال این است که چرا این 30 دستگاه اتوبوس در پارکینگ شهرداری بدون استفاده مانده و به ناوگان حمل و نقل شهر اضافه نمی‌شود؟

فرهاد رفیعی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: تعداد اتوبوس های فعال شهر باید حداقل 115 دستگاه باشد ولی‌در حال حاضر 80 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت می‌کند.

وی در مورد 30 دستگاه اتوبوس که در پارکینگ شهرداری توقف کرده است گفت: شهرداری چون مجوز جذب نیرو و استخدام راننده را ندارد ناگزیر باید این اتوبوس‌ها را به پیمانکار واگذار می‌کرد و قرار بود این اتوبوس‌ها طی مزایده‌ای به پیمانکار واگذار شود اما هیچ استقبالی از سوی پیمانکاران در این زمینه انجام نشد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری زنجان گفت: چون شهرداری نتوانست قراردادی با پیمانکار برای واگذاری اتوبوس‌ها داشته باشد در حال گرفتن مجوز برای بستن قرارداد با اشخاص حقیقی است تا اتوبوس‌ها را به رانندگان تحویل بدهد و سعی ما این است که تا قبل از سال 1400 این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود.

وی به خرید اتوبوس‌های جدید اشاره کرد و گفت: قرار بود بودجه خرید اتوبوس‌ها به صورت اوراق مشارکت از طرف مرکز به شهرداری زنجان اختصاص داده شود ولی در حال حاضر چیزی به استان زنجان تعلق نگرفته و منتظر اقدام مرکز برای به خرید اتوبوس‌های جدید است.

رفیعی افزود: اگر قرار به خرید اتوبوس جدید باشد تعداد آن به نوسانات و قیمت اتوبوس در بازار بستگی دارد زیرا قیمت آن از یک میلیارد و 800 میلیون تومان به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است.

گفتنی است در اواخر مهرماه سال‌ جاری طبق گفته شهردار قرار بود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود اما با توجه به نوسانات قیمت ارز و همچنین اثرات شیوع ویروس کرونا بر هزینه درآمد شهرداری‌ها این کار انجام نشد و با توجه به شرایط حال حاضر هیچ امیدی نیز به خرید و نوسازی اتوبوس‌های جدید نیست اما با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان پیش رو مسئولان شهری اگر آن‌ها در اندیشه رسیدن به حمل و نقل مناسب و هوای پاک و محیط زیست تمیز هستند چاره‌ای جز این ندارند که اولویت‌های سرمایه‌گذاری‌شان با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باشد زیرا یکی از نشانه‌های پیشرفت شهرها وجود حمل و نقل مناسب شهری است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار