تعدادی از روستا‌های استان زنجان با اینکه سال‌ها است نام شهر را با خود به یدک می‌کشند اما هنوز از داشتن امکانات حداقلی یک شهر همچون جایگاه CNG محروم هستند.
کد خبر: ۹۳۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 23 January 2021

 

بنا بر سیاست‌هایی که در طول این سال‌ها اعمال شده برخی از روستاها به دلیل داشتن شرایطی نام شهر را با خود به یدک می‌کشند اما دریغ از اینکه هنوز هم از داشتن بسیاری از امکاناتی که مشخص کننده یک شهر است محروم هستند و با همان امکانات اولیه روستا در حال ادامه مسیر‌ند. از سویی دیگر یکی از امکاناتی که باید در شهرها وجود داشته باشد داشتن جایگاه‌های سوخت‌رسانی از جمله جایگاه‌های CNG است چرا‌که افزایش قیمت بنزین در طول همین سال‌ها سبب شده تا اقبال به استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت در خودروهای دوگانه سوز بیشتر شود.

این در حالی است که برخی از شهر‌های استان زنجان همچون ارمغانخانه، کرسف، نوربهار، گرماب و سهرورد با این که برخی از آن‌ها سال‌هاست به لیست شهر پیوسته‌اند اما هنوز از داشتن جایگاه CNG محروم هستند. این در حالی است که برخی از این شهر‌ها در مرکز یک بخش واقع شده و روزانه شاهد تردد خودروهای عبوری فراوان از مسیر هستند و این مسئله در شهری همچون گرماب با قدرت خودنمایی می‌کند چراکه منطقه افشار و شهر گرماب با داشتن ظرفیت گردشگری همچون غار کتله‌خور و هم چنین خودر‌و‌های عبوری به سایر استان‌ها از داشتن این جایگاه بی‌بهره است که این امر مشکلاتی برای خودروهای دوگانه سوز ایجاد کرده است. با این حال تاکسی‌های درون و برون شهری منطقه نیز به دلیل نبود جایگاه باید کیلومترها سپری کنند و خود را به نزدیکترین جایگاه که در 80 کیلومتری خدابنده قرار دارد، برسانند.

با این حال شهر ارمغانخانه در منطقه قره‌پشتلو نیز از داشتن جایگاه CNG محروم است و همین امر همواره رانندگان این منطقه را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند بنابراین مسئله احداث جایگاه CNG در شهر‌های ذکر شده دائما مطرح بوده و تبدیل به یک معضل برای اهالی و ساکنان این مناطق شده است.

اما زمانی که موضوع مربوطه و علت این‌که چرا تا حال حاضر در این شهرها جایگاه CNG احداث نشده از مسئولان امر پیگیری می‌شود نه تنها به پاسخ مطلوب نمی‌رسد بلکه تنها پاسکاری است که بین مسئولان مطرح بوده و مشخص نیست که چرا سرمایه‌گذار تمایلی برای احداث جایگاه CNG در این شهرها ندارد.

این در حالی است که بنابر اذعان برخی از افراد، عده‌ای سبب فراری دادن سرمایه‌گذاران از استان می‌شود و این مسئله تنها مختص سرمایه‌گذاران جایگاه CNG نیست بلکه در پروژه‌های بزرگی که در استان قرار بر اجرا داشته‌ نیز این مسئله رخ داده و سبب عدم تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در استان‌ و هدایت آنها به مکان و استانی دیگر شده است. با این حال سوال از مسئولان امر این است که آیا اقدامی برای جذب سرمایه‌گذاران احداث جایگاه CNG در شهر‌هایی که فاقد این امکانات هستند خواهد شد؟

در این راستا علی افشاری، بخشدار قره‌پشتلو در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: اقدامات لازم برای احداث جایگاه سوخت در بخش قره‌پشتلو از‌ طریق بخشداری پیگیری شده و سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری به شرکت نفت معرفی شده است.

وی افزود: تقریبا اقدامات در حوزه اخذ مجوز احداث جایگاه از طریق دستگاه‌های مربوطه در حال پیگیری است و دریافت زمین محل احداث‌ نیز توسط سرمایه‌گذار خریداری و‌ موقعیت نیز مشخص شده است با این حال امیدواریم در آینده نزدیک شاهد احداث جایگاه مربوطه از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشیم.

بخشدار قره‌پشتلو با بیان اینکه احداث جایگاه سوخت از جمله مطالبه مردم این بخش است، گفت: سرمایه‌گذار مربوطه اولویت اول را احداث پمپ بنزین قرار داده و در اولویت بعدی جایگاه CNG را احداث خواهد کرد.

این در حالی است که محمد‌رضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در شهر‌هایی که جایگاه CNG وجود ندارد اگر ضوابط اجازه دهد احداث این جایگاه و مراکز رفاهی در دستور کار قرار می‌گیرد و به سرمایه‌گذارانی که اعلام آمادگی کنند مجوز مربوطه صادر می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حمید حبیبی مدیر‌عامل شرکت پخش فراورده‌‌های نفتی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم علت نبود جایگاه CNG در شهر‌های کوچک همچون ارمغانخانه، کرسف، گرماب، ارمغانخانه و برخی شهر‌های دیگر را نبود صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران در جهت احداث این جایگاه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث تقاضا برای احداث جایگاه با صف طولانی مواجه هستیم چراکه هر شخصی زمین بایر داشته باشد متقاضی احداث بوده، بدون این‌که وسع مالی لازم را داشته باشد.

وی افزود: در بحث احداث جایگاه CNG حتی اگر مردم هم نخواهند دولت تلاش می‌کند تا این جایگاه را در مناطق محروم توسعه دهد اما متاسفانه تجهیزات جایگاه CNG وارداتی بوده و گران قیمت هستند و بخش خصوصی توان مالی لازم برای احداث جایگاه را ندارد و متقاضیان نیز بیشتر به دنبال تسهیلات دولتی هستند.

مدیر‌عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان زنجان با تاکید بر این‌که پیگیر هستیم تا در شهر‌هایی همچون چورزق، ارمغانخانه، گرماب، سهرورد، کرسف و نوربهار از طریق شهرداری‌ها جایگاه‌های CNG کوچکی احداث و به بهره‌برداری برسانیم، گفت: این امر در مرحله تسهیل‌گیری قرار دارد تا شهرداری به کمک شرکت نفت جایگاه‌های CNG با ظرفیت کمپرسور 125 مترمکعب بر ساعت را راه اندازی نماید.

وی بیان کرد: زمانی که دولت بر اساس مصوب شورای اقتصاد برای احداث جایگاه‌های CNG تسهیلات و تجهیزات ارائه می‌داد، شهر‌های جدید تاسیس شده وجود نداشت و شبکه گاز‌رسانی به آن شکل گسترده نبود و مسئولان نمی‌توانستند برای یک روستا که هنوز شهر نشده تسهیلات احداث جایگاه در نظر بگیرد چراکه در آن زمان این جایگاه‌ها توسط شهرداری ساخته می‌شد و تجهیزات و تسهیلات به شهرداری‌ها ارائه می‌شد.

حبیبی بیان کرد: پیگیری شد تا در راستای خدمات عامه برای این شهر‌ها تسهیلات و تجهیزات برای احداث جایگاه CNG ارائه شود اما متاسفانه این روستا‌ها زمانی شهر شدند که زمان مصوب شورای اقتصاد برای ارائه تسهیلات تجهیزات منقضی شده بود بنابراین باید جایگاه با تسهیلات آزاد ساخته می‌شد بنابراین با تبلیغات سعی کردیم تا سرمایه‌گذاران خصوصی را جذب این امر نماییم.

وی با تاکید بر اینکه احداث جایگاه CNG هم اکنون صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تعدادی از این شهر‌های کوچک ایجاد شده هنوز هم شهرداری ندارند، شرکت نفت نیز با این شرایط نمی‌تواند اقدام به احداث جایگاه در این شهر‌ها کند؛ همینطور در استان زنجان مالکیت 90 درصد جایگاه‌ها با شهرداری است.

مدیر‌عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان زنجان با بیان اینکه در بحث احداث جایگاه بنزین و گازوئیل که هزینه احداث آن یک چهارم جایگاه CNG است اما درآمد بالاتری دارد، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران تمایلی برای احداث جایگاه CNG ندارند در یک مثال با این که چندین بار سرمایه‌گذار برای احداث جایگاه CNG در شهر ارمغانخانه اعلام آمادگی کرده و تا مرحله اخذ مجوز هم پیش رفته است اما سرمایه‌گذار از ادامه مسیر منصرف شده است.

با تمام این‌ها، زمانی که به گفته مسئولان امر پرداخته می‌شود به این نکته می‌رسد که متهم ردیف اصلی نبود جایگاه CNG در شهر‌های کوچک استان عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت برای روستا‌هایی است که بدون زیرسازی مناسب، مُهر شهر بر پیشانی آن‌ها زده بدون اینکه امکانات اولیه شهر را برای آن‌ها فراهم کرده باشد و نمونه بازر این امر نبود امکانات حداقلی همانند عدم وجود جایگاه‌های سوخت است.

از سویی دیگر این اذعان وجود دارد که هنوز در برخی از شهر‌های کوچک استان با گذشت چندین سال از به یدک کشیدن نام شهر، شهرداری وجود ندارد تا حداقل شرکت نفت با همکاری شهرداری بتواند نسبت به احداث جایگاه اقدام نمایند. این در حالی است که دولت خود اقدام به نام‌گذاری و تبدیل یک روستا به شهر کرده اما چتر حمایتی خود را برای ارائه تسهیلات و تجهیزات ایجاد احداث جایگاه CNG برداشته است. علاوه بر این طبق اعلام برخی مسئولان، وارداتی بودن قطعات احداث جایگاه نیز سبب شده تا هزینه احداث چندین برابر بالاتر رود و حتی بخش خصوصی نیز توان ایجاد جایگاه را نداشته باشد.

بنابراین تنها امیدی که می‌توان برای رفع مشکل چندین ساله شهر‌های کوچک استان در احداث جایگاه CNG داشت این است که دولت همانطور که نام این روستا‌ها را به شهر تغییر داده همسو با آن باید امکانات، تسهیلات و تجهیزات لازم را برای احداث جایگاه CNG نیز تامین و ارائه نماید بلکه مشکل چندین ساله مناطق مختلف روستا و شهرنشین این استان مرتفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار