با اینکه وضعیت استان زنجان چند روزی است که به حالت زرد برگشته است ولی گویا مسئولان با تصمیم‌های عجولانه درصدد آن هستند که مجددا وضعیت استان را قرمز کنند.
کد خبر: ۹۳۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 12 January 2021

 

سهام عدالت بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین است که برای اقشار پایین درآمدی جامعه در نظر گرفته شده است، این طرح در راستای بهبود شرایط اقتصادی و حمایت از اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده و خانوار بر اساس میزان سهمی که در ابتدا خریداری کرده‌اند در بازه زمانی مشخصی سود مشخصی را دریافت می‌کنند، بر این اساس بعد از اوج گرفتن شاخص بورس در ابتدای سال جاری سهام عدالت نیز افزایش قیمت چشم‌گیری پیدا کرد و بسیار سود ده ظاهر شد.

با این حال اگرچه به نظر می‌رسد سهام عدالت برای مردم حرکت مثبتی بوده و در شرایط اقتصادی کنونی مثمر ثمر است اما در این شرایط کرونایی هر از چند گاهی مسائلی رخ می‌دهد و مصوبات جدیدی ابلاغ می‌شود که زمینه ازدحام و شلوغی مردم را در دفاتر پیشخوان و مراکز مربوطه خدماتی به وجود می‌آورد و این مسئله می‌تواند هم سبب به خطر افتادن جان مردم باشد و هم امنیت سلامت عمومی جامعه را تهدید کند.

بر این اساس در بهار سال جاری بود که مسئله آزادسازی سهام و امکان فروش آن مطرح شد و موجی از جمعیت را به دفاتر پیشخوان کشاند و این مسئله در حالی رخ داد که بیشتر مردم آگاهی درستی از عملیاتی که داشتند انجام می‌دادند نداشتند و فقط مراجعه می‌کردند تا از قافله جا نمانند و در حال حاضر در ادامه این اقدامات مسئله لزوم دریافت کد بورسی برای کسانی که روش غیرمستقیم را دریافت کرده‌اند مطرح شده است و تهدید به ندادن سود سهام که مردم را در هر شرایط و تهدیدی که برای سلامتیشان هست در صف‌های شلوغ نگه می‌دارد.

اگرچه مطرح کردن این موضوع که اگر افراد در بازه مشخص کد بورسی دریافت نکنند از دریافت سود سهامشان محروم خواهند شد از پایه و اساس مشکل دارد و مردم حق دریافت سود دارایی خود را دارند اما عدم اطلاع رسانی درست و به موقع برای انجام عملیات ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی نیز خود جای سئوال دارد و این سئوال مطرح می‌شود که آیا در شرایطی که کشور به تازگی رنگ ملایم‌تری از کرونا را تجربه می‌کند آیا بسترسازی برای تجمعات کار درستی است؟

اما در آنسوی میدان یکی از الزامات ثبت نام در سجام و ادامه مراحل نیازمند داشتن سیم‌کارت به نام شخص متقاضی است و با توجه به اینکه بسیاری از افراد این شرایط را ندارند مجبور شده‌اند تا جهت خرید سیم‌کارت به نام نیز به مراکز و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که همین امر نیز شرایط تجمعی را بدتر کرده است، از سویی دیگر در حالی که تا چند روز گذشته سیم‌کارت رایگان و با قیمت بسیار پایینی در پست بانک‌ها به فروش می‌رسید، ثبت نام سجام بازار سیم‌کارت را نیز گرم کرده و بعضی از اپراتورهای تلفن همراه اقدام به افزایش قیمت سه برابری کرده‌اند و از این آشفته بازار نهایت بهره را می‌برند.

علاوه بر تمامی مسائلی که مطرح شد اما نبود امکانات در برخی نقاط استان زنجان نظیر سلطانیه تلاطم و ناآرامی را به وجود اورده است که اوضاع را برای مردم سخت‌تر کرده، بعضا نبود پست بانک در برخی شهرستان‌های استان و وجود جمعیت بالا در منطقه این آشفتگی را در میان مردم به وجود اورده است و امکان عدم دسترسی مردم به تکمیل فرآیند مورد نظر وجو دارد، با این حال مهلت تا پایان روز 23 دی تمدید شده است و مردم ملزم هستند کار خود را در همین یک روز به پایان رسانند.

سئوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به ازدحام جمعیت چند روزه ممکن است همه مردم موفق به اتمام امور مربوطه نشوند و همگی نگران حق و حقوقشان هستند، به علاوه چه لزومی برای در نظر گرفتن زمان محدود در شرایط کرونای وجود دارد؟ مسئولان استانی چه اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند؟

بر این اساس غفور حمیدی‌، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مشمولان سهام عدالت در استان زنجان 381 هزار نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت انتخاب کرده‌اند که باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه مردم تا حد امکان از مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت در راستای ثبت نام خود‌داری نمایند، گفت: نرم افزار‌های متنوع موبایلی قابلیت ثبت نام الکترونیکی را دارا بوده و با استفاده از این نرم افزار‌ها افراد می‌توانند ثبت نام در سجام و مراحل احراز هویت را انجام دهند.

معاون اقتصادی اداره‌کل دارایی و امور اقتصادی استان زنجان تصریح کرد: علاوه بر دفاتر پیشخوان دولت، 65 کارگزاری در سطح استان موجود است که در حال ثبت نام رایگان مشمولان هستند. با این حال 25 شعبه بانک نیز در حال ارائه خدمات در همین زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم دسترسی برخی از روستا‌ها به اینترنت ممکن است روند ثبت نام را با مشکل مواجه کند، عنوان کرد: از ظرفیت خانه‌های بسیج و بسیجیان، دهیاری‌ها و بهداری‌ها در روستا‌ها که دسترسی به اینترنت دارند در حال استفاده هستیم تا فرآیند ثبت نام افراد در این مناطق نیز سرعت بیش‌تری به خود بگیرد.

حمیدی خاطرنشان کرد: فرآیند ثبت نام در کارگزاری‌ها به دلیل رایگان بودن آن به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود اما دفاتر پیشخوان دولت بنا بر تعریف هزینه‌ها ملزم به دریافت مبلغی در قبال ثبت نام از افراد هستند.

اما در سوی دیگر ولی‌اله انصاری معاون فرماندار سلطانیه نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیچ عجله‌ای برای انجام این کار نیست و مردم می‌‌توانند بعد از پایان روز 23 دی هم برای دریافت کد مورد نظر اقدام کنند.

وی با اشاره به عدم لزوم تجمع در پست بانک‌ها گفت: دهیاری‌ها و پست بانک‌ها نیز امکان ارائه این خدمات را دارند و لازم نیست که مردم از روستاها یا منطقه خود به شهر مراجعه کنند.

خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: وضعیت کرونایی استان بسیار شکننده است و با افزایش تعداد کمی از مبتلایان قطعا وضعیت استان از زرد به نارنجی تغییر خواهد کرد. مسئولان اقتصادی استان باید هرچه سریعتر فکری بهحال صف‌های طولانی دفاتر پیشخوان کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت زرد استان زنجان نباید مسئولان و شهروندان را برای عادی سازی رفتارهای اجتماعی فریب دهد، گفت: متاسفانه وضعیت زرد این روزهای استان زنجان سبب شده برخی‌ها فریب بخورند و نسبت به رعایت موارد بهداشتی حساس نباشند. طبق قانون ستاد مقابله با کرونای کشور برگزاری تجمعات در استان‌های زرد، نارنجی و قرمز ممنوع است و همه باید مطیع قانون باشیم.

با همه این‌ها دود عدم ارائه درست خدمات از سوی مسئولانی که خود عضو ستاد کرونای استان و شهرشان هستند و آشفته بازاری که در پست بانک‌ها و دفاتر خدمات پستی به راه افتاده است، تنها به چشم مردم خواهد رفت و به نظر می‌رسد دغدغه سلامتی دیگر در اولویت کاری نیست. امیدواریم مسئولان مربوطه چاره‌ای برای صف‌های طولانی مقابل دفاتر پیشخوان انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار