کد خبر: ۹۳۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 09 January 2021

گردشگری سلامت به عنوان یکی از جنبه های پر درآمد توریسم بسیار قابل توجه بوده و پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد. مسافران با خرید بلیط هواپیما می توانند به افزایش درآمد های ارزی کشور کمک کرده و ارتقای رتبه اقتصادی را به وجود آورند. اگر به این مقوله علاقه مندید می توانید در ادامه با تیک بان همراه شوید تا توضیحات بیشتری را درباره این مطالب بیان کنیم.

گردشگری یکی از پایه های درآمدزایی کشور

صنعت گردشگری به عنوان یکی از پایه های اقتصادی می تواند تاثیر شگرفی بر ابراز هویت هر جامعه و رشد پایدار اقتصادی داشته باشد. یکی از حوزه های گردشگری که به شدت قابلیت رشد بازار رقابتی و افزایش سطح در آمد ملی دارد، گردشگری سلامت می باشد. گردشگری سلامت باعث افزایش فروش بلیط هواپیما، هتل های داخلی و صنعت های مختلف می شود. شاید برایتان سوال باشد، گردشگری سلامت چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ های سوالات ذهنی خود برسید.

سفرهای پزشکی و درمانی را بشناسید

گردشگری سلامت چیست؟

از نظر سازمان جهانی گردشگری (WTO) گردشگری سلامت تعریف مشخصی دارد که بیان می کنیم:

"استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش جهانی گردشگری (WTO)  روحیه فرد (با استفاده از آب های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ٢۴ ساعت است – به طول می انجامد. مقوله گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است."

گردشگری سلامت شامل مباحثی گسترده تر از گردشگری درمانی می باشد. آب‌ معدنی درمانی، لجن درمانی و طبیعت درمانی نیز شامل گردشگری سلامت می شود. رویکرد گردشگری سلامت بر مبنای ارائه خدمات در حد کشورهای توسعه یافته و هزینه هایی در حد کشورهای جهان سوم است.

تاریخچه گردشگری سلامت

می توان ادعا کرد که گردشگری سلامت مقوله ای جدید است اما با کمی جستجو می توان دریافت که این نوع از گردشگری از سالیان بسیار دور هم مرسوم بوده است. سفر به آب گرم سرعین اردبیل، باغ های گل محلات و کاشان از سالها پیش رواج داشته است. استفاده از قابلیت های طبیعی در درمان بیماری ها امری سالیان زیادی است که امری بدیهی بوده است.

 گردشگری سلامت در واقع دارای تاریخچه ای کهن می باشد. از قدیم الایام مردم در کشورهای مختلف برای درمان بیماری ها و یا تمدد اعصاب به حوضچه های آب معدنی و چشمه های آب گرم رجوع می کردند. این امر از سالها پیش در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، سوییس، آلمان، اتریش، مجارستان و ایران رواج داشته است. که رفته رفته وارد صنعت گردشگری ایران شده است. برای استفاده از گردشگری سلامت کشورهای مذکور ابتدا باید بلیط هواپیما خارجی مربوط به همان کشور را تهیه کنید.

گردشگری پزشکی

اغلب بیمارانی که به بیماریهای پوستی و دردهای مفصلی مبتلا بودند از همین طریق خود را درمان می کردند. آرام آرام در کنار حوضچه های آب معدنی، سواحل دریا و چشمه های آب گرم اقامت گاه ساخته شد و امکانات مختلف گردشگری فراهم گردید.

با گذشت زمان و گسترش استفاده از روش های درمانی طبیعی، استفاده از هوای سالم نیز جزوی از گردشگری سلامت محسوب شد تا جایی که این حوزه از این هم فراتر رفته و امروزه به هرنوع سفری که برای درمان بیماران انجام می شود، اطلاق می گردد. به این مورد از توریسم، گردشگری پزشکی گفته می شود که رایج ترین نوع گردشگری سلامت است.

سفرهای پزشکی و درمانی را بشناسید

گردشگری  و طبیعت درمانی

همانطور که می دانید سفر علاوه بر فواید زیادی که دارد به درمان بیماری ها کمک می کند. مسافرت به مراکز درمانی که از خدمات طبیعی زیر نظر پزشک استفاده می شود را طبیعت درمانی می گویند. استفاده از دریاچه نمک، چشمه های آب گرم، حمام آفتاب، ماساژ درمانی و حمام های گیاهی و طبیعت گردی می تواند شامل طبیعت درمانی باشد.

ایران با دارا بودن اقلیم متنوع و متعدد، پتانسیل بسیار بالایی در پذیرش این نوع گردشگر دارد. امروزه در کشور ما مراکز طبیعت درمانی تاسیس شده که امکانات رفاهی مناسبی را برای مسافران فراهم کرده است.

گردشگری سلامت در ایران

ایران پتانسیل بالقوه فراوانی در جذب گردشگر بالاخص گردشگری سلامت دارد. کیفیت مناسب درمانی و قیمت پایین خدمات پزشکی از امتیازات ویژه ایران می باشد اما عدم تبلیغات حرفه ای موجب شده تا سهم چندانی در بازارهای جهانی نداشته باشد. ایران در رقابت شدیدی با کشورهایی مانند اردن و دبی می باشد. به طور مثال کشور اردن سالانه درآمد ارزی بالغ بر 500 میلیون دلار از طریق گردشگری سلامت کسب می کند.

ایران در سال های اخیر توانسته تعداد بسیار زیادی از بیماران خارجی را برای درمان جذب کند اما آمار دقیقی از میزان درآمد این حوزه در دسترس نیست. به دلیل نبود استراتژی و مدیریت یک پارچه و جدید بودن طرح، این حوزه دچار چالش های زیادی می باشد.

کدام شهرها ظرفیت گردشگری سلامت را دارند؟

ایران با دارا بودن مرزهای مشترک زمینی با همسایگان خود می تواند قطب گردشگری سلامت در منطقه شود. شهرهایی که با کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان، پاکستان، ترکیه و کشوهای خلیج فارس مرز مشترک دارند قابلیت بدیل شدن به قطب گردشگری سلامت را دارا می باشد. با تبدیل شدن به قطب گردشگری رزرو بلیط هواپیما کشور عزیزمان فروش بیشتری خواهد داشت. رزرو هتل داخلی در شهرهای مختلف و سیستم حمل و نقل نیز دچار رونق می شود.

دکتر شهرام حسین‌ نژادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا، در این باره می گوید:

"همه ساله بیش از ۸۰۰ هزار نفر اتباع کشورهای خارجی در مرز زمینی آستارا تردد می‌کنند، به همین دلیل راه‌اندازی توریسم سلامت از اولویت‌های ارائه خدمات پزشکی در این شهر مرزی و بندری است."

همچنین گردشگرانی از کشورهای عراق و آذربایجان برای مداوای بیماری و جراحی به بیمارستان های آستارا مراجعه می کنند.

شهر یزد با ظرفیت های پزشکی بسیار بالا مانند پزشکان متخصص و امکانات درمانی پیشرفته به قطب گردشگری سلامت کشورمان تبدیل شده است. مسافران خارجی می توانند با رزرو بلیط هواپیما به راحتی به این شهر سفر کرده و تحت مداوا قرار گیرند.

"اگر عاشق طبیعت و تاریخ هستید و یا قصد رزرو اقامتگاه های سنتی را دارید، یزد بهترین مکان است. در این شهر کویری زیبا امکان تماشای بناهای تاریخی زیادی را دارید، از رفتار دوستانه مردم با گردشگران لذت می برید و از اقامت در اقامتگاه های بوم گردی امنیت کامل را حس خواهید کرد. مهمان نوازی مردمان یزد باعث شده تا این شهر به یکی از شهرهای توریست نشین ایران تبدیل شود." (منبع)

تیک بان به عنوان سایت معتبر خرید بلیط هواپیما با ارائه انواع بلیط هواپیما ارزان می تواند سفری منحصر به فرد را برای شما رقم بزند. تیک بان، علی بابا، قاصدک و مستر بلیط جز معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط هواپیما در کشور هستند. برای رزرو بلیط هواپیما و استفاده از گردشگری سلامت می توانید کلمه تیک بان یا عبارت  https://tikban.com/ را جستجو نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار