کد خبر: ۹۳۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶ 08 January 2021

روغن به عنوان یک کالای اساسی در سبد مصرفی خانوارها در روزهای اخیر دستخوش تغییرات قیمتی بسیاری شده است، کاهش عرضه این محصول در مقابل مازاد تقاضای روغن توسط خانوارها بازار محصول را با نوسان های زیادی روبه رو ساخته است.

مردم بوشهر به دلیل مصرف ماهی و میگو، اغلب این محصول را به صورت سرخ شده مصرف می کنند تا طعم بهتری به غذا بدهد.

اخیرا با مراجعه مردم به فروشگاه ها با قفسه خالی روغن جامد به خصوص مایع مواجه می شوند. در حالت خوشبینانه با مراجعه  متقاضی به فروشنده فروشگاه ها و اغذیه فروشی ها، امکان برداشت این کالا به ازای خرید محصولات دیگر همچون رب، تن ماهی، چای و..... امکان پذیر است. اگرجه این پدیده تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است، اما دلیل اساسی این رویداد، رشد تقاضا برای روغن هست.

از آنجا که روغن به عنوان یک کالای نهایی در سبد مصرفی خانوارها محسوب می شود، از طرفی دیگر این کالا، نقش کالای واسطه ای در یکسری مشاغل همچون؛ رستوران ها، شیرینی پزی ها، کسب و کارهای خانگی و... دارا می باشد. با تغییر قیمت این کالا و سیر صعودی و نحوه عرضه آن، نه تنها اقشار مصرف کننده بلکه اقشار تولید کننده آسیب می بینند و فشارهای اقتصادی بر این کسب و کارها وارد می شود. مردم جامعه ما امروز در گیر ویروس منحوس کرونا هستند که یکی ازآثار آن اختلال در کسب و کارهای اقتصادی است، با وجود این گرانی در تامین این کالا به عنوان کالای نهایی در سبد خانوار و کالای واسطه در یکسری مشاغل، مردم تقاضای خود را برای این کالا در سبد مصرفی به نسبت ماه های قبل به دلیل بی اعتمادی به بازار افزایش می دهدو راه برای احتکار و واسطه گری های غیرقانونی روز به روز بیشتر می شود و در مقابل تقاضای خود را برای محصولات نهایی که با روغن طبخ می شود را کاهش می دهد و احتمال رکود در یکسری کسب و کارها را به دنبال خواهد داشت و بازار به سمت افراد مرفه جامعه به دلیل مصرف غذاهای کبابی دستخوش تغییراتی خواهد شد.

از دلایلی که از کمبود روغن و رشد ناگهانی این محصول در بسیاری از رسانه ها، منتشرمی شود، خود می تواند منجر به افزایش شدیدتر قیمت توسط تولید کنندگان به علت افزایش تقاضا برای این محصول باشد.

در کنار این موضوع، واسطه گری توزیع روغن، در نظر گرفتن ارز نیمایی بیشتربرای خرید دانه های روغن از کشورهای همسایه، برنامه ریزی صحیح برای دریافت دانه های روغن از تاجران و ورود مستقیم دولت به بازار این کالای اساسی ضروری است.

در پایان، رشد توزیع روغن در روزهای اخیر به دلیل ترس مردم از کاهش مجدد این محصول و بی اعتمادی به تکرار مجدد این مسئله باعث شده تا همچنان روغن عرضه شده در فروشگاه ها بصورت سهمیه بندی و محدود به دست مردم برسد.از آنجا که این کالا در یک بازار رقابت انحصاری به فروش می رسد و تولید کنندگان زیادی در کشور این محصول را با کیفیت مختلف تولید و عرضه می کنند، الزم است نظارت وتنظیم قیمت روغن با در نظر گرفتن میزان ارز تحویل شده به هرکدام، کیفیت تولید ورضایت مندی در توزیع با هماهنگی دستگاه های ذی ربط لحاظ شود.

کارشناس ارشد علوم اقتصاد و مدرس دانشگاه علمی کاربردی واحد اتاق اصناف بوشهر

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار