تیوب سواری به عنوان یک تفریح زمستانی جذاب و مهیج اما خطرناک و پرحادثه در ارتفاعات زنجان جان دوباره گرفته و بازار آن روز به روز گرمتر می‌شود.
کد خبر: ۹۲۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ 04 January 2021

 

همه ساله با بارش برف و سفید پوش شدن ارتفاعات استان زنجان، تیوب سواری، سرسره بازی و برف بازی بر روی آب های یخ زده از جمله در سد گاوازنگ شهر زنجان رونق می گیرد و برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان، بی تفاوت و بی توجه به خطرات و آسیب ها، بدون رعایت جوانب احتیاط و ایمن سازی به این تفریح زمستانی حادثه آفرین دست می زنند.

در روزهای اخیر نیز شماری از شهروندان زنجانی در ارتفاعات روستای امند و پایین دست منطقه ائل داغی واقع در مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ زنجان تیوب سواری می‌کردند که برخی ها دچار حادثه شده و کارشان به مراکز درمانی نیز کشیده شد.

معمولا این ارتفاعات دارای مسیرهای غیر استاندارد و غیر ایمن و خطرناک هستند و وقتی تیوب سواران در سراشیبی تند قرار گرفته و با سرعت بالا به سمت پایین سر می خورند ممکن است به یکباره واژگون شده و یا با مانع طبیعی و حتی غیرطبیعی برخورد کرده و آسیب جدی، پشیمان کننده و جبران ناپذیر ببینند.

اگر این تیوب با آن سرعت بالایی که در سراشیبی به خود گرفته است در بین راه واژگون شود به حتم حادثه ناخوشایندی اتفاق خواهد افتاد که کمترین آسیب آن، شکستگی ها و صدمات شدید وارده به بدن خواهد بود.

تیوب سواری تفریح زمستانی حادثه آفرین است

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه تیوب سواری به هیچ وجه مورد تایید این اداره کل نیست، گفت: تیوب سواری به علت وجود خطرات و تهدیدهای جدی، جزو ورزش‌های زمستانی نبوده و این اداره کل و هیات اسکی نیز در قبال این تفریح زمستانی غیرایمن و غیر استاندارد مسوؤل نیستند.

محمدعلی حمزه پور با تاکید بر اینکه ورزش‌های زمستانی دارای ساختار و قوانین هستند، افزود: اما تیوب سواری فاقد ساختار و قوانین بوده و برخی افراد علاقه مند به صورت خودسرانه دست به این کار خطرآفرین می‌زنند.

وی اظهار داشت: پیست پاپایی زنجان نیز محل اسکی است و به هیچ وجه اجازه تیوب سواری داده نمی‌شود و اگر هم در این استان این تفریح زمستانی بسیار خطرناک و حادثه آفرین انجام می‌شود بطور قطع و یقین در ارتفاعات بیرون از پیست است.

حمزه پور افزود: تیوپ سواری، سرسره بازی و پیاده روی بر روی سطح آب‌های یخ زده، به هیچ وجه کار درستی نیست و هر آن ممکن است حادثه‌ای تلخ و ناخوشایند اتفاق بیفتد که جبران آن غیرممکن باشد.

وی با بیان اینکه تماشای تیوب سواری نیز خالی از تهدید و خطر نیست و باید از آن کار پرهیز شود، اظهار داشت: هر سال بر اثر این تفریح زمستانی ناسالم، بسیاری از افراد دچار شکستگی و آسیب دیدگی از نقاط مختلف بدن می‌شوند که حتی در برخی مواقع نیز منجر به آسیب های شدید غیرقابل جبران و قطع نخاع هم شده اند.

تیوب سواری بازی با سلامتی است

رییس هیات اسکی استان زنجان نیز گفت: این هیات تیوب سواری را که در واقع بازی با سلامتی و جان است جزو ورزش‌های زمستانی نمی‌داند و به همین دلیل نیز اجازه این کار در پیست اسکی پاپایی زنجان داده نمی‌شود.

رضا اژدری افزود: خوشبختانه با سخت گیری ها و اقدماتی که طی سالهای اخیر در منطقه پاپایی زنجان صورت گرفت باعث شد تا تیوب سواری از این امنطقه رخت بر بندد و از رونق بیفتد اما علاقه مندان به خاطر هیجان و لذتی که این تفریح زمستانی ناسالم دارد به دیگر ارتفاعات زنجان روی آورده اند.

وی اظهار داشت: قریب ۵۰ سال است که این رشته تفریح مهیج زمستانی، کشته و مصدوم می دهد اما هیچ مسوول و دستگاهی به فکر ساماندهی آن نیست و حداقل از علاقه مندان انتظار می رود منطقه امن و ایمنی را برای تیوب سواری انتخاب کنند تا پیشامدهای تلخ آن به پایین ترین سطح ممکن برسد.

رییس هیات اسکی استان زنجان گفت: تیوب سواری به خاطر پیامدهای خطرناکی که در پی داشت از سال ۹۲ در این محل ممنوع شده است و چراکه تیوب سواران هیچ کنترلی بر سرعت و مهار این وسیله غیرایمن و غیراستاندارد ندارند و به همین خاطر به دفعات شاهد حوادث تلخ و تاسف بار ناشی از این کار بودیم.

اژدری، افزود: فدراسیون جهانی، فدراسیون اسکی و وزارت ورزش و جوانان کشور نیز به دلیل خطرات و آسیب های احتمالی ناشی از تیوب سواری، با این تفریح زمستانی مخالف هستند و آن را به هیچ وجه صلاح نمی‌دانند.

وی اظهار داشت: هیجان سرخوردن با تیوب، افراد بسیاری را مجذوب این تفریح زمستانی حادثه آفرین می‌کند و برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به خاطر لذت جوئی، خطرات و تهدیدها را به جان خریده و عواقب تلخ و ناگوار آن را نادیده می‌گیرند.

اژدری افزود: بسیاری از مواقع تیوب سواران بر اثر برخورد با زمین سرد و یخی از نواحی مختلف بدن اعم از دست و پا و گردن دچار شکستگی‌های متعدد شده و در برخی مواقع از قسمت نخاع نیز آسیب می‌بینند که اگر این آسیب‌ها جدی و عمقی باشد باید برای همه عمر زمینگیر شوند و اینکه سلامتی خود را قدر ندانستند افسوس و حسرت بخورند.

وی تاکید کرد: تیوب سواری هرچند نشاط آور و مفرح است اما در اصل نیازمند لاین، تیوب مناسب و شیب ملایم است تا میزان خطرات ناشی از آن به حداقل برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار