آیت الله فاضل لنکرانی:
آیت الله لنکرانی گفت: اولیاء خدا که متصل به خدا هستند و به اذن خدا کارهای اعجازگونه دارند که این شفا دادن یک مورد بسیار کوچک از عنایات آنهااست و کسی که سرطان دارد نمی‌تواند بگوید من فقط متوسل به امام حسین(ع) می‌شوم و معالجه نمی‌کنم، این کار جایز نیست و کنار آن توسل و اعتقاد این وظایف را هم داریم که باید انجام دهیم.
کد خبر: ۹۲۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 27 December 2020

به گزارش تابناک قم، آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از شورای مرکزی هیئات مذهبی قم عنوان کرد: نسبت به ایام محرم همه نگران بودیم که مبادا محرم بیاید و ما نتوانیم راجع به عزاداری امام حسین(ع) انجام وظیفه کنیم، خدا را شکر با عنایتی که خود آنها به شیعیان‌شان دارند این مراسم به خوبی انجام شد و شاید به یک معنا شکل مراسم گسترش هم پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عزاداری باید در همه لایه‌های جامعه، ادارات، مدارس، کارخانجات، درون خانه‌ها با حضور افراد خانواده باشد، اظهار کرد: برگزاری عزاداری در ورزشگاه‌ها، در منازل، کوچه‌ها و فضاهای باز، یک باب جدید و مبارکی را در نحوه عزاداری گشود و ما را متوجه کرد که نباید فقط عزاداری‌ها در حسینیه‌ها و مساجد باشد و اگر این گستره برای عزاداری که در ماه محرم شکل گرفت، تداوم یابد نهادینه شدن و باقی ماندنش خیلی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم خداوند بر اساس حدیث شریف «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»در قلب همه مؤمنین شور عشق و حرارتی را برای امام حسین قرار داده که هیچ وقت خاموش و سرد نمی‌شود و همین ملاک برای حضرت زهرا و دیگر امامان(ع) با درجات مختلف نیز هست.

وی بیان کرد: اهل‌بیت (علیهم السلام) برای همیشه در قلوب شیعیان و دوستداران‌شان باقی هستند و کسی نمی‌تواند آن را محو کند و از بین ببرد! وقتی قضیه کرونا مطرح شد، مسئولین امر دستورالعمل‌های بهداشتی دادند که به حسب شرعی هم باید رعایت بشود، عده‌ای مسئله را تفسیر بد کرده و گفتند دنبال این هستند که عزاداری را خاموش و کمرنگ کنند این حرف ناشی از این است که فهم آنها نسبت به عزاداری دقیق نیست.

وی افزود: کسی نمی‌تواند عزاداری امام حسین (ع) یا عزاداری حضرت زهرا(س) را کمرنگ یا خاموش کند، دلیلش هم این است که هر سال هم در ایران و هم در خارج ایران خیلی گسترده‌تر از قبل عزاداری می‌شود و شاید خیلی از آمارهای آن را مردم، یا خود ما هم درست خبر نداشته باشیم.

وی با تشکر از برگزارکنندگان عزاداری‌های محرم بیان کرد: الآن هم که ایام فاطمیه است امیدوارم با درایت و تدبیر بیشتر، گسترده‌تر از سال‌های قبل این عزاداری انجام شود، البته بخاطر رعایت ضوابط بهداشتی ممکن است مسئولین یک سری امور مثل برپایی دسته‌جات را اجازه ندهند اما ما باید فکر کنیم که چه چیز می‌تواند بدل این دسته‌جات قرار گیرد.

آیت الله لنکرانی اظهار کرد: توصیه می کنم که زندگینامه، مصائب و کلمات، حضرت زهرا را درقالب مختلف در فضای مجازی منتشر کنید که همه باید به سمت فضای مجازی برویم چون امروز فضای اصلی در اختیار بشر که بُرد نفوذ و تأثیرش از کارهای قبلی ما خیلی بیشتر است فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم نمی‌توانند بیرون بیایند و تراکم جمعیت ممکن است مشکل ویروس را زیادتر کند، تصریح کرد: شما باید فکر کنید دسته‌جات را با استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یک تریبون بزرگ و دائمی چطور برپا کنید؟ الآن مراسم فاتحه را در فضای مجازی می‌گیرند، کلاس‌های درس را در فضای مجازی با همه دانش آموزان برگزارمی‌کنند، مثلاً می‌شود ساعتی را معین کرد که هر کسی در خانه خودش، با استفاده از فضای مجازی به سینه‌زنی بپردازد.

وی ادامه داد: البته این کار را صداوسیما هم باید این کار را انجام بدهد و زمانی را اعلام کند تا هر کسی در خانه‌اش همراه فرزندانش برای حضرت زهرا(س) سینه‌زنی کنند، آن‌گاه وقتی آمارش منتشر شود خواهید دید چه جمعیت عظیمی عزاداری کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه اینکه اگر بخواهیم ذهن‌مان را متمرکز در یک مجلسی کنیم که جمعیت آن ۵۰ نفر، ۱۰۰ یا هزار نفر هستند، این خسارت است، بیان کرد: من در قضیه محرم و صفر به دوستان گفتم در هر حسینیه‌ای ولو ۵۰ نفر حضور یابند چراغ امام حسین(ع) را خاموش نکنید، ما با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری و حضور تعداد محدود مجالس روضه را تاکنون برگزار کرده و به همین اندازه خوشحال هستیم که وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

ایت الله لنکرانی خاطرنشان کرد: برای حسینیه‌ها برنامه‌ریزی کنید و جاهایی را که کمتر فعال بودند فعال‌تر کنید، مرحوم پدرم می‌فرمود که من به عنوان یک روحانی به شما می‌گویم قضیه حضرت زهرا(س) را نمی‌شود با کتاب و تحقیق و قلم نگه داشت، این بار بر دوش شما هیئتی‌ها است که باید با برپایی دسته‌جات و سروصدا و فریاد زدن‌ها آن را زنده نگه دارید و الا دشمن برنامه‌ریزی کرده که نام حضرت زهرا را از شیعه و اسلام بگیرد! جهت ان نیز این بود که مجله‌ای به دست ایشان رسید که در آن نوشته بود «فاطمه زهرا، از ولادت تا افسانه شهادت» با دیدن این جمله منقلب شدند و همینطور اشک از چشمانشان جاری شد.

وی ادامه داد: آن‌گاه فرمودند ما نشسته ایم و این مصائب مسلمی که بر حضرت زهرا وارد شده را کسی بنویسد افسانه! این نقشه دشمن است که الآن بگوید افسانه شهادت حضرت زهرا و بعد به دنبال آن می‌نویسند افسانه شهادت امام حسین، افسانه شهادت امیرالمؤمنین، و این فرمایش ائمه را که فرمودند «ما منّا إلاّ مقتول أو مسموم»، می‌خواهند بگویند تمام خلاف واقع است لذا ایشان از هیئات خواستند که به میدان مبارزه با این ترفند دشمن بیایند.

وی با بیان اینکه حسینیه‌ها را تشویق به برگزاری مراسم کنید به مسئولین هیئات بگوئید مبادا در این قضیه سست شوید حتی با حضور ۲۰ نفر، منبری و مداح دعوت کنید، عنوان کرد: مجالس خانگی بسیار مهم است، تا می‌توانید دایره‌اش را زیاد کنید و با استاندار صحبت کنید که در ادارات قم به یک شکلی حتماً فاطمیه برگزار شود به اینکه فقط پوستری بنویسند و ایام شهادت را تسلیت بگویند اکتفا نکنند.

آیت الله لنکرانی ادامه داد: اولین پیامی که مرحوم والد ما درباره شهادت حضرت زهرا(س) دادند این بود که سوم جمادی الثانیه را باید به عنوان عاشورای دوم برگزار کنیم، آن زمان مسئول وقت صدا و سیما با من تماس گرفت که ما این پیام را نمی‌توانیم از صدا و سیما بخوانیم، به آقا عرض کردم که فلانی چنین حرفی می‌زند، ایشان فرمود بگوئید اگر این پیام را نخوانند، دیگر در هیچ موردی از مسائل انقلاب پیام نخواهم داد.

وی با تاکید براینکه شورای مرکزی هیئات قم کار و فکراش را به استان‌های دیگر هم منتقل کند، اظهار کرد: این پتانسیل و ظرفیت را شما در قم دارید و آنها هم استقبال می‌کنند، از تجربیات و ایده‌های آنها هم استفاده کنید تا در اثر تعامل ان شاء‌الله یک کار بزرگ برای حضرت زهرا(س) انجام شود.

وی افزود: یک فکر انحرافی و غلط هست که می‌گویند حالا که معتقدیم ائمه قدرت اعجاز را دارند پس رعایت ضوابط بهداشتی و علمی را کنار بگذاریم! این را نه دین اجازه می‌دهد نه عقل. دین می‌گوید خود خدا که قدرت مطلقه دارد، کارهایش را با اسباب انجام می‌دهد پس در کنار اعتقاد، رعایت نکات بهداشتی را نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد: اولیاء خدا که متصل به خدا هستند و به اذن خدا کارهای اعجازگونه دارند که این شفا دادن یک مورد بسیار کوچک از عنایات آنهااست و کسی که سرطان دارد نمی‌تواند بگوید من فقط متوسل به امام حسین(ع) می‌شوم و معالجه نمی‌کنم، این کار جایز نیست و کنار آن توسل و اعتقاد این وظایف را هم داریم که باید انجام دهیم.

وی تاکید کرد: شما رد کنار حوزه قم هستید، از علمای قم راجع به این مسئله بپرسید و جواب برای هیئات کل کشور بفرستید و آنها را تغذیه کنید و امیدوارم با عنایت حضرت زهرا و دعای خیر حضرت معصومه(س) یک فاطمیه بسیار خوبی برگزار کنید و عزاداری امسال الگویی برای همه استان‌ها و نقاط دیگر دنیا شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار