امیدی به اتمام پروژه نیست
پروژه اتصال راه‌آهن به شهرک صنعتی زنجان از سال ۸۲ کلید خورده اما به دلیل عدم همکاری بین دو ارگان شرکت شهرک‌های صنعتی و راه‌آهن شمال غرب این پروژه هنوز تکمیل نشده و بعد از گذشت ۱۷ سال وعده بهره‌برداری از آن به ۱۴۰۰ حواله شده است.
کد خبر: ۹۲۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 03 January 2021

 

اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به خطوط راه‌آهن سراسری از حدود 17 سال قبل در استان با هدف رونق و توسعه واحدهای تولیدی، صنعتی و اشتغال‌زایی مطرح شد و بنا بر اذعان مسئولان تا سال 95 حدود 450 میلیارد ریال از اعتبار اجرای پروژه محقق شد اما بعد از گذشت چندین سال با اینکه شهرک صنعتی از لحاظ استقرار واحدهای صنعتی صادراتی پیشرفت‌هایی داشته است و چندین واحد در امر صادرات خارج از  استان در طول این سال‌ها فعال بوده‌اند، اما هنوز پروژه اتصال راه‌آهن به شهرک صنعتی محقق نشده و چشم انتظاری برای تکمیل این طرح همچنان ادامه‌دار است.

علی خدایی مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور 17 آذر ماه سال 98 اذعان کرده بود: پروژه اتصال راه‌آهن به شهرک صنعتی زنجان از سال 82 کلید خورده و پیشرفت پروژه از 16 سال قبل تا حال حاضر مورد قبول نیست زیرا دو پل باید در این مسیر توسط شهرک صنعتی احداث می‌شد که هنوز این امر محقق نشده است. با این حال هر چه زمان اجرا و اتمام زیرسازی محور طولانی‌تر شود، بر اساس نظر ادارات کل ستادی پروژه از اولویت‌های راه‌آهن خارج می‌شود.

وی همچنین اعلام کرده بود که این پروژه تا حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به راه‌آهن نیز این میزان پیشرفت اعلام شده است و این ارگان باید کم‌کم ریل‌گذاری را شروع کند.

همین‌طور ایرج احمدی، مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان اوایل امسال با اشاره به اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان گفته بود: در طول سال‌های 97 و 98 قریب به 3 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و در سال جاری نیز 3.5 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن در نظر گرفته شد که بخشی از این اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه از محل تملک دارایی‌های استان اختصاص یافت. همچنین زیرساخت‌های این پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر راه‌آهن موظف به اجرای مرحله ریل‌گذاری است و در صورت همکاری راه آهن شمال غرب در طول سال جاری این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

با این حال سال 99 نیز رو به اتمام است و هنوز خبری از عملی شدن وعده برخی مسئولان و سوت قطار در شهرک صنعتی زنجان نیست. اما سوال این است بعد از گذشت 17 سال از امضای تفاهم‌نامه اتصال شهرک صنعتی زنجان به راه‌آهن آیا این رویا شکل واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟ آیا اعتبار لازم برای تکمیل پروژه تامین شده است؟ آیا افقی برای تکمیل و بهره‌برداری طرح پیش‌بینی شده است؟

زیرسازی پروژه بعد از 17 سال همپنان نیمه تمام

علی خدایی، سرپرست راه آهن شمال غرب کشور در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه اتصال شهرک صنعتی به راه‌آهن در دهه 80 بین مسئولان استان، مسئولان شهرک صنعتی و راه‌آهن جمهوری اسلامی امضا شده است، اظهار داشت: قرار بر این بود تا زیرسازی مسیر 9 کیلومتری شهرک به ایستگاه خرم‌پی، رفع معارض و تملک اراضی توسط شهرک صنعتی انجام گیرد و بعد از اتمام این زیر‌سازی، راه‌آهن مکلف و موظف به روسازی خط و ریل‌گذاری شود اما تا حال حاضر پس از 17 سال "زیر‌سازی" محقق نشده است.

وی با بیان این‌که ادوات مورد نیاز خطی چندین بار تهیه شده و حتی در سال 94 اعلام آمادگی برای احداث خط انجام گرفته است، گفت: اما متاسفانه زیرسازی آماده نشد و ادواتی که آماده و تامین شده بود تا در این محور به کار گرفته شود به دلیل عدم استفاده در محور‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

از سویی دیگر محسن عباسی، سرپرست شهرک صنعتی استان زنجان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه اتصال راه‌آهن به شهرک صنعتی در سال 85 به دلیل مسائل حقوقی، وجود معارض و اختلاف با پیمانکار تعطیل شد، گفت: از سال 97 این مشکلات حل شده و پروژه مجددا استارت خورده است‌. در حال حاضر 2 میلیارد تومان در پروژه هزینه شده و 5 میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه پل آمادگاه به اتمام رسیده و پل جوادی نیز در همین ایام با قرار دادن در مناقصه به اتمام خواهد رسید، تصریح کرد: به شرکت راه‌آهن این قول را می‌دهیم که در خرداد ماه سال 1400 پروژه را تحویل این شرکت خواهیم داد.

با این تفاسیر آن‌چه که از گفته مسئول مربوطه در راه‌آهن برداشت می‌شود این است که با گذشت 17 سال باز هم زیر‌سازی لازم برای اتصال پروژه راه‌آهن به شهرک صنعتی فراهم نیست و عملا نمی‌توان امیدی به اتمام این پروژه در سال جاری یا حتی سال آینده داشت؛ با این حال با گذشت سالیان طولانی رویای اتصال شهرک صنعتی زنجان به راه‌آهن شکل واقعیت به خود نگرفته و آن‌چه که نمود کامل دارد این است که نمی‌توان چندان امیدوار به اتمام آن در طول ماه‌های پیش‌رو نیز بود. با این حال امید می‌رود با عظمی که مسئولان در پیش خواهند گرفت این پروژه تکمیل شود و یکی از صد‌ها پروژه نیمه‌کاره زنجان به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار