مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ میلیون مترمکعب طرح‌های تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی با روش‌های مختلف در این استان اجرا شده است.
کد خبر: ۹۲۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ 03 January 2021

اسماعیل افشاری روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: با توجه به بارش های خوبی که داشتیم و به منظور تقویت سفره های آب زیرزمینی در سال ۹۸ حدود ۲۹ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی انجام شد.

به گزارش ایرنا، تخلیه آب های زیرزمینی و عدم جایگزین شدن آب این منابع یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه محسوب می شود. خشک شدن تعداد زیادی از قنات ها و چاه ها باعث شده است که بخش زیادی از سرمایه گذاری های انجام شده از بین برود. تغذیه مصنوعی یکی از روش هایی است که می تواند بخشی از آب خارج شده از زمین را جایگزین کند. تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با روش های مختلف صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: از سال ۹۱ تاکنون بیش از ۵۵۷ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی منابع آبهای زیرزمینی در استان زنجان انجام گرفته است که می تواند کمک شایانی به تقویت این منابع کند.

افشاری خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تقویت سفره های آب زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است و سفره های آب زیرزمینی استان زنجان قابلیت ذخیره حدود ۳۳ میلیون مترمکعب آب را در هر سال دارند و سالیانه با برنامه ریزی لازم، تغذیه مصنوعی در دشت های استان صورت می گیرد.

وی، با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد، بخش صنعت چهاردرصد و آب شرب ۶ درصد است، گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی در استان زیاد است و باید طرح های نوین آبیاری و الگوهای کشت جدید و سازگار با اقلیم منطقه، از سوی جهاد کشاورزی استان اجرا شود.

افشاری میزان مصرف آب صنعت استان را از منابع آب زیرزمینی، بالاتر از متوسط کشوری اعلام کرد و یادآور شد: واحدهای صنعتی باید مصرف آب را مدیریت کرده و به استفاده از پساب و آبهای سطحی روی آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار