فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: راه دسترسی به روستای گردشگری «پیران» در این شهرستان با ۲ میلیارد تومان بهسازی و ساماندهی می‌شود.
کد خبر: ۹۲۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 31 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،نورالدین فرزادی در حاشیه بازدید از روستای گردشگری پیران افزود: با توجه به اهمیت این روستا در بحث گردشگری و بوم گردی به زودی عملیات بهسازی مسیر دسترسی به آن آغاز می شود و اعتبارات تکمیلی در مراحل بعدی به آن اختصاص می یابد.

وی اظهار داشت: با توجه به محدودبودن منابع اعتباری دولتی از تمامی سرمایه گذاران بخش خصوصی می خواهیم که باتوجه به موقعیت ممتاز این منطقه در جهت گردشگری از فرصت سرمایه گذاری در این منطقه با توجه به بازدهی کوتاه مدت آن استفاده کنند.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: چشم انداز طبیعی سرپل ذهاب، قابلیت تاریخی و مهمان نوازی مردم منطقه و وجود باغات مثمر و میوه های نوبرانه فرصت مناسبی برای سودآوری و ارزش بالای اقتصادی و ایجاد اشتغال این منطقه است تا کسانی که علاقه مند به طبیعت و تاریخ هستند از این منطقه بعد از ریشه کنی ویروس منحوس کرونا دیدن کنند.

فرزادی پور گفت: هم اکنون یک واحد بوم گردی توسط یکی از روستاییان منطقه در این روستا ایجاد شده اما قابلیت آن شرایط را برای ایجاد ده ها واحد بوم گردی فراهم کرده است.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶، آبشار پیران دچار آسیب شد و بسیاری از زیرساخت‌های راه، اسکان و امکانات رفاهی آن از بین رفت.

آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهرستان سرپل‌ذهاب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده و در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

آبشار پیران در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال شهر سرپل ذهاب واقع شده است.

ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره‌ها تا پایین‌ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که باتوجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره‌ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آب‌ریز هم اکنون حدود ۱۰۰ متر است.

برای دیدن این آبشار از ۲ مسیر می‌توان استفاده کرد، یک مسیر آن که به پای آبشار منتهی می‌شود از شمال شهر سرپل ذهاب به سمت روستای پیران و پس از دور زدن این روستاست، از این نقطه تا پای آبشار حدود یک هزار و ۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد ضمن اینکه بخشی از این مسیر اینک سنگ فرش شده است.

در مسیر دیگر برای رسیدن به این آبشار باید از منطقه تفریحی ریجاب گذشت تا در کنار عبور از روستای ژالگه به بالای صخره‌هایی برسید که مشرف بر آبشار پیران است.

سرپل ذهاب با قدمت چند هزار ساله ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار